Skadligt att äta onyttigt?

Presto

Trådstartare
Måste bara säga att min katt är väldigt onyttig. Han älskar chips, popcorn, choklad (t.o.m. dom äckliga i aladdin askar :p) och allt möjligt godis. Han får det ganska ofta också. Och så dricker han alltid mjölk. I början standarmjölk men eftersom vi har gått över till lättmjölk får han också det. Vi bor på landet och han går ut o in som han vill.

Här är en bild på oss :p
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19300000-19309999/640x480/19309690.jpg

Han har aldrigt haft något problem, varit frisk som en nötkärna hela livet (han e 12år nu). Han får såklart både torrfoder och burkmat. Men vi ger dom aldrig vatten utan bara mjölk, då dom heldre vill ha det.

Men kan det vara farligt att han är så onyttig?

Sv: Skadligt att äta onyttigt?

Det är klart det kan vara skadligt om han får det ofta. Katter är inte gjorda för att äta mycket kolhydrater och choklad kan vara rent ut sagt giftigt (teobrominet i choklad är giftigt för både hund och katt).

Det är klart det kan vara skadligt om han får det ofta. Katter är inte gjorda för att äta mycket kolhydrater och choklad kan vara rent ut sagt giftigt (teobrominet i choklad är giftigt för både hund och katt).

Han gillar dom där chokladerna med likör o skit i, samt den vita i mitten :p Fast detta bukar han inte få så ofta

Med risk för att låta som värsta moraltanten :angel:: rent vatten som byts varje dag ska alltid finnas framme, oavsett vilket djur man har. Och ja, givetvis är det onyttigt för honom att äta sådant. Choklad är giftigt för katter och hundar, och alkoholen som finns i likören ska givetvis inte ges till djur. Ganska uppenbart. Vill du att han ska leva ännu längre och inte riskera problem pga fel kost och övervikt borde ni skära ner på det onyttiga och ge vatten. Friskt vatten varje dag är det väl till och med lag på? :confused:

Alla våra katter har vi gett mjölk och alla har blivit 20+. Om han är törstig och vill ha vatten får han gå ut o dricka i en vattenpöl. Vi ger dom iof vatten ibland (om mjölken är slut) men det vill dom inte ha, rör det inte.

Inte konstigt eftersom ni skämt bort dom på mjölk? Vanlig mjölk kan dessutom orsaka diarré eftersom katter inte tål så mycket laktos. Och som sagt, skär ner och se till att alltid ha vanligt vatten framme. Det är en skyldighet.

Katter ska ha tillräckligt med vatten vilket jag anser att våra katter har. Som jag skrev får dom vatten ibland = 1ggr/dag (som dom inte dricker). Så vi uppfyller våran skyldighet som kattägare

Nej, vatten ska finnas framme så att katten har möjlighet att dricka när den själv vill. Det ska vara i en ren skål och bytas varje dag. Det är en skyldighet man har som djurägare överhuvudtaget oavsett vilket djur man har.

enligt lagen ska dom har tillräckligt med vatten o foder

Katter ska ha tillräckligt med vatten vilket jag anser att våra katter har. Som jag skrev får dom vatten ibland = 1ggr/dag (som dom inte dricker). Så vi uppfyller våran skyldighet som kattägare

vadå, ställer ni fram en skål - konstaterar att de inte dricker - och tar bort den ?

varför inte bara ställa fram en skål med vatten som får stå som ni byter vatten i dagligen?

vadå, ställer ni fram en skål - konstaterar att de inte dricker - och tar bort den ?

varför inte bara ställa fram en skål med vatten som får stå som ni byter vatten i dagligen?

Vi ställer fram en skål med vatten. Men våra katter brukar antingen välta ut det eller lyckas få torrfoder i det mm.mm. så då är det klart att vi häller ut det. Sen brukar vi inte fylla på en ny, sen testar vi igen efter ett tag och ser om dom vill ha. Men det är ju inte alltid dom gör något med vattent o då är det självklart att det får vara framme. Men efter några år tycker man det är ganska meningslöst eftersom dom väljer att inte dricka ur den :smirk:

enligt lagen ska dom har tillräckligt med vatten o foder

3 § Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras.

Att hänvisa katterna till en pöl med vatten bara för att de inte dricker när ni ser på är knappast förenligt med Djurskyddslagen. Att ge katter teobromin och alkohol anses knappast vara foder av god kvalitet eller anpassat efter djurslaget heller.

Vi ställer fram en skål med vatten. Men våra katter brukar antingen välta ut det eller lyckas få torrfoder i det mm.mm. så då är det klart att vi häller ut det. Sen brukar vi inte fylla på en ny, sen testar vi igen efter ett tag och ser om dom vill ha. Men det är ju inte alltid dom gör något med vattent o då är det självklart att det får vara framme. Men efter några år tycker man det är ganska meningslöst eftersom dom väljer att inte dricka ur den :smirk:

Om katterna kan välta vattenskålen fixar man en tillräckligt tung för att den inte ska gå att välta. Plättlätt.

Jag anser att jag sköter mina katter bra, eftersom alla har blivit 20+ som jag skrev innan.

Men jag tycker inte denna tråd håller sig till ämnet. Jag frågade om det var skadligt och inte vad man gör åt det, men jag tackar för er omtanke.

Ja, choklad kan vara skadligt.
Angående mjölken och lösmage så behöver du troligen inte oroa dig, jag tror iaf att katter som fått mjölk sen barnsben är vana vid laktosen och klarar det bättre än dom som får mjölk som vuxna.
Vattnet håller jag iofs med om, det finns extremt lätta sätt att motverka era problem där.
Popcorn går nog bra så länge han inte får kärnorna, skalen är inte trevliga när dom fastnar i tänderna och halsen. Chips mm är inte heller skadligt i små mängder, men självklart inte för ofta.

Choklad och alkohol är skadligt för din katt. Mjölk kan orsaka diareé hos dina katter, vet du hur deras avföring ser ut?
Chips och popcorn är nog ingen fara att ge någon gång ibland.

oops.. ska bara säga så ni vet att det är inte jag som har startat denna tråden :p Min kompis sov över hos mig igår (hon har precis åkt hem) så hon var inne på min användare eftersom hon inte har ett eget konto. Jag kollade aldrig vad hon skrev... Så det är min kompis katter och inte mina. Jag håller mig till ungdom o hästforumen.

// Victoria som har lite nyttigare katter ;)

oops.. ska bara säga så ni vet att det är inte jag som har startat denna tråden :p Min kompis sov över hos mig igår (hon har precis åkt hem) så hon var inne på min användare eftersom hon inte har ett eget konto. Jag kollade aldrig vad hon skrev... Så det är min kompis katter och inte mina. Jag håller mig till ungdom o hästforumen.

// Victoria som har lite nyttigare katter ;)

Hur kommer det sig då att bilden på tjejen och katten finns på ditt album på Pixbox under användaren Presto?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka