skada på fram knä

Rotterö

Trådstartare
Min 2 åring skadade innsidan knät förra veckan torsdag.
Tror han kan blivit sparkad eller slagit sig på något.
Ett skrapsår blödde rejält.
Vi tvättade mm och han fick gå in i boxen.
Dagen efter syntes inget bara såret. Fortsatte tvätta. Dag 2 var detsvullet och han ville inte böja på det. Jag tror att han kände en stelhet ömmhet.
Ha fick ändå gå ut.
Dag tr samma.
Dag 4 ingen hälta men svullt.
Idag en vecka senare är knät rejält svullet. Lite värme innsidan övre delen av knät.
Han springer som en tok haltar inget. Kan man vänta med att ringa vet????

Sv: skada på fram knä

Jag skulle nog vilja veta om knäleden är hel så att den inte fått sig en törn. En kompis häst fick en rejäl spark på hasen med svullnad som följd men ingen hälta. Svullnaden gick aldrig ner så då åkte de till klinik varpå hästen sprutades i leden med tuppkam - men inga röntgenbilder togs. Plötsligt en dag stod hästen med bakbenet i luften och vägrade sätta ner det: till klinik igen! Då röntgade de och sövde hästen för att gå in i leden och titta. Det visade sig att leden hade gått sönder, ledvätskan läckt ut och brosket var nednött. De väckte aldrig hästen... Skrämselpropaganda? Ja, kanske det. Man vet aldrig. Better safe than sorry! En röntgenbild kostar inte så mycket och stillar oron inför framtida prestationer med hästen.

Som ovanstående skrev, åk in och ta några plåtar för säkerhets skull. Det kan du tjäna mycket på i längden, vad säger att han inte går omkring med en spricka? Svullnader samt hälta som kommer och går är inget man ska vända ryggen åt.

Jag tror inte det är så allvarligt.
Men jag skall in med honom för en röntgen på hörra skadan. Bara en koll. Men just nu skall jag resa bort.
Får se hur han verkar nästa vecka.

Håller med dig, det behöver inte vara så allvarligt, men man vet aldrig. Och det säger jag av egen erfarenhet, hästar är konstiga djur och man önskar ibland att de kunde prata.
Bra att du åker in och kollar upp honom, återkom gärna när du fått svar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Såå.. För fyra dagar sedan fick jag en hästspark på utsidan av vänster knä. Inte så hård tänkte jag, det löser sig. Men den verkar ha...
Svar
4
· Visningar
545
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall
  • Byta försäkringsbolag
Tillbaka