Skadar senorna av att rida i hög snö???

Sv: Skadar senorna av att rida i hög snö???

Beror på senornas skick, snödjup, konsistens på snön och hur länge du håller på, bla.

Jag har gjort det mycket (på friska hästar), och hästarna älskar det. men man måste ha omdöme och inte hålla på för länge. Du känner om hästen blir trött. Är det lös snö är det ju inte så tungt som om snön är mer packad eller blötare. När det är riktigt kallt och har snöat är ju snön väldigt lätt.
Tror det är nyttigt i vettiga doser, och kul! Bra arbete för ryggen också. Galopp går lättare än att skritta för hästen.

Jag var ute på gärdena senast idag. Det härliga är att man kan tex galoppera på ställen där det annars inte är lämpligt. Höll på kanske 20- 30 min men då var snön inte djup hela tiden.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skadar senorna av att rida i hög snö???

:confused: en fullt frisk häst mår väl inte dåligt av att bli riden i snö :) bara man inte överdriver o hoppar in i värsta snöhögana;) och man . .ja mn får ju använda sitt hästFörnuft :idea:

Liknande trådar

Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 858
Senast: Ketrawzc
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar