Sv: ska nog köpa en ardenner..........
vet inte om detta ligger i rätt forum men chansar
Ni med ardennrar:
hur stora är dom?
min mor har haft några ardenner hästar och har en del bekanta runt mig som har den rasen. allt från kanske 155 cm höga som vuxna till säkert närmre 170. finns ju flera olika sorters "linjer" om jag inte missförstått. en del riktigt grova och andra betydligt lättare (även om "lätt" i samanhanget troligen inte är under 8-900 kg)
vad äter dom?
massvis av grovfoder och en del får även stora mängder kraftfoder beroende på värden på grovfodret samt hur mkt. och till vad dom används.
vad kan dom, ridmessigt och ridmessigt?
ridmässigt är det inte så avancerat men grundridna, dom är ju bra tunga att rida (åtminstonde dom jag sett) dom jag har och har haft runt mig är till största delen använda som arbetshästar antingen med jordbruksredskap/vagnar och eller i skogen (främst)
hur gammla?
allt från föl till 20 åringar. vet att många haft problem med att hitta bra hovslagare som "orkar" och "kan" då det kan bli lite jobbigt/tungt att verka särskilt när dom blir äldre samt att en del hovisar (som bara är vana vid "vanliga" ridhästar)tagit för mkt så hästen blivit öm/tom. blött efter någon dag då hoven får så stor belastning/slitning av hästens egna tyngd. (måste tydligen spara mer hov än på en lättare ridhäst)
kan du tänka dig att ha en annan ras än ardenner?
jag har aldrig själv haft ardenner då jag har andra mål/krav med min ridning, till skogsbruk är dom efter vad jag hört oslagbara
Vad har ni för sadel?
av dom jag har/haft runt mig så har det varit gamla vida manskapssadlar som gällt eller barbacka.
Hur blir du bemött av andra icke ardennermänniskor?
har aldrig hört att det skulle varit något negativt
Hur är dom i psyket, pigga? lata? tittiga?
det tycker jag varierat pricis som i alla andra raser. dock är det viktigt att vara väldigt bestämd har jag förstått. min mor och hennes karl hade bla. en unghingst (min mor är väldigt liten/lätt och hade ingen erfarenhet av kallblod) som hon skulle ledträna, när pålle ville gå så gjorde han det och han valde väg själv
det gick inte fort eller så men mor sa att det gick inte att bromsa/styra utan hon "bara" följde med honom så hennes karl fick ta över den biten helt tills han lärt sig och så han inte skaffade "ovanor"
sedan gick det jättebra
snälla nu som har dessa underbara raser kan inte ni hjälp mig med dessa frågor, mitt intresseför dessa har alltid funnits men har varit en inbiten halvblodsmänniska men ska nu våga ta steget till att bli en ardenner mamma
Så berätta ALLT....
och få se bilder vore ju inte så tråkigt