Skadad ekorre- vad göra med den om den blir frisk?

Sammet

Trådstartare
Som policy har vi i vår familj att rädda allt ludet, strävt, fluffigt, platt, avlångt, kort, runt, gulligt, fult eller vad som än kommer i vår väg och är skadat.
Åtskilliga fåglar, harpaltar och övrigt har genom åren passerat, många har haft sådana skador att de klarat sig och släppts ut.

Nu har min syster hittat en ekorre.
Den har troligast fått ögat uthackat av en fågel. Ögat är iallafall söndermosat.
Den behöver veterinärvård, vilket den kommer få.

Men vad göra sen?
Ögat är helt förstört av vad jag förstått, har inte sett den ännu, ska dit så fort bussen går.

Klarar sig en ekorre vilt med bara ett öga?
Om inte, behövs det tillstånd att ha en ekorre? Lägenheten de har är stor och den skulle inte må dåligt dära. Eller skulle den?

Frågan kvarstår i min hjärna.

Vad är rätt och fel?
Om den inte kan släppas ut i naturen när den är frisk?

Att behålla den, den är en unge så den kan bli tam.
Eller att avliva den? Även om den blir "helt" frisk men enögd?

Vad är mest grymt?

Lider en ekorre per automatik om den måste bo inomhus?
Om förutsättningarna är goda, och den kan klättra och röra sig fritt.

Ska man döda ett djur bara för att den inte kan släppas ut?
Även om den är helt frisk i övrigt, men saknar synen på ett öga.

Givetvis tycker jag att det allra bästa vore att släppa ut den och låta den vara fri.
Och jag är emot att fånga in fullt friska djur för att tämja den.

*funderar*

Vad är skillnaden mellan en vildkatt som fötts vild och sedan tämjts (vet sådana) eller en ekorre?
Är dte bara traditionen?

Sv: Skadad ekorre- vad göra med den om den blir frisk?

eftersom det dels är olagligt att ha ett vilt djur hemma i mer än 48 timmar, så nej, jag skulle inte behålla den. och även om det inte vore olagligt skulle jag inte göra det iaf. tycker man inte ska ha något djur som har varit i det vilda inomhus.

Om den klarar sig med bara ett öga vet jag inte, men om den inte gör det ute så vill man ju inte avliva den om den är frisk annars. Men man måste se till deras behov, och jag har svårt att tänka mig att den får tillräckligt stimulus i en lägenhet.

Googla på etologi, djurens beteende os.v och se om du hittar något om just ekorrar..

Jag har oxå en hittad ekorre.. En unge..
Jag hittade igr en slaktplats för ekorre.. Nåt djur har antagligen tagit den stackarn..
Idag hittade min hund en unge som va i rabbatterna.. Den va lite slö o lätt att fånga in.. Vågade inte lämna den ute då min hund gärna tar sej en tugga. Och det hann jycken göra oxå.. Men släppte direkt då jag sa åt honom..

Den verkar inte skadad. Bara slö..
Den ser inte ut att vara en liten unge.. Utan mer en "tonåring"..
Jag la den i en box i stallet med en av mina gamla kanin kojor. Ställde dit en vattenskål med lite nötter och knäckebröd.

Tänkte att den får återhämta sej där och sen rymma ut då det är bättre..

Min tanke va ju att det är mamman som djuret tagit. Ville inte bara lämna den, O inte ta in den så den blir van vid människor..

Är bara lite osäker på att jag gjorde rätt.

Efter att ha haft tamråttor i många år och även en del ögonsjukdomar/skador så tror jag inte att det kommer vara nått större hinder för ekorren med ett öga mindre. Självklart ska ni kontakta veterinär för att ev. fixa antibiotika osv.

Jag hade faktiskt behållt den i min "vård" tills den var ngl. frisk. Eller sett till att den kom till ett djurvårdscentrum.

beroende på hur liten ekorrungen är så kan den behöva mjölkersättning.
Vi hade tur när vi hittade små korrungar här på gården för massa år sedan- den nyförlösta katthonan adopterade korren och tog väldigt väl hand om denne.

ja när min farfar var liten så hade han en liten ekorre unge som tam den hade han på sin axel.den följde med han vart han än gick när han cyklade till stranden så satt den på paket hollaren.så det går att få dom tama men den ekorren som min farfar hade hade kommigt ut på balkongen i en lägenhet på 6 av 8 våningen och då hoppade ner för balkongen och dog. så ha den inte på balongen om du bor högt uppe i en lägenhet.;)

farsan hade en ekorre när han var tonåring, tydligen brukade den köra racing på väggarna med tillhörande skador på tapeter :) sedan brukade han ha den lös hos på farfars gård och den flyttade in i en fågelholk efter ett tag, vet inte hur länge den stannade där men tydligen flyttade den ut helt i skogen efter det och kom bara på besök nu och då.

Kontakta viltjouren där du bor och hör hur du ska göra så det blir rätt. Om den verkar slö skulle jag testa med att ge den lite sockerlösning så den piggnar till, se även till så den inte blir nerkyld, men ring som sagt viltjouren och fråga. Telefonnr kan du hitta på googel eller eniro.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka