Ska tränaren kunna stå för sitt råd/ord?

Sammet

Trådstartare
Ponera att du rider för en tränare på kurs, privatlektion, clinic mm.

Tränaren ger er en uppgift alt. information som ni tar fasta på. Ni är nöjd och tycker att ni förstått tränaren.

Åker hem, tränar vidare.

En tid senare ser någon annan er rida på detta vis och ni får kritik, som ni försvarar med att en tränare har förklarat vad ni gör, varför ni gör det och hur ni gör det. Samt att ni tycker det funkar. När sedan tränaren konfronteras med detta av den som gav er kritiken, så säger tränaren att den aldrig gett er den informationen/uppgiften. Trotts att det var flera på kursen/lektionerna som själva uppfattade informationen precis som er.
Fler än en som var med vid tillfället har tillfrågats om de minns vad tränaren sa om övningen, och beskrivit det på samma sätt, utan att ha hört varandra beskriva.

Kort formulerat, tränaren står inte för sitt ord...
Vad anser ni om detta?

Ska man rida för en tränare som inte kan stå vid vad den sagt? Och som sedan hoppar på sin (betalande) elev med personliga påhopp?

Hur skulle ni reagera?

Utan att gå in på för mycket detaljer har detta hänt och tränaren hoppade på sin (dyrt betalande) elev för att denna hade ute videor på nätet ( på en icke verksamhetsrelaterad site) där denna red övningen som tränaren gett, och skrev att om man inte hade ett syfte med videor så förstod denna minsan inte varför man ens skulle ha uppe en video.

Skall en tränare stå för det den sagt?

om posten ligger fel får gärna en admin flytta den. Visste inte riktigt avrt jag skulle lägga den.

Sv: Ska tränaren kunna stå för sitt råd/ord?

Jag hade inte fortsatt träna för en människa som inte kan försvara sina egan träningsmetoder.

Utan att gå in på för mycket detaljer har detta hänt och tränaren hoppade på sin (dyrt betalande) elev för att denna hade ute videor på nätet ( på en icke verksamhetsrelaterad site) där denna red övningen som tränaren gett, och skrev att om man inte hade ett syfte med videor så förstod denna minsan inte varför man ens skulle ha uppe en video.

Det var en arrogant och självgod tränare. Om du lägger upp en video är helt din ensak.

Jag skulle verkligen inte vilja ge mina pengar till en sån människa. Om det varit jag så skulle jag bytt tränare utan att blinka.

Jag skulle byta tränare ögonaböj! Och vilka videos man lägger ut är väl upp till en själv.

/Lizzie

Jag hade bett tränaren förklara övningen som ansågs igen och hoppats att tränaren med det insåg att denne är urusel på att förklara eftersom så många totalt missförstod.
Jag hade inte fortsatt träna för denne eftersom jag uppenbarligen inte förstår vad denne menar och då är det bortkastade pengar vilket jag också hade förklarat för tränaren.

En tränare kan ju bli missuppfattad men faktum är att denne borde insett under lektionens gång att alla hade missuppfattat och redan då korrigerat. Att hen inte gjorde det tyder antingen på att denne inte bryr sig eller att denne ljuger när hen säger att eleven (alla) har missuppfattat övningen.

Kan det vara så att tränaren blivit nämnd publikt på filmen som lagts ut, och känner sig missrepresenterad/missförstådd utifrån det filmen visar?

jag menar, det måste ju finnas en anledning att tränaren inte vill "stå" för det som visas på filmen?

svårt att debattera med så lite fakta, men jag tänker dessa tankar utifrån det du skrivit.

mm ofta brukar folk skriva "träning för xx" i början på sina filmar. kan ju vara en orsak.

Man måste ju alltid kunna ifrågasätta sina mentorer och byta om man inte känner att man delar samma åsikter. En tränare som verkar dölja/bortförklara saker som har med dennes metoder/utbildning att göra, ger ju inte ett väldigt gott intryck till sina elever och framstår ju som antingen oseriös eller bristande i sin lära/kunskap. Varpå denne troligen kommer att mista elever.

Jag tycker att det är upp till var och en att rannsaka och välja mellan olika läror, filosofier och mentorer. Sen får vi inte glömma att ingen är mer än människa.

mm ofta brukar folk skriva "träning för xx" i början på sina filmar. kan ju vara en orsak.

I detta fall nämndes inte tränarens namn i videon utan endast hästens och ryttarens namn. Dock nämndes tränarens namn till de personer som såg ryttaren göra övningen och som kritiserade övningen.

Och givetvis kan det vara så att eleven missförstått men i detta fall fann jag det märkligt att så många som var med vid tillfället, varav minst en av desas själv red, uppfattat på samma sätt. Övningen var även väldigt svår att Inte förstå rätt... sas.

Jag själv anser att visst, jag kan säga eller göra fel saker som tränare (jag har elever inom NH), Men, jag står alltid för det jag sagt, eller så förklarar jag att det a) vart fel från min sida eller b) eleven missförstod.
Och jag har även diskuterat med andra tränare inom NH som påstått till mina elever att de gjort fel (det jag lärt dom). Vad jag blir besviken över i detta fall återigen är att även den tränaren backade och sa att det hade hon minsan aldrig sagt itll eleven...

Var finns moralen hos tränare...?
Förlåt, givetvis vet jag att alla tränare inte är så ruttna att de itne kan stå för vad de sagt, men de finns... tyvär.

Jag skulle nog bli väldigt upprörd, men kollat så att det verkligen inte var jag som bara hade missuppfattat vad tränaren hade sagt.

Om det hade visat sig att det bara var en knäppis till tränare hade jag bytt.

I detta fall är jag rätt säker på att det inte är så att elev missuppfattat tränare då det är fler som uppfattat övningen på samma sätt.

Det är ju det som är det lustiga, att tränaren inte anses vara en knäppis utan "proffs" och är känd.

det kanske är så att tränaren inte anser att det denne förmedlat, är presenterat på ett korrekt sätt av "användarna", dvs att det översatts på ett undermåligt sätt, och att denne då inte vill stå som representant för det som visas.

Jag kan tycka att när träningen fungerar bra med en tränare så har man ju ett gemensamt mål, dvs att ekipaget ska bli bättre. Ryttaren och hästen lär sig av tränaren och samtididgt så lär sig ju min tränare av den som tränare min tränare.

När träningen fungerar för mig och med min tränare så har jag ju en tränare som har en fungerande tränare, Både jag och min tränare är ekipage som rider för olika tränare. Dvs en tränare måste ju få möjlighet att lära sig mer och bli duktigare, alltså så kan en kommentar eller träningsmetod som eleven kanske utför på ett tokigt sätt en vecka inte är det tränaren står för två veckor senare eftersom den har upptäckt något i sin egen utbildning. En bra tränare står ju inte stilla i sin egen utbildning och är kanske inte ofelbar heller.

Sen kan ju tränaren vara en otrevlig idiot också. Eleven kan oxå vara en korkad idiot. I detta fall vet vi ju inte. Jag är ingen pedagogisk pedagog precis , det märker ni va ?

Jag skulle byta tränare. Antingen är det att ni missuppfattar varandra eller också är tränaren oseriös. Men skit samma vilket, du och hästen kommer ju inte utvecklas som ekipage om du inte kan lita på tränaren.

Jag har bytt tränare för mindre saker än så. När det inte längre fungerar, alltså att jag och hästen utvecklas inte alternativt får börja om gång på gång, då anser jag att jag ska byta tränare.
Och det är då anser jag, varken fel på mig eller tränaren, det är kombinationen som inte fungerar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka