Skadade klor, vad göra?

Jenka

Trådstartare
Sigge har brutit två klor på en baktass. Han har ont och jag ser inte ordentligt ifall det är delar kvar eller inte. Blödde en del men nu med bandage är det lugnt.

Veterinären svarar inte, jag fortsätter försöka.

Men vad göra?
Desinficera?
Direkt till veterinär?
Osv...

Sv: Skadade klor, vad göra?

Jag hade ringt och rådfrågat.
Går skadan upp till klofästet har jag uppfattat som att det är relativt akut eftersom risken för inflammationer är rätt stor.
(akut som i op asap, men inte på jourtid typ:) )

Ja, jag försöker som sagt ringa veterinären med jämna mellanrum men utan svar.

Vi har haft hundar som brutit klor och vi har då dränkt en bomullstuss i vatten o jodopax, tryckt det över klon och spolat med vatten för att få rent, och sedan lagt ett omslag och paketerat in tassen i vetflex tills veterinär har kunnat tala om hur allvarligt det är.
Ingen av dom tog mera skada och inget bös riskerade att komma in o förvärra under tiden.

Ja tassen är paketerad men jag måste nog öppna upp och decinficera (hej inte tänka från början!?). Vilda protester trots munkorg :/

Ja gör det o spola rent ifall det kommit in bös .
Har du fått tag i någon veterinär än?

Jag var med en kompis vars hund brutit en klo hos vetten för ett tag sen. Det var söndag kväll. Man stoppade blödningen och la om bandage. Sen fick han komma tillbaks måndag morgon för sövning o operation. Den hunden hade sprungit in i ett cykelhjul, så tassen var ren och det hade blött mycket. Får du inte tag på nån ikväll, så bör det vara ok att vänta till imorgon bitti. Om du tar av bandaget o rengör så försök undvika att det börjar blöda igen.

Ok att vänta tills imorrn. Tvätta rent och bandage på tills ni får en tid hos veterinär som kan dra bort klorester, sätta bandage och ge smärtis. Mycket sällan man behöver ge antibiotika vid klokapselbrott, brukar inte krångla överlag.

Tack! (Till er andra också såklart).

Det är desinficerat (började inte blöda igen) och bandagerat och hunden verkar må bra bortsett från att han hoppar på tre ben. Tror trebentheten beror mer på att det är konstigt med bandage än att det gör väldigt ont.
Fick inte tag på veterinären och känner inte att det var såpass akut att jag borde åka dit på vinst och förlust.

Ringer veterinären så fort de öppnar imorgon, vet inte riktigt hur jag ska hinna med (jobbar) om han ska opereras också. Nåja, det löser sig.

Hmm antibiotika och smärtstillande har min fått vid båda tillfällen hon sabbat klorna, just för att det är som rena motorvägen in för bakterier (vets jämförelse) och risk för inflammation

Behövs ytterst sällan antibiotika. Och antibiotika i förebyggande syfte är in riktigt förenligt med antibiotikapolicyn som alla veterinärer ska följa. Man har ju dessutom gjort rent och bandagetat tassen i några dagar, efter ca 3 dagar har det bildats en lite hårdare yta på den blottade pulpan och då räcker det med tassko när man går ut och lufta när hunden är inne.

Vi har sköljt med klorhexedin och lagt bandage, i väntan på att få tag på veterinären. Första klobrotten var sent på kvällen, så jag ringde dagen efter och var in för op. Nu har vi varit inne igen förra veckan för 2 nya klobrott (dvs 4 klobrott inom 3 veckor), men här misstänks det ju SLO.

Första gången fick vi både smärtstillande och antibiotika, men antibiotikan var bara för att det kom var ur en till synes hel klo när de klippte. Det var den, och den motsvarande på andra klon, som trillade av nu senast.

Usch vad jobbigt med återkommande problem! Sigge fastnade i en trappa så förhoppningsvis slipper vi att det händer fler gånger (och kommer inte gå i den igen!)

kl
Har ju visst glömt uppdatera...
Visst ska man åka in, men såpass akut var det inte. Mha lugnande och lokalbedövning fick (en smått hysterisk) Sigge klorna rengjorda, rester borttagna och allt omlagt igen. Både klor och kloben är brutna på mittenklorna på höger baktass.
Han äter smärtstillande och antibiotika (det sistnämnda då det börjat komma tecken på infektion), har haft det i bandage men ska börja lufta mer och mer nu. Numera går han på fyra ben igen och är pigg och glad i alla fall =)

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 213
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
607
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat