Ska vi markisolera stallet?

classie

Trådstartare
Hej!

Vi är i full gång med att bygga vårat stall och ska snart gjuta plattan men nu dök det upp en fråga som vi inte vet hur vi ska göra med :confused:
Vi hade inte tänkt på detta med markisolering förrän en bekant sa till oss att jo det måste man göra.
Detta ska alltså bli ett kall stall, så hästarna får själva värma upp stallet och ev ha en fläkt när det är som värst här uppe i dom norrlänska skogarna. Vi kommer ha en isolerad och varmställd sadelkammare.
Men nu till frågan, bör man markisolera innan vi gjuter, hur har ni andra i era stall? :)

Sv: Ska vi markisolera stallet?

Vi markisolerade vårt stall dels pgr av lergjord ,tjäle och rörelse ??

Samt om jag inte minns fel om vi senare skulle isolera hela stallet ?

Glöm inte proential(stavning ) utjämna stallet innan ni gjuter ...
Mia

När vi byggde vårt stall isolerade vi bara plattan på de ställen där vi skulle ha isolerade och uppvärmda utrymmen för att värmen inte skulle försvinna ned i materialet.
Stallet och foderutrymmet har ingen isolering i plattan (kallstall), jag har inte märkt någon skillnad att det skulle vara varmare eller kallare där än i stallar jag har varit i som haft isolerad platta.
De flesta som jag känner har ingen isolering alls i sin platta.

När vi gjorde grunden grävde vi ut riktigt, dränerade och packade gruset noga så problem med rörelser/tjäle eller fukt ska inte finnas.
Förstår visserligen inte riktigt hur en platta med frigolitliknande material ska kunna skydda mot rörelser?
Kyla är vad jag har förstått bara ett problem för betongen om det har kommit in vatten i sprickor i betongen som fryser, sväller och på så sätt spränger sönder betongen.

Jag bor på småländska höglandet där vädret kan vara bistert, vi har klimatzon V (samma som kuststräckan mellan Umeå och Luleå). Vintrarna är kalla med många minus och vi har inte haft problem med plattan.

Kom på ett ställe till där det kan vara bra att isolera, det är där vattenledningen går upp genom plattan så att vattnet inte fryser. Vi löste problemet genom att låta vattnet gå upp i ett rum som är uppvärmt där plattan är isolerad. Sedan stallet blev färdigt har jag alltid haft rinnande vatten trots veckor med flera minusgrader!:laugh:

Eller köper man en elslinga som vi hade i ett stall. Sista biten vattenrör frös alltid, men då bara kopplade man in stickkontakten och sen tinades vattnet på ca 15-20 minuter.

Plattan är helt oisolerad i våran renoverade ladugård med tre boxar (var lata och orkade inte gräva ur så mycket), men jag tycker ändå att värmen håller bra i både stall och sadelkammare trots att vi bor i Norrbotten. Spånet i boxarna isolerar ju + att vi inte har någon jättestallgång. I övrigt så är väggar och tak välisolerade. Vattenpumpen sitter inne i den uppvärmda sadelkammaren och vi har en elslinga som kan värma vattenröret i marken, men det har aldrig behövts. Själva vattenkranen sitter ute i stallgången, men det är en sån där kran som drar tillbaka allt vatten igen när man vrider av den så att det inte ska kunna frysa. Vattnar hästarna med hink. Vi brukar aldrig ha minusgrader i stallet, hästarna avger värme + den värme som sipprar ut från sadelkammaren..

Alla utrymmen där du har tänkt att ha plusgrader ska självklart vara fullgott isolerade, det är bättre att lägga pengar på isolering än att köpa dyrbar el när det är -20 utomhus.

Med de priser som är på el nuförtiden så är det kvalificerat vanvett att inte isolera plattan... annars är det bättre att du bygger en kallhållen ligghall om du inte tänker isolera.

Ja, alltså jag kräver inte att det ska vara plusgrader inne i stallet. Vill ha så lite gradskillnad som möjligt ute och inne. Men då de lätt kan bli -35 här uppe under perioder så hade jag kanske inte velat ha de riiiktigt så kallt, men då främst för mig egen skull. Så min fråga är kanske om markisoleringen gör sån skillnad när det ändå kommer vara "kallt" i stallet?

Är det kallstall så är det ju inte nödvändigt med isolering under sulan, men tänk igenom alternativa användningsområden för stallet om du inte kommer att ha det som just stall.

Det är ju stört omöjligt att isolera golvet och få det bra efteråt vilket däremot kan göras med väggar och tak... så du ska ju tänka igenom allting både en och två gånger innan du gjuter så att du inte ångrar dig om 10-15 år.

Är det dessutom så att du ska ha nån sadelkammare etc så ska det ju vara isolerat under den.

Annars om hela byggnaden ska vara kallställd så kan det kanske räcka med en randisolering.

Liknande trådar

Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
981
Senast: hamilton1
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
340
Senast: tara
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 621
Senast: skogaliten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka