Skada på hornhinnan !!

gylle

Trådstartare
Sent i går kväll rök två av mina katter ihop, honan skriker till och lägger sig ihopkruppen med ögat stängt... H****e tänkte jag och for dit får upp henne och då kommer det lite blodblandad tårvätska ur ögat. När hon öppnade ögat så var ögat blodfyllt bakom hornhinnan och man ser tydlit ett hål på hornhinnan typiskt blivet tillrispad med en klo. Ringde till jouren på djursjukhuset några mil härifrån men de menade på att det var inte så akut att jag behövde åka in med henne om det inte blödde ut ur ögat vilket det inte gjorde efter de första blodblandade tårarna, utan de menade att jag kunde avvakta och se till idag och iså fall ringa min vanliga vet. Imorse såg det mkt bättre ut mkt lite blod kvar bakom hornhinnan men man ser ju naturligtvis fortfarande "hålet". Ringer min vet hon var på kurs hela veckan ringer de två andra som finns i närheten utan få tag på någon. Typiskt. Har någon här erfarenhet av sådana här skador finns det något man gör eller låter man det "självläka" ?
Har spolat ögat x flera med koksalt. Katten ifråga mår bra indikerar inte på något vis att hon skulle vara påverkad. Frågan är om man kan avvakta till imorgon tills min vet kommer tillbaka eller om jag skall köra in och sätta mig på akuttid på djursjukhuset flera mil bort ?

Sv: Skada på hornhinnan !!

Hej, jag ville bara tala om hur jag gjorde, jag blev själv riven i ögat av en katt så det blev ett jack, jag kunde trycka på ögongloben så det blev en stor glipa :eek: jag gick till ögon läkaren men fick endast en salva, som hjälpte mig mycket!
Det är tydligen ingen fara för ögat att få sig en sån känga, det enda jag kände var att det var lite "grusigt" i ögat men synen var ok.
Be vet. ringa in en bra ögonsalva till ditt apotek är mitt råd, fast det kan ju vara värt att besöka vet också om du vill känna dig säker, men de verkar ju inte vara allt för bekymrade......
Lycka till!!!!

Min gamla katt (som inte lever idag) fick en liknande skada,en rispa av en annan katt i ögat,det blödde lite och såg otäckt ut först,eftersom detta inträffade mitt i natten så avaktade vi till nästa dag,då kisade hon bara lite och vi gjorde rent,efter 3 dagar så var ögat som vanligt igen,tror det kommer att läka på naturlig väg,håll koll ofta bara så det inte börjar bli infekterat eller så,då kan ögonsalva eller dyl vara till hjälp...

Mvh Zaria fd Piglet81

När jag slog sönder hornhinnan så hade jag "skräp" i ögat i flera månader, visste inte att det var trasigt. Till slut svullnade det upp som en boll. Jag åkte till akuten och fick ögondroppar till dagen, som jag skulle ta varannan timme. Salva på natten, för att hjälpa ögat att läka fortare. Jag hade gått och dragit upp såret varje dag, i två månader, så nu har jag en klump av ärrvävnad på ögat. Nu har jag efter två år lyckats igen... så nu har jag droppar och salva igen.

Det som är jobbigt är att ögat lätt blir torrt, och då skaver såret. Det är där dropparna kommer in i bilden.
Likaså var det när en häst slog sönder ögat. Då fick vi sitta och åka varannan timme o droppa ögat första två dygnen. Sen 4 gånger om dagen.

Finns det ingen annan vet att få tag på?? Det kan göra rätt ont att ha hål på hornhinnan, och den smärstillande salvan är jätteskön då.......

Disskuterat med vet i tel och kom fram till att vi klarar oss på det som fanns i gömmerna fram tills hon kommer (var ju inte hellt fel att hästpencillinen vi sprutade en av hästarna med förra veckan funkade med lite omräkning till katt iställlet, viss skillnad på dos). Sedan blev det bingo när jag rotade igenom min egen sjukvårdslåda och hittade en överbliven oöppnad antibiotika ögonsalva sedan jag själv var med om en olycka förra sommaren, tur man sparar på allt som blir över) Så nu är behandlingen i full gång så får vi hoppas att lilla damen blir helt bra igen, hon är för tillfället mkt arg på mig som har henne instängd i eget rum vilket inte alls passar damen (ingen som missar hennes klagosång man hör att hon lever ialla fall)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hage
  • Hagstolpar
  • GHS - dagens dressyr.
Tillbaka