Skadad häst!!

E

>emelie<

Jag har varit förskonad från allvarliga skador på hästarna i ca 4 år och nu händer det, en broddspark på bakbenet strax under patellan. Sticksår ca 1.5 cm djupt och ev. skada på skelettet (ksa in på röntgen imorn kl. 13.00) Det kan vara en smäll på benhinnan, en spricka :crazy: eller en lös benbit. Nån som har varit med om liknande, hur har det gått och hur lång tid har det tagit? Jag vill bara att han ska bli bra igen!!! :cry: Ge mig råd!!!

Sv: Skadad häst!!

Min häst blev sparkad på höger bak dec 04, åkte in till Uppsala djursjukhus o sa att hästen har ett stort broddtramp bl.a och att hon inte kunde gå. Blev först nekade och fick tjata till oss att få komma dit i stort sett....:mad:
Efter röntgen visade det sig vara 2 patella band som var skadade inre o mellersta o även där små benbitar som 'lossnat'. Dom var rädda att det var spricka i skelettet också så hon fick hänga i vagga i 14 dagar men benet hade klarat sig. Medicin ( butta tror jag) o boxvila o 3 återbesök med ultraljuds undersökningar. Dom kunde inte säga hur det skulle bli i framtiden men det blev bättre för varje besök som gick. Efter 7 mån med promenader o benlindor o pyssel o skritt mindre sträckor så kunde jag börja rida en galen kuse o börja bygga upp hennes muskler igen. Nu ett år efter skadan så är hon helt felfri, gladare än någonsin o hoppar mkt gärna :banana: Hoppas det löser sig med din kuse!!

Reagerade på ditt namn; "patience_ox"... är det din häst? ett arabsto, brunt med bläs?

Solskenshistoria:

Hade för några år sedan en ordentlig spark (dock obroddad) med rejält jack i skankbenet strax nedanför bakknät. Stod i sjukhage/hage i 8 mån, fri rtg före igångsättning, blev halt med misstänkta oupptäckta mjukdelsskador, stod i 2 mån till i väntan på UL som visade - ingenting! Vet var mycket pessimistisk hela vägen, UL-killen sade att det var snyggaste bakknät på hela dagen. Har efter detta gått ett år på ridskola men är nu glad pensionär!

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg :p Jag skadade mig ganska allvarligt efter fall från häst i april 2013. Landade på ländryggen vilket...
2
Svar
25
· Visningar
3 812
Senast: LuckyMe
·
J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 390
Senast: juliag
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka