Ska vi jämföra hö?

M

marijaa

Det här är värdena på mitt hö:

Torrsub 84%
Smältbar råprotein 57 g/kg
energi, foder 8,2 mj/kg
Ca 3,8 g/kg
P 1,9 g/kg
Mg 0.8 g/kg
K 16.3 g/kg

Råprotein 105 g/kg
amältbar råprotein 67 g/kg
energi 9.8 mj/kg
Ca 4,8 g/kg
P 2,4 g/kg
Mg 1 g/kg
K 20.6 g/kg

Jag ska försöka sätta mig in i och lära mig där här den här säsongen, men just nu har jag inget koll, är det ett bra hö?
Vad ska jag komplitera med?

Sv: Ska vi jämföra hö?

Höet har bra värden. Om du kan täcka upp Mj-behövet genom att bara ge hö, så slipper du att komplettera m kraftfoder och behöver kanske endast lägga till lite mineraler. :)

Sv: Ska vi jämföra hö?

ok, om man har en islandshäst, liten och knubbig (som skulle behöva gå ner i vikt) som kommer att ridas/markarbetas (inte hårt men inte heller bara skritt, rätt mycket tölt/trav) 3-6 ggr/vecka. Vikt kanske 300-350 kg (svårt att uppskatta), hur många kilo skulle det innebära för att täcka upp behövet?

Jag räknade lite på hippocampus, där var sex kilo lagom. tycker dock att det är lite mycket, han kommer få värsta hömagen, dessutom ska vi ge rätt mycket ängshö utomhus på dagarna...

fosfor-, magnesium- och selenhalterna var för låga enligt hippocampus.

Vad säger egentligen kaliumvärdet? det ser ut som ett högt tal...??

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
638
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej Vad säger ni om dessa värden av årets skörd torr hö Råprotein per kg foder g 139 Smältbar råprotein g 103 Omsättbar energi 9,4...
Svar
1
· Visningar
747
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 318
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama