Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Armani__

Trådstartare
Jag och sambon har vunnit en budgivning på en mindre gård i ett relativt attraktivt område. Vi har pratat med banken och fått lånelöfte, både för hus och renovering.
Men vi blir ändå så osäkra på om vi kommer klara av det, rent ekonomiskt. Banken säger att det inte är några problem och vi har själva också räknat på det (och räknat högt!) och vi borde klara av det.

Där föreligger dock en hel del renovering av huset:
- Taket behöver bytas, i alla fall inom 5 års tid.
- Pelletsbrännaren som är på plats är sönder, men vi funderar på att sätta in vedpanna istället. Vad ligger kostnaden på att byta detta?
- Skulle behöva en större varmvattenberedare, kostnad?
- I kök och allrum (två olika rum, men som vi i framtiden vill göra till ett stort) är där 3 (!!) olika golvnivåer med ett par centimeters höjdskillnad. Ser inte klokt ut, men de som bott där innan har levt med det så i 17 år :grin: Detta är något vi verkligen vill göra vid. Kommer nog få bryta upp rubbet där, enda ner till jordnivå och göra om från noll. Vi kan leva med golvet ett tag och köket, men vill sen fixa detta.
- I ovanstående del skulle vi vilja ha in en vedkamin som en trevlig värmekälla och hög mysfaktor.

Vi har fått huset till en relativt låg kostnad, inte så konstigt kanske med all renovering som föreligger!
Dock är där stall med 4 boxar, fin tvättstuga, en nybyggd husdel med 3 sovrum, badrum och TV-rum. Så visst finns där lite fördelar.

Så vad säger ni, kostnader för renovering?
Kan dock säga att vi kommer göra allt arbete själva och inte anlita någon, då vi har duktiga hantverkare i familjen. Dessutom har vi tillgång till maskiner eftersom sambons pappa hyr ut alla typer i sitt jobb :bow:
Så det är materialkostnaden jag är ute efter.
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Det kan kosta från 500 000:- och uppåt.
Bl.a. beroende på hur taket är konstruerat och vad ni vill lägga på för nytt tak.
Slänga på plåt på lådan är inte så dyrt.

Räkna med att varje större grej som ni petar i drar iväg på minst 100 000:-
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Okej. Räknar du nu enbart materialkostnader nu?
Skulle gärna vilja veta vad en vedpanna kan tänkas kosta? Vågar man köpa sådant begagnat?
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Ni ska absolut låta göra en besiktning. Då kan ni få svar på dessa frågor av nån som ser vilket skick huset är i. Det är ju mest de akuta kostnaderna, tex uppvärmning och sånt som behöver räknas på. Att skaffa en vedpanna är väl bara ett alternativ om man har gratis ved i dagens läge annars är förmodligen en investering tex i en luftvärmepump bättre. Om huset är litet och någorlunda välisolerat kanske ni också kan ha elelement under en period. Golvskillnaden kan ni säkert leva med tills ni har tid och råd att fixa det. Visst ska man ha marginaler men så länge taket håller tätt så kan det mesta lösas pö om pö.
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Jag säger bara KÖP INTE!!

I alla fall inte om ni båda är heltidsarbetande, kanske pendlar lite och dessutom har någon form av liv vid sidan av ett jätte renoveringsprojekt!

Så stora projekt som byte av tak, riva upp hela (?) botten våningen osv så kommer dessutom GARANTERAT innebära ytterligare mindre och större projekt!
Vid byte av tak tillkommer kanske även tilläggsisolering när ni ändå är där och "river", när ni river upp golven "ända ner till jordnivå" riskerar ni hitta både det ena och det andra....

Att renovera blir ALLTID, ALLTID mycket dyrare än man beräknat - även om man räknar högt!

Om ni inte är miljonärer med obegränsat med tid och kunskap - köp något mer färdigt!

/Swat
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Nja.... Då kan man ju bara köpa nya hus....
Frågorna jag hade ställt mig är...
- Är det bråttom att allt blir perfekt?
- Ligger stället rätt?
- Är det tillräckligt med mark till hästarna. bra ridvägar mm mm

Det är inte lätt att hitta drömmen- ibland måste man kämpa lite....
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

En vedpanna satte min arbetskamrat in för några år sedan... Hon fick då dra in alla rör i hela huset eftersom hon hade haft elvärme innan... Det gick på ca 80 000:- o då gjorde de allt själva. TÄNK PÅ att detta är inkl alla element, rör, panna, akkumulatortankar mm. ca 6 rum o kök på 1.5plan.
Tak har vi ju diskuterat i en annan tråd... Personligen hade jag inte lagt plåt- det är inte heller billigast även om alla verkar tro det...
Varmvattenberedare kostar ingenting om du jämför med allt annat du söker...
Rinkabyrör har jättemycket av det du söker. Checka in deras hemsida så har du lite koll. Även pannor o så hittar du där- kanske inte billgast iofs.

Vad är det för stomme på huset? Krypgrund? Beklädnad?
Min kompis sambo drog upp hela vardagsrumsgolvet och riktade för ett tag sen. Det kostade mer tid än pengar.... Det jobbigaste var nog att gräva ut för han ville ha lite mer luft där.

Förstod jag det rätt när det var 3 rum som var fullt beboliga? Hur är det med kök o badrum. Dessa kostar ju en del att renovera... Spec om det är länge sen det är gjort...
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

golvet som ni vill bryta upp, går det att höja det istället så att alla kommer på samma nivå utan att det blir för låg takhöjd och lägga nytt klick ovanpå? det är enormt mycket enklare och billigare än att riva upp allt.. är det fräscht så låt det ligga kvar under..

är ni nöjda med huset och läget i övrigt?
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Men om ni fått lånelöfte till renovering av banken så bör ni ju ha lämnat in en kostnadskalkyl?
Det var iaf vi tvugna att göra.
Om ni är osäkra på vad renoveringen kommer att kosta så kan ni ju alltid fråga en fackman som är utbildad på området.
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Vi kommer absolut inte att behöva riva upp hela nedervåningen, utan endast ett rum. Mellan detta rum och kök kommer vi ta bort en vägg och göra det till ett enda stort istället.


Om vi nu köper. . .
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Nja.... Då kan man ju bara köpa nya hus....
Frågorna jag hade ställt mig är...
- Är det bråttom att allt blir perfekt?
- Ligger stället rätt?
- Är det tillräckligt med mark till hästarna. bra ridvägar mm mm

Det är inte lätt att hitta drömmen- ibland måste man kämpa lite....

- Nej vi har verkligen inte bråttom, utan är beredda att låta detta bli kanske ett 10-års-projekt.
- Stället ligger rätt.
- Där är tillräckligt med mark för mina hästar, kommer också att arrendera mer under sommarhalvåret.
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

En vedpanna satte min arbetskamrat in för några år sedan... Hon fick då dra in alla rör i hela huset eftersom hon hade haft elvärme innan... Det gick på ca 80 000:- o då gjorde de allt själva. TÄNK PÅ att detta är inkl alla element, rör, panna, akkumulatortankar mm. ca 6 rum o kök på 1.5plan.
Tak har vi ju diskuterat i en annan tråd... Personligen hade jag inte lagt plåt- det är inte heller billigast även om alla verkar tro det...
Varmvattenberedare kostar ingenting om du jämför med allt annat du söker...
Rinkabyrör har jättemycket av det du söker. Checka in deras hemsida så har du lite koll. Även pannor o så hittar du där- kanske inte billgast iofs.

Vad är det för stomme på huset? Krypgrund? Beklädnad?
Min kompis sambo drog upp hela vardagsrumsgolvet och riktade för ett tag sen. Det kostade mer tid än pengar.... Det jobbigaste var nog att gräva ut för han ville ha lite mer luft där.

Förstod jag det rätt när det var 3 rum som var fullt beboliga? Hur är det med kök o badrum. Dessa kostar ju en del att renovera... Spec om det är länge sen det är gjort...

Där har varit pelletsbrännare tidigare så allt är indraget i huset, om jag har förstått det rätt? Här är el-element på rummen på ovanvåningen (ett sovrum och TV-rum) annars är det vatten.
Tack för tipset om Rinkabyrör!

Stommen är träfasad. Krypgrund under del av huset. Men du, din kompis sambo som grävde för att få mer luft under vardagsrummet, varför ville han ha det?

I "vårt" hus är det 3 sovrum, TV-rum, badrum och hall i den nybyggda delen så dessa rum är kanon.
Köket kommer, i samband med vardagsrummsrenoveringen att göras vid, men det är ingen panik. Vitvarorna är nya, stommen är fin, så kanske behöver vi "endast" byta luckor, bänkskivor, kakel etc.
Badrummen har våtrumstapet, men i ett fint skick, så det är ingen panik där heller.
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

golvet som ni vill bryta upp, går det att höja det istället så att alla kommer på samma nivå utan att det blir för låg takhöjd och lägga nytt klick ovanpå? det är enormt mycket enklare och billigare än att riva upp allt.. är det fräscht så låt det ligga kvar under..

är ni nöjda med huset och läget i övrigt?

Jag är rädd att det inte kommer gå att höja. Denna del av huset är från 1800-talet med redan ganska lågt i tak. Lagom nu, men kommer bli för lågt är jag rädd om man höjer. Ska ändå titta närmare på det, för det är ett himla bra förslag!
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Men om ni fått lånelöfte till renovering av banken så bör ni ju ha lämnat in en kostnadskalkyl?
Det var iaf vi tvugna att göra.
Om ni är osäkra på vad renoveringen kommer att kosta så kan ni ju alltid fråga en fackman som är utbildad på området.

Kostnadskalkyl? Alltså vi har pratat med bankmannen om vad som behövs åtgärdas och ungefär vad vi tror att vi kommer behöva låna, men inte lämnat in någon kostnadskalkyl.
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Jag är rädd att det inte kommer gå att höja. Denna del av huset är från 1800-talet med redan ganska lågt i tak. Lagom nu, men kommer bli för lågt är jag rädd om man höjer. Ska ändå titta närmare på det, för det är ett himla bra förslag!
ja, det beror ju på hur lågt ni kan tänka er att ha det, om ni inreder ljust och öppet kan man "trolla bort" känslan av att det är lågt i tak.. att ta bort lågt hängande taklampor och ha platta plafonder "ökar" takhöjden..
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

JAg vet ju inte alls vad ni ska ge för huset och vad ni hade tänkt lägga på en renovering men med händiga folk runt er så tror jag absolut att ni klarar ut detta....
Jag tror att man vet med sig om man inte vill "jobba med sitt hus" o då köper ett nytt... Tittar man efter en gammal gård så vet man att det måste vara lite jobb också...

Jag & min sambo har bott i vårat hus i 6 år snart. Jag kommer på nya idéer fortfarande om vad jag vill ändra på. Har ni 3 rum som är ok att bo i så kommer ni knappt märka av att ni ska renovera vardagsrummet. Man får inte ha för bråttom bara... Känns det rätt i magen så slå till :)
Förrresten- kompisen som grävde ur under golvet insåg att det låg direkt på grunden på vissa ställen. Därför. Golvreglarna satt inte ens fast i alla hörnen... Inte konstigt att det slog på några cm på hans golv... hihihi
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

ja, det beror ju på hur lågt ni kan tänka er att ha det, om ni inreder ljust och öppet kan man "trolla bort" känslan av att det är lågt i tak.. att ta bort lågt hängande taklampor och ha platta plafonder "ökar" takhöjden..

Vi ska dit imorgon igen och kika och då ska jag titta närmare på detta!
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

JAg vet ju inte alls vad ni ska ge för huset och vad ni hade tänkt lägga på en renovering men med händiga folk runt er så tror jag absolut att ni klarar ut detta....
Jag tror att man vet med sig om man inte vill "jobba med sitt hus" o då köper ett nytt... Tittar man efter en gammal gård så vet man att det måste vara lite jobb också...

Jag & min sambo har bott i vårat hus i 6 år snart. Jag kommer på nya idéer fortfarande om vad jag vill ändra på. Har ni 3 rum som är ok att bo i så kommer ni knappt märka av att ni ska renovera vardagsrummet. Man får inte ha för bråttom bara... Känns det rätt i magen så slå till :)
Förrresten- kompisen som grävde ur under golvet insåg att det låg direkt på grunden på vissa ställen. Därför. Golvreglarna satt inte ens fast i alla hörnen... Inte konstigt att det slog på några cm på hans golv... hihihi

Jag älskar dina inlägg, du ger mig hopp!!
Fördelen med detta hus är att det finns 3 (!!) dörrar in så vi kan gå ut genom den ena, gå förbi vardagsrummet och in igen vid köket, så vi kanske kan gå runt problemen vid renoveringen :D
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Jag och sambon har vunnit en budgivning på en mindre gård i ett relativt attraktivt område.
Varför budar man på ett hus om man inte är säker på att man vill bo där? Jag förstår inte logiken i att buda, konkurrera ut andra köpare och sen dra sig ur eftersom man ändrade sig. Det är ju elakt mot säljarna som får göra om processen en gång till.
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Men livet är inte lekande lätt om man inte har råd att köpa allt nytt hela tiden... men visst- jag hade inte tackat nej till en högvinst på lotto... så länge, antagligen alltid, har jag bestämt mig för att kan man lite om allt har man iaf försökt :)

Med dina inlägg den tiden jag har följt dig verkar detta vara ditt mål. Klart ni ska prova...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp