Skada på möbler i hyresrätt pga vattenläcka, vem betalar?

As_Vegas

Trådstartare
Jag hyr en etta av ett stort fastighetsbolag. I tisdags kväll lämnade jag lägenheten utan att ha märkt något ovanligt och kom tillbaka på onsdagsmorgonen (igår) och upptäckte en pöl med vatten i rummet. Ringde direkt till jouren som skulle skicka någon och torkade sedan undan (två andra har dock sett vattnet). En vaktmästare dök upp och det visade sig vara elementet som läckt pga att värmen nyss slagits på igen inför vintern. Han fixade läckan och sa att detta händer ibland.
Vattnet på golvet skadade benen på mitt köksbord samt en stol, och jag har försökt att nå fastighetsansvarig om det men inte kommit fram än.
Jag ska fortsätta ringa idag men tänkte kolla här om någon vet om hyresvärden har någon skyldighet att ersätta bordet och stolen?
Jag har försökt googla men utan framgång. Till saken hör att grejerna är nya (2 veckor, kvittot kvar) och kostade 300 kr mer än självrisken på min hemförsäkring på 1500 kr så att ta det på försäkringen är nog inte aktuellt. Är det mitt ansvar så får jag ju bita i det sura äpplet och börja spara till nya grejer, men 1800 kr för en student är ju en del pengar så om det finns en chans till ersättning hade jag gärna tagit emot den. Vad tror ni?

Jag hyr en etta av ett stort fastighetsbolag. I tisdags kväll lämnade jag lägenheten utan att ha märkt något ovanligt och kom tillbaka på onsdagsmorgonen (igår) och upptäckte en pöl med vatten i rummet. Ringde direkt till jouren som skulle skicka någon och torkade sedan undan (två andra har dock sett vattnet). En vaktmästare dök upp och det visade sig vara elementet som läckt pga att värmen nyss slagits på igen inför vintern. Han fixade läckan och sa att detta händer ibland.
Vattnet på golvet skadade benen på mitt köksbord samt en stol, och jag har försökt att nå fastighetsansvarig om det men inte kommit fram än.
Jag ska fortsätta ringa idag men tänkte kolla här om någon vet om hyresvärden har någon skyldighet att ersätta bordet och stolen?
Jag har försökt googla men utan framgång. Till saken hör att grejerna är nya (2 veckor, kvittot kvar) och kostade 300 kr mer än självrisken på min hemförsäkring på 1500 kr så att ta det på försäkringen är nog inte aktuellt. Är det mitt ansvar så får jag ju bita i det sura äpplet och börja spara till nya grejer, men 1800 kr för en student är ju en del pengar så om det finns en chans till ersättning hade jag gärna tagit emot den. Vad tror ni?

Jag gissar på att det är försäkringsbolaget som antas ska gå in och ersätta.

Hyresvärdens försäkring ersätter skador på fastigheten.... din hemförsäkring bör ersätta skadorna för dina möbler.....

Men rent logiskt borde ju själva fastighetsägarens (husbolagets) försäkring täcka? Så är det iaf här, och jag tänker att det borde vara likadant i Sverige.

Kolla upp det där med hyresvärden och smöra för att få någon slant av denne. För en del händelser ersätter inte hemförsäkringen just för att du hyr och inte äger.

Ett exempel; skador på fastigheten ska tas på hyresvärdens försäkring, skador på dina ägodelar inuti bostaden går på din försäkring.

MEN....jag hyr en bostad på två våningar i ett gammalt hus. 2 dagar efter inflytt hittades svartmögel. I köket på undre våningen stod då alla mina saker och kartonger fortfarande ouppackade. När de började riva i möglet rasade HELA duschrummet från övervåningen ner i hallen på våningen under och det blev ett stort svart dammoln över alla mina saker.
Det gjorde att svartmögel spreds över allt. Hårda saker går ju att sanera, men ingen saneringsfirma ville ta ansvar för soffan och min stora orientaliska matta eller teven eftersom svartmögel är så ohälsosamt. Så...jag vände mig till försäkringsbolaget men fick inte ut ett öre.

"Som hyresgäst täcker inte din försäkring mögelskador" sa de.

Och hyresvärdens försäkring täcker ju inte mina saker.

Så...jag fick inte ut ett öre, men fick dock hyresfritt en månad eftersom jag fick bo hos mina föräldrar medan det renoverades. Så jag använde de pengarna till ny soffa, matta och teve. Så jag är inte säker på om din hemförsäkring täcker vattenläcka....eftersom det ska gå på hyresvärdens försäkring.

Ring och var lite trevlig och lite smörig så kanske de VILL betala för nytt bord och stolar. :)

Men rent logiskt borde ju själva fastighetsägarens (husbolagets) försäkring täcka? Så är det iaf här, och jag tänker att det borde vara likadant i Sverige.
Det egna bolaget går först in och täcker skadan.
Sedan blir det en grej mellan husägaren och ditt bolag, lyckas ditt bolag fastställa att skulden ligger hos ägaren så får du nog tillbaka självrisken.....

Är det mycket skadat? När allt har torkat kanske det inte är nåt som påverkar möblerna så mycket.

Det är fanér på benen på bordet och stolen som släppt och rest sig utåt samt spruckit nästan upp till skivan.

Alla:
Jag misstänkte att det är mitt bolag som ska täcka skadan, vilket i praktiken blir jag själv eftersom grejerna inte är mycket dyrare än självrisken. Jag hade något hopp om att eftersom det är hyresvärden som klantat sig kanske de skulle behöva ersätta.
Surt att behöva köpa nytt 2 veckor efter att man köpt grejerna, men inte mycket att göra åt :(
Är det ändå värt att dra det via försäkringsbolaget förresten? Bara för att ha det på papper eller något?

Tack för all hjälp, det blir till att ringa och fjäska och hoppas på det bästa :)

Enligt den som fixade läckan så berodde den på en utsliten packning i elementet som han bytte. Han sa att de hade nyligen slagit på värmen i huset och det är ett känt problem att ibland går den packningen sönder i elementen när värmen startas eftersom de är gamla och slitna.

Ring försäkringsbolaget och fråga? Men tala då också om att det är hyresvärden som inte skött underhållet på elementen....

Skulle inte kalla det för att hyresvärden klantat sig för givetvis är det inte så att någon byter packning i vartenda element varje år när kylan kommer och värmen slås på.

Skulle inte kalla det för att hyresvärden klantat sig för givetvis är det inte så att någon byter packning i vartenda element varje år när kylan kommer och värmen slås på.
Det är klart att man inte gör, det vet jag väl. Men om de vet om att packningarna är gamla och slitna och att flera redan gått sönder när värmen slagits på tidigare år så att det läckt vatten i lägenheter, då är det klantigt att inte byta ut dem.

Det är klart att man inte gör, det vet jag väl. Men om de vet om att packningarna är gamla och slitna och att flera redan gått sönder när värmen slagits på tidigare år så att det läckt vatten i lägenheter, då är det klantigt att inte byta ut dem.

Tror ändå man får se det som en olycka eftersom att man räknar med att saker ska hålla en viss tid utan att man måste kontrollera dem varje år.

Ungefär vad rör det sig om för värde? Tänker att om det är under en självrisk så kanske det inte är så jättehöga summor och om du vänder dig till värden på ett vänligt och bedjande sätt är det inte helt omöjligt att denne ersätter dig.

För övrigt är det bra att kolla igenom vad man har för slags försäkring..Våran var kass så vi tog en utökad. Kostar iof mer, men då täcker det betydligt mer och man kan få ut högre ersättningsbelopp på tex möbler (är sällan ens fb ersätter hela nyvärdet, brukar stå i det finstilta.. värt att kolla upp)

Jag pratade med försäkringsbolaget och eftersom hyresvärden visste att packningarna är gamla och slitna och går sönder i lägenheterna men inte bytt dem, räknas det som eftersatt underhåll. Min lägenhet är varken den första eller enda att få samma läcka.
Värdet är inte långt över självrisken så det är ingen idé att försöka få ersättning från försäkringsbolaget, i så fall är det konsumentverket/stämning som gäller om inte hyresvärden betalar tydligen.

Fick äntligen tag i den ansvariga tjejen nu idag, och första svaret var såklart att jag skulle ta det med mitt försäkringsbolag. Jag berättade vad han som fixade läckan sagt och använde orden "händer ibland", hon svarade att det "faktiskt är rätt vanligt att packningarna går sönder". Jag sa att jag också pratat med försäkringsbolaget som anser att det är deras ansvar eftersom underhållet är eftersatt, sen frågade hon efter värdet på grejerna och sa att hon skulle kolla med en kollega och återkomma.

Uppdatering
Hyresvärden bad mig skicka bilder på det som skadats, stolen såg inte så illa ut när den torkat så jag skickade bara bild på bordet.
Jag vet inte om de verkligen tyckte att de var ansvariga eller om de valde att vara snälla, mycket möjligt eftersom jag lagt en massa arbete på att renovera i lägenheten (de betalade materialet och jag gjorde arbetet).
Oavsett fick jag hela bordets nypris avdraget på hyran :)

Tack till er alla som tog er tid att ge råd och tips!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka