Ska ta föl på mitt sto!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Curri
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 179
C

Curri

Hej!

Jag har ett sto som jag ska ta föl på... Hon var min tävlingshäst men som efter skada inte kan tävlar längre:( I alla fall blir det nog en avkomma på henne.
Så nu är jag uppe i letandet efter den perfekte hingsten !!

Jag skulle vilja ha lite förslag på snygga hingstar av er. Hingsten ska inte vara för grov och inte ha lång rygg (eftersom mitt sto har det! vem vet om det kommer ut en tax annars;)
Hingsten ska ha ett bra temprament och inte vara allt för hög.
Hopp eller dressyrhäst är det samma! Just nu vill jag se era favvo hingstar :)

Mvh!!!

Sv: Ska ta föl på mitt sto!

Ras? Stam? Vad har ni tävlat? Stoets styrka/svagheter? Vad är det för skada? Är hon bedömd? Temperament?
Sedan kan vi börja snacka.. och komma med fler frågor. ;)

Hon är ett halvblod e. Napoleon ue. Rockad
"Normalt temprament" Tävlat dressyr!
Har tävlat LA men tränats högre. Hon har som sagt lång rygg kanske något tung för mig, söker därför en lättare hingst.
Hennes styrka är hennes gångart spec. galoppen!

Senast ändrad av en moderator:

Är det spatthästen i den andra tråden bör du nog tänka till..

Är det spatthästen i den andra tråden bör du nog tänka till..

Hur är egentligen arvbarheten med spatt? Vet andra här på forumet som har avlat på sto med spatt med ytterst gott resultat. Så vitt jag vet håller avkommorna än...

Finns väl med på kassationslistan? Jag skulle aldrig avla på varesig spatt eller eksem, i mina ögon är det enbart egositiskt och oseriöst. :mad: Nu får man dock komma ihåg att det finns även spatt som är osakad av yttre våld och sån är naturligtvis inte ärftlig.

Jag tror att det finns med på kassaktionslistan för hingstar, men undrar om forskningen egentligen har kommit fram till att det verkligen är arvbart? Har väl förekommit en hel del forskning på islänningar, men har aldrig sett resultatet.

Håller annars med om att man inte bör avla på defekter. Men om man vågar t chansen och ska ha hästen för eget bruk, så finns det betydligt sämre ston som det avlas på. Användaren jag talar har fått fram två hingstar som rekommenderats till vidare visning från sin stolinje med spatt... Då kan det faktiskt vara värt att chansa om man har ett så bra sto.

Jag har pratat med min veterinär, ska vara riktigt bra på "hassjukdomar". Han säger att det inte skulle vara några problem alls att ta föl på mitt sto.
Men visst har jag tänkt till flera gånger och undrar om jag gör rätt... Men det finns som sagt ingen som riktigt vet om det går iarv...

Jag avlar inte på djur där det finns misstankar om ärftlighet, av den anledning så kommer vår ena hund inte att få några valpar trots att det inte finns några förbud, men eftersom jag vet vad det kan medföra för livslångt lidande för ev valpar väljer jag att avstå. Jag skulle som sagt aldrig avla på spatt och aldrig råda någon annan att göra det heller. Någon anledning finns det säkert till varför det är så vanligt förekommande bland islänningar... :angel: Att stoet klarar av dräktigheten är en sak, att ett föl riskerar att få samma problem är en annan.

Jag avlar inte på djur där det finns misstankar om ärftlighet, av den anledning så kommer vår ena hund inte att få några valpar trots att det inte finns några förbud, men eftersom jag vet vad det kan medföra för livslångt lidande för ev valpar väljer jag att avstå. Jag skulle som sagt aldrig avla på spatt och aldrig råda någon annan att göra det heller. Någon anledning finns det säkert till varför det är så vanligt förekommande bland islänningar... :angel: Att stoet klarar av dräktigheten är en sak, att ett föl riskerar att få samma problem är en annan.

En av anledningarna som det diskuterats i Ridsport, i ämnet spatt på islänningar, är att spatten orsakas av stora ryttare på små hästar... Och egentligen inte har med arvbarheten alls att göra. Men som sagt, jag har aldrig sett någon klar forskning på ämnet.

Hon är ett halvblod e. Napoleon ue. Rockad
"Normalt temprament" Tävlat dressyr!
Har tävlat LA men tränats högre. Hon har som sagt lång rygg kanske något tung för mig, söker därför en lättare hingst.
Hennes styrka är hennes gångart spec. galoppen!

Vilka hingstar gillar du själv? (Köp hingstkatalogen!) Blir lättare att ge tips när man vet lite mer om vad du gillar.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 097
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
685
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 945
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka