Skadad trampdyna

Shark

Trådstartare
Nu vid kvällspromenad/aktiveringen så jobbade vi på detta med föremålsintresse och för första gången så apporterade hon pinnar, TJOHOOO vilken lycka, apportbocken kanske kommer gå att lära henne!
Men.... så ser jag ngt rött på hennes ben och kikar, ja då har hon skadat sig på den där lilla trampdynan på ena frambenet. "Översta lagret" har liksom skavts av. Det enda jag kunde komma på att göra åt det var att göra rent, på med en tunn kompress, bommul runt benet och sen gasbinda + tejp.

Det jag undrar nu då är om någon har erfarenhet av detta, hur det sköts bäst. Veterinären kan ju knappast göra något åt det, inget att sy, det översta lagret lär trilla bort, sitter fast ytterst lite.

Här kommer två bilder, en på skadan och en på min omplåstring.

248772_10150271471231159_788086158_9151360_2661883_n.jpg

255136_10150271479461159_788086158_9151515_4741779_n.jpg

Sv: Skadad trampdyna

Det är bara att amputera :D

Torrt, rent och under uppsikt, får bandage sitta är det ju bra. Bara inte hunden själv gör det värre, då är det tratt som gäller.
I övrigt skulle jag inte göra så mycket.

Fasen, det va det jag trodde! :cry:
Nä, jag förstår ju att det inte är någon big deal. Men jag har ju hört andra som haft väldiga problem med att få det att läka med trampdynor, nu är det ju tack och lov inte en hon går på så att säga.
Hon har inte brytt sig om varken skadan eller bandage än så får hoppas det sitter. Tänkte att man kanske kan ha på det tills imorn och sedan linda runt då vi går på promenad så inte massa skit kommer i där och lufta hemma.

God idé.

Alsolsprit håller rent, torkar ut och dämpar klåda, om du inte redan har det på.
Sen kan du använda en zinksalva som skydd, speciellt om hunden låter det vara kan det funka.

Jo jag dränkte hela dynan i asolsprit igår, lite aj aj sa Akki men hon är ju så gudasnäll som vanligt och viftade på svansen ändå.
Zinksalva har jag ingen men får införskaffa imorgon.

Min yngsta hund ligger med bandage just nu. Han har rejsat idag med avskavda sporrar som följd tyvärr. Jag tvättade rent honom i duschen och sen tvättade jag med klorhexidin och bandage på med kompress under. Jag smörjer med silonsalva imorgon och sen brukar det lägga sig på några dar. Har råkat ut för det en gång innan.

Min tjej skrapar upp de trampdynorna ganska ofta. suck. Om marken ar riktigt hard och torr (sommartid har) lindar jag ofta hennes framben nar vi leker med boll sa hon inte ska skrapa upp den. Nar hon gjort det tyckte min vet att jag skulle lamna det oppet sa mycket som mojligt da det laker battre och snabbare da. Jag tvattar normalt rent, sedan lindar jag nar vi leker (men inte om hon bara ska ga som vanligt i koppel) tills det ar helt lakt. Ett par ganger har hon "slicat av" hela ytter skicktet av trampdynan:eek: men det har lakt pa ett par dagar.

Min tjej skrapar upp de trampdynorna ganska ofta. suck. Om marken ar riktigt hard och torr (sommartid har) lindar jag ofta hennes framben nar vi leker med boll sa hon inte ska skrapa upp den. Nar hon gjort det tyckte min vet att jag skulle lamna det oppet sa mycket som mojligt da det laker battre och snabbare da. Jag tvattar normalt rent, sedan lindar jag nar vi leker (men inte om hon bara ska ga som vanligt i koppel) tills det ar helt lakt. Ett par ganger har hon "slicat av" hela ytter skicktet av trampdynan:eek: men det har lakt pa ett par dagar.

Man borde göra nått sorts skydd som man kan ta på som på en häst som skyddar när hunden riskerar att skrapa upp sig där.

Fungerar det att linda som skydd? Jag vet i tusan om det skulle hålla på min hund.

Vet inte exakt vad det heter på svenska men antar att det är sådan "självhäftande" bandage som är lite gummiaktigt?
Kanske vore en idé att ha på i fortsättningen nu när grusvägarna är så hårda.

Vad jag vet så heter de Vetrap eller självhäftande bandage. Annars finns det på Granngården något som kallas spenplåster. Det är tunt skumgummi som går att forma. Skulle kanske vara praktiskt att göra som en "tutte" över trampdynan och så ett varv runt benet som håller fast det hela.

Att jag inte tänkte på det, Vetrap är bra! Använt mycket på hästarna.

Det visade sig vid att min hund även slitit av bitar av trampdynan under tassen. Han kan knappt gå och har nog ganska ont :cry:

Yep ... vetrap ar det.:p Om jag lindar 3-4 varv haller det hur manga "sliding stops" som helst.:D Hennes tassar ar skyddade och hon kan springa och leka som hon vill. Nar trampdynan har varigt trasig har jag lagt ett en liten bit hushalls papper over den trasiga trampdynan sedan lindat (rosa forstass;)) vetrap over.

Yep ... vetrap ar det.:p Om jag lindar 3-4 varv haller det hur manga "sliding stops" som helst.:D Hennes tassar ar skyddade och hon kan springa och leka som hon vill. Nar trampdynan har varigt trasig har jag lagt ett en liten bit hushalls papper over den trasiga trampdynan sedan lindat (rosa forstass;)) vetrap over.

Ok så det håller så pass bra även vid "sliding stops". Då får det bli till att inhandla vetrap så man kan prova det nästa gång för sånt här vill vi inte råka ut för igen.

Du har ingen bild på hur du lindar din hund i förebyggande syfte när hon ska springa?

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund skar sig på något igår vid stallet. Ett fint snitt rakt över stora trampdynan på vänster bakben. Snittet var så ytligt att det...
Svar
10
· Visningar
4 849
Senast: TinyWiny
·
G
Hästvård Jag har sett ett sto som har blivit skadad i slidan av någonting. Det kan vara så att hon har kliat sig i baken mot ett träd och fått en...
Svar
12
· Visningar
1 777
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka