ska nog köpa en ardenner..........

I

indigo95

vet inte om detta ligger i rätt forum men chansar:)

Ni med ardennrar:
hur stora är dom?
vad äter dom?
vad kan dom, ridmessigt och ridmessigt?
hur gammla?
kan du tänka dig att ha en annan ras än ardenner?
Vad har ni för sadel?
Hur blir du bemött av andra icke ardennermänniskor?
Hur är dom i psyket, pigga? lata? tittiga?

snälla nu som har dessa underbara raser kan inte ni hjälp mig med dessa frågor, mitt intresseför dessa har alltid funnits men har varit en inbiten halvblodsmänniska men ska nu våga ta steget till att bli en ardenner mamma :love:

Så berätta ALLT....

och få se bilder vore ju inte så tråkigt:banana:

Sv: ska nog köpa en ardenner..........

Vi har en ardenner i stallet. Hon är helmysig!

hur stora är dom? Hon är inte sååå hög, skulle gissa på 155 cm, men mycket massa! Väger runt ett ton.

vad äter dom? Massor!! Dock i princip bara grovfoder, lite betfor + mineral. Skiter och pissar därefter = hög strö kostnad :p
vad kan dom, ridmessigt och ridmessigt? Rätt klumpig är hon ju, men gudasnäll! Och jätte kul att köra. Körningen har dom i blodet, det märks!
hur gammla? Hon är väl ca 15 år. Tålig ras!
kan du tänka dig att ha en annan ras än ardenner? Personligen är ardenner inget för mej då jag vill rida och tävla, men som skogsmulle och kramis absolut!
Vad har ni för sadel? Har ingen bomsadel som passar.. vill man ha det får man nog leta länge... Bomlös borde ju däremot funka.
Hur blir du bemött av andra icke ardennermänniskor? Har ju inte varit i väg på träningar precis, dom som ser henne hemma tycker att hon är jättehäftig!
Hur är dom i psyket, pigga? lata? tittiga? Lugn och klok!! En klippa i hagen och ute på tur. Pigg att rida och köra men säker!

13722989.jpg

13719889.jpg

13719891.jpg

Vi har en ardenner i stallet. Hon är helmysig!

hur stora är dom? Hon är inte sååå hög, skulle gissa på 155 cm, men mycket massa! Väger runt ett ton.

vad äter dom? Massor!! Dock i princip bara grovfoder, lite betfor + mineral. Skiter och pissar därefter = hög strö kostnad :p
vad kan dom, ridmessigt och ridmessigt? Rätt klumpig är hon ju, men gudasnäll! Och jätte kul att köra. Körningen har dom i blodet, det märks!
hur gammla? Hon är väl ca 15 år. Tålig ras!
kan du tänka dig att ha en annan ras än ardenner? Personligen är ardenner inget för mej då jag vill rida och tävla, men som skogsmulle och kramis absolut!
Vad har ni för sadel? Har ingen bomsadel som passar.. vill man ha det får man nog leta länge... Bomlös borde ju däremot funka.
Hur blir du bemött av andra icke ardennermänniskor? Har ju inte varit i väg på träningar precis, dom som ser henne hemma tycker att hon är jättehäftig!
Hur är dom i psyket, pigga? lata? tittiga? Lugn och klok!! En klippa i hagen och ute på tur. Pigg att rida och köra men säker!

13722989.jpg

13719889.jpg

13719891.jpg

Vilken pärla hon ser ut att vara ;)

såå underbar :love:
men själv föredrar jag om dom är större ( högre ) Finns de inga fler ardennermänniskor här...
vad är medel mkh på en ardenner?

Fijja- jag är avundsjuk jag vill oxå ha en dunderklumpen:rofl:

vet inte om detta ligger i rätt forum men chansar:)

Ni med ardennrar:
hur stora är dom?

min mor har haft några ardenner hästar och har en del bekanta runt mig som har den rasen. allt från kanske 155 cm höga som vuxna till säkert närmre 170. finns ju flera olika sorters "linjer" om jag inte missförstått. en del riktigt grova och andra betydligt lättare (även om "lätt" i samanhanget troligen inte är under 8-900 kg)

vad äter dom?

massvis av grovfoder och en del får även stora mängder kraftfoder beroende på värden på grovfodret samt hur mkt. och till vad dom används.

vad kan dom, ridmessigt och ridmessigt?

ridmässigt är det inte så avancerat men grundridna, dom är ju bra tunga att rida (åtminstonde dom jag sett) dom jag har och har haft runt mig är till största delen använda som arbetshästar antingen med jordbruksredskap/vagnar och eller i skogen (främst)

hur gammla?

allt från föl till 20 åringar. vet att många haft problem med att hitta bra hovslagare som "orkar" och "kan" då det kan bli lite jobbigt/tungt att verka särskilt när dom blir äldre samt att en del hovisar (som bara är vana vid "vanliga" ridhästar)tagit för mkt så hästen blivit öm/tom. blött efter någon dag då hoven får så stor belastning/slitning av hästens egna tyngd. (måste tydligen spara mer hov än på en lättare ridhäst)

kan du tänka dig att ha en annan ras än ardenner?

jag har aldrig själv haft ardenner då jag har andra mål/krav med min ridning, till skogsbruk är dom efter vad jag hört oslagbara

Vad har ni för sadel?

av dom jag har/haft runt mig så har det varit gamla vida manskapssadlar som gällt eller barbacka.

har aldrig hört att det skulle varit något negativt

det tycker jag varierat pricis som i alla andra raser. dock är det viktigt att vara väldigt bestämd har jag förstått. min mor och hennes karl hade bla. en unghingst (min mor är väldigt liten/lätt och hade ingen erfarenhet av kallblod) som hon skulle ledträna, när pålle ville gå så gjorde han det och han valde väg själv :angel: det gick inte fort eller så men mor sa att det gick inte att bromsa/styra utan hon "bara" följde med honom så hennes karl fick ta över den biten helt tills han lärt sig och så han inte skaffade "ovanor":angel: sedan gick det jättebra :)

snälla nu som har dessa underbara raser kan inte ni hjälp mig med dessa frågor, mitt intresseför dessa har alltid funnits men har varit en inbiten halvblodsmänniska men ska nu våga ta steget till att bli en ardenner mamma :love:

Så berätta ALLT....

och få se bilder vore ju inte så tråkigt:banana:

Jag kunde bara inte låta bli att svara på denna fråga. Jag har själv en ardennerhingst på 7 år och jag kan inte låta bli att berätta om honom!

Hur stora är dom?
Min är 163cm och han väger säkert 1000kg. Allt är enormt och det är svårt att hitta grejjer som passar, men det går med lite vilja och mycket pengar...

Vad äter dom?
De äter väl vad alla andra hästar äter. Jag ger mycket grovfoder och lite kraftfoder med mineraler.

Vad kan dom, ridmässigt och körmässigt?
De kan väl det du utbildar den till. Själv har jag kört mycket så han kan dra vilken vagn och vilket redskap som helst utan att fundera. För att vara så stor är han ändå smidig.
Sen har jag på sistone börjat utbilda honom inom westernridning och han fungrar mycket bra. Han har ett fint steg, det går framåt med shwung, utan att han rusar. Han går naturligt samlat och flyttar undan mina hjälper utan att jag behöver kämpa. Vi har riktigt roligt och jag hoppas att vi ska kunna utveckas mer i framtiden.

Hur gamla?
Min är som sagt 7 och jag hoppas att han blir minst 25 - 30.

Kan du tänka dig att ha en annan ras än ardenner?
Jorå, har även en kallblodstravare som jag tycker mycket om. Men det är lätt att tycka om ardennrar. De lämnar ingen oberörd.

Vad har ni för sadel?
Jag har i framtiden tänkt skaffa en "draft horse" (=arbetshäst) westernsadel. Det finns en hos Börje's från Simco. Även Circle Y har en fin "draft horse" sadel, men den är betydligt dyrare.

En stor, magnifik ardenner lämnar INGEN oberörd. Hästmänniskor och icke-hästmänniskor blir nyfikna. Särskilt män tycker att det är en häst de skulle kunna tänka sig att ha.

Det finns väl alla sorter. Min är pigg och kan vara lite tittig utan att vara besvärlig. Självklart har de ett mycket lugnt temperament. Det är därför jag har behållit honom som hingst, för jag är rädd att som valack kanske han blir trist och trög.
En liten anekdot: När han var två var jag på en skogskörningskurs och hade honom fastspänd framför en vagn, lastad med lite timmer. En karl drar igång en motorsåg och börjar kapa framändarna på timret på vagnen, mindre än en meter bakom hästen. Det var första gången han hörde en motorsåg och han reagerade inte alls. Så visst är de lätta att ha med dem i olika miljöer utan att de blir så lätt skärrade.

Tyvärr begriper jag mig inte på hur jag får in en bild.

Nu har ju jag inte ngn erfarenhet av just ardennrar (men jag tycker att min shettis ser ut som en mini-ardenner med denna färgen!) men min styvpappa har ju haft en eller ngr stycken faktiskt när han var liten o hans pappa använde dom till jordbruket o även skogsarbetet. De funkade utmärkt!
Vad jag har hört av min styvpappa om ena märren, som han tyckte väldigt mkt om som barn, märren hette Disa o blev runt 15 år. Detta var ju på 40-50 talet så de blev väl inte så jättegamla precis än vad de är idag.
Märra var väldigt lugn o snäll, trygg och gjorde inte en fluga förnär alls. Det är ju typiskt ardennrar, lugna o fina.

Innan jag skaffade mig ngr travare o shettisen var jag ute o tittade på en unghingst (ardenner), men det blev inget köp. Det var lite mer än 10 år sedan då.
O nu har jag ngn gång varit sugen på en ardenner, det är mest körning som jag är intresserad av därför har jag shettisen o travarna.
Men en kraftfull häst skulle inte vara helt fel o äga!
Skogskörning har intresserat mig väldigt mkt på sistone, så jag får se om jag kommer skaffa mig en ardenner.
Har för mig att ardennrar o nordisar är lite olika, nordisar är mer energiska av sig medan ardennrar tar allt med RO.
Har faktiskt träffat på ngr ardennrar, jag säger bara :love:

mer, jag vill höra från fler stolta ardennerägare:bump:

http://www.pixbox.se/alb686943

Här är lite bilder på min ardennerkille som väger runt ett ton.Han är 165 cm hög.Äter idag betfor vitaminer och kalk och 21 kghö om dagen.
Ardennrar är underbara men det kan vara väldigt svårt att hitta utrustning till dom som passar riktigt bra:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Gud va stor han va! :o Men riktigt maffig och snygg måste jag bara tillägga, läcker färg ihop med de blå ögonen :D

http://www.pixbox.se/alb686943

Här är lite bilder på min ardennerkille som väger runt ett ton.Han är 165 cm hög.Äter idag betfor vitaminer och kalk och 21 kghö om dagen.
Ardennrar är underbara men det kan vara väldigt svårt att hitta utrustning till dom som passar riktigt bra:banana:

De var verkligen en ardenner i min smak..... :love:....... Sitter och dreglar på bilderna.. helt magnifika.. snacka om mäktig.
JAG ÄR KÄR!!!!!!!!!!:love:

MER , MER jag vill se mer.. jag vet att de finns fler som har ardennrar så kom igen nu då:bump:

skulle lätt kunna tänka mig en adenner som nästa häst. Jag bara äslkar dem. jag tycker om deras lynne deras utstrålning tålamodet och godheten. Sedan är de ofta härliga att rida unga gång arter och underbara körhästar. min mentors ena adenner vandrade vidare i sommras somand ein i det gröna gräset 32 friska år blev hon! Så ja varför inte. Det är ju massor coh men det räknar man ju med när man köper stor häst? Skicka gärna fler bilder!
En tjej här hemam vid for ner till stockholm och red dressyr på sin vackra valack och folk tappade hakan! så gariös! Ochtänk när det kör adenner galopp på täby! de vore nått det! :love::love:

Vi har en ardenner hemma, 7 år gammal. Har väldigt mycket humör, är nervig men samtidigt snäll. Hon motsäger allt jag lärt mig om ardennrar, att de ska vara tålmodiga, lugna mm..Bessy är tvärtom.

Hon är 162 i mankhöjd och väger strax över 1 ton. Till ardennrar är nog bomlösa sadlar bäst, vår ardenner kan ha min bomlösa som jag egentligen köpt till min nordis. Det känns maffigt att rida en så stor häst, men personligen tycker jag inte att det är bekvämt. Jag är mer förtjust i nordisar, jag vill ha kallblod men inte överdrivet stor.

Ibland är det jobbigt att ha en ardenner, det blir lite extra med allt. Mer mat, svårt (iallafall här) att hitta hovslagare, extra mycket maskmedel när det behövs, mer mockning osv.

Jaja, här kommer bilder:
5670473.jpg

5112041.jpg

4810723.jpg

Senast ändrad:

Är ingen ardennerfan Men en icke överviktig vältränad ardenner i god kondition är väl värd att uppskatta.

bland är det jobbigt att ha en ardenner, det blir lite extra med allt. Mer mat, svårt (iallafall här) att hitta hovslagare, extra mycket maskmedel när det behövs, mer mockning osv.Det är nog lika svårt att hitta hovslagare var du än bor till Ardenner. Plus att det kostar bra mycket mer att sko dom. En sko kostar ca 80:- så ett litet tips innan du köper någon kolla att du får tag på en hovslagare som kan och vill sköta din hästs hovar.:angel:

bland är det jobbigt att ha en ardenner, det blir lite extra med allt. Mer mat, svårt (iallafall här) att hitta hovslagare, extra mycket maskmedel när det behövs, mer mockning osv.Det är nog lika svårt att hitta hovslagare var du än bor till Ardenner. Plus att det kostar bra mycket mer att sko dom. En sko kostar ca 80:- så ett litet tips innan du köper någon kolla att du får tag på en hovslagare som kan och vill sköta din hästs hovar.:angel:

Hovslagare är jättesvårt men jag har en som är så bra.
Vad dyra skor! Jag betalar 110 kr/par, Hugo har 8:or och min hovslagare tar 500 kr för att sko,så jag är kanske lyckligt lottad:banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka