Skabb/ID-nr och ägarfråga!

IrpaSnirpa

Trådstartare
Hejsan!

Mitt första inlägg här!
Jag har hittat en katt, den har dragit runt här hos oss ganska många månader utan att någon har brytt sig avsevärt om den. Grannarna ville skjuta den innan vintern kom så att den skulle slippa lida under vintern. Inget som kändes för ett alternativ för mig och sambon så vi har försökt få tag på den nu ett tag. Idag fick vi tag på kattstackarn. Efter en genomgång och urtvättning av öronen så såg vi också ett ID-nr. En tatuering i örat. Genast ringer jag polisen som kanske har hittat ägaren, men det är inte säkert det heller. Oavsett så skall katten stanna här hos oss tills en ägare är hittat. Om inte så blir den kvar oavsett.

Nu då till saken, katten har skabb i öronen. Övriga kroppen är fin. Väldigt smal men vi skall fodra upp den sakta men säkert. Hur gör man med skabben? Kan man behandla det själv eller måste den få medicin från veterinär? Jag åker nämnligen iväg imorgon och sambon är inte van vid katter. Vi hade inte räknat med att få tag på katten idag. Jag kan ju självklart avboka min resa om jag måste det. Egentligen borde jag kanske ringa en veterinär om det.

Sen en till sak, om man nu inte hittar någon ägare till katten, kan man då göra ett ägarbyte på ID-numret så att vi står som ägare på katten istället? Polisen ansåg att det skulle vara möjlig, men de har väl inte alltid koll på alla frågor. Det känns lite hemskt att knyta band till en katt och en dag så kommer ägaren. Nu är vi införstådda i att en ägare kanske kontaktar oss om ett par dagar eller så, men om ett år eller två. Det känns nog inte bra. Speciellt inte när man bara försöker göra det som är rätt.

Katten för övrigt är världens snällaste katt, hon har vart här i kanske två timmar och är redan helt hemmastad. Låg och sov i vår säng (inte så uppskattat egentligen då hon är smutsig som f.n) och nu har hon bäddat ner sig i soffan. Och på detta har jag en ettårig dotter som springer runt och gapar och skriker. Först tänkte jag att hon kanske är döv, men nej. Hon reagerar på alla ljud som hon tycker verkar betyda mat.

Annars kan jag passa på att fråga er här, katten skall heta Syrran enligt polisen och vara hemmahörande i Köping. Ringer det en klocka för någon?

Sv: Skabb/ID-nr och ägarfråga!

Öronskabb kan behandlas med Frontline spot-on. Det är receptfritt.

Katter räknas väl som vanligt hittegods så när en viss tid förflutit tillfaller katten upphittaren. Då bör ni kunna genomföra en ägarändring i ägarregistret, men ni får nog fråga SKK hur ni ska gå till väga.

En liten annons i Bergslagsbladet kanske? Eller Arboga Tidning tror jag är nästan samma tidning.

Tack för svar!

Vi har hittat ägarna, katten försvann för 2½ år sedan. Dom kommer hit ikväll med ägarpapper och vaccinationsintyg på den. Dom hade ingen möjlighet att ta den tillbaka pga allergi. Det känns skönt faktiskt. Veterinärtid är inbokad imorgon, det är mycket att kolla upp på henne.

Men nu har vi hennes bakgrundshistoria i alla fall. Och det finns en framtid.. Härligt!

Stort GRATTIS till den nya familjemedlemmen, hoppas ni får en fin tid tillsammans, vilken solskenshistoria:)

Om det receptfria läkemedlet inte hjälper så kan du be din veterinär att han/hon skriver ut Stronghold som hjälper mot både inälvsparasiter o ohyra. Är hur enkelt som helst att ge, bara sätta en pytteliten sträng i nackbasen . Vår schäfer drog på sig rävskabb o då fick vi detta medel. Läste på bipacksedeln att det även gick att använda till katt. Eftersom Stronghold tar kål på ev mask så slipper man avmaska oxå. Lycka till med kissen:bow:

Lilla lilla katten.
Hon mår inte jättebra, men det verkar ju förefalla sig naturligt att man vill sova 10 timmar när man bott ute i 2½ år? Eller? Hon är jättekelen och ser pigg och glad ut när hon är vaken. Men hon har sovit i tio timmar.

Hur skall man göra med maten? Man vill ju inte att hon skall få en chock av massa mat!
Hon har fått lite då och då, och först kastade hon i sig allt, och efter två timmar ungefär gav jag henne lika mycket igen, då kastade hon i sig det igen.. Nu sista gången åt hon lugnt och har tom lämnat lite kvar.

Men hon sover, och sover och sover.
Hon får vara nu eftersom vi skall iväg imorgon. Men om hon fortsätter såhär så är jag lite orolig över att det är mer fel på henne. Som det är nu så betalar ägaren för den veterinärvård som krävs iom skabben (MYCKET underbar kattägare). Men när det är färdigbehandlat så tillfaller hon mig och ägaren står då utan några som helst åtaganden. Däremot vill hon veta om katten försvinner eller om vi måste ta bort henne av någon anledning. Helt ok krav i mina ögon.

Vi får se vad de säger imorgon helt enkelt :P
Här är en bild på hennes sovställning här bredvid mig vid datorn.

Att katten sover tio timmar är inte något konstigt. Våra katter som är utekatter kan nog sova längre än så beroende av hur länge dom varit ute. Katter är smidiga m mat om man jämför med hundar för katter äter bara när dom är hungriga och bara tills dom är mätta medans hundar ofta är bottenlösa o äter tills det 'r tomt. Förmodligen är din nya katt inte van vid så mycket mat o glufsar därför inte i sig så mycket. Låte henne vila ut o komma till ro så kommer förmodligen hungern att öka succesivt. Håll ett öga på matintaget o ring vet om du är orolig.Fast du ska ju dit i morrn så då kan du passa på o fråga om mat o allt annat du grunnar på. Jättesöt kisse förresten :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 689
Övr. Katt Ja för att göra en lång story kort, jag bor i lägenhet men huset är ligger "mitt ute i skogen" så det är inte så att vi har ett överflöd...
2
Svar
25
· Visningar
2 642
Senast: vallhund
·
Övr. Katt Idag var mamma ute och gick i skogen (elljusspår) och såg en katt. Kanske inte skulle vara något att bry sig om, men hon tyckte att...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: Idas
·
Övr. Katt Händelsen i korthet; Var ute innan igår 14/10 runt 17 kanske och såg en kattunge på en plats 2 meter upp som såg lite felplacerad ut...
2
Svar
24
· Visningar
4 833
Senast: kazam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar