Ska man avliva.. eller inte?

C

Cake

Idag var jag på stenestad för att kolla så att min ponnys ben hade läkt som det skulle sedan en skada förra hösten. Svaret var inte riktigt som jag hade väntat mig. Min älskade ponny var dålig i två ben, varav bakbenet han har en lös benbit i hasen och var dålig. Frambenet var skenbent och skulle förmodligen aldrig bli bra. Jag har omskolat min ponny från hopp till dressyr- men han klarade inte den belastningen heller. De kan göra en operation i hopp om att han blir bra för stunden, men då måste en trianelmärkning göras. Och vill man triangelmärka en 8-årig tävlingsponny som skulle dööö om han inte fick röra dig varje dag? Jag har inte råd att ha kvar en häst som jag aldrig kan göra något med, och jag vill inte sälja honom för 5000 kr till någon som kommer låta honom gå ute hela året eller vad fan som helst. Faktumet att hästar är JÄVLIGT dyra är tråkigt men sant. Vad ska jag göra?
 
Sv: Ska man avliva.. eller inte?

Jag tycker att man kan triangelmärka hästen och sälja den som sällskapshäst. Vet några som gjort det. Det käns ju fruktansvärt att avliva en åttaåring. :smirk:
 
Sv: Ska man avliva.. eller inte?

Att ha dem ute på lösdrift hela året är knappast negativt...

Du har ju en del alternativ,
a) avliva och "slippa" problemet, få ut pengarna till ny ponny.
b) triangelmärka och hyra ut på livstidsfoder ( du har fortfarande koll på den)
c) triangelmärka och sälja som sällskapsponny (du har noll koll på den)
d) triangelmärka och behålla som sällskapshäst.

För mig hade alternativ d vart det enda möjliga, jag kan inte ge upp min bästa vän för ridning, är man hyfsat skicklig så brukar man alltid kunna hitta hästar att rida ändå...
 
Sv: Ska man avliva.. eller inte?

Eftersom du inte har möjlighet att ha kvar honom o du knappast kan veta om han håller som haghäst el promenadhäst är det nog bäst att ta bort honom.
PL
 
Sv: Ska man avliva.. eller inte?

Jag tror att jag kommer att ta bort honom. Han kommer inte att bli frisk i sina ben, och han kommer förmodligen inte vara så rolig att ha att göra med om han bara ska gå in och ut från hagen. (Det finns ingen garanti för att hans ben kommer att må bra i hagen heller!!) Jag vill ju inte att han ska lida, och veterinären rekommenderar att vi avlivar honom om vi vill se det till hästens absoluta fördel. Jag kan inte hålla honom i liv för att jag vill det, jag måste se det från hans sida. Kommer han kunna vara en lycklig häst med dåliga ben, något som kommer att förfölja honom livet ut? Trots att jag tror att jag har bestämt mig, så måste detta vara mitt hittills svåraste beslut i mitt snart 18-åriga liv.
 
Sv: Ska man avliva.. eller inte?

Polly_mulle:

"a) avliva och "slippa" problemet, få ut pengarna till ny ponny."


Jag ska inte ha fler hästar nu, så att köpa en ny häst är inte på tal. För en sådan sak skulle jag aldrig kunna avliva honom, "bara" för att kunna köpa en ny ponny. Jag kan garantera dig att den ponnyn är värd betydligt mer än så.
 
Sv: Ska man avliva.. eller inte?

Jag skulle överväga avlivning. Speciellt om du är osäker på att han skulle må bra med att gå utan att få jobba ordentligt, du inte har råd att ha honom kvar själv och för att det är väldigt svårt att hitta en bra ny ägare till en promenadhäst som kan och är villig att aktivera honom på annat sätt.
Visst är det synd på en så ung häst, men ska en aktiv häst tvingas skrota runt i en hage och må mindre bra i ca 10 år till av sentimentala skäl? Det ska ju finnas livskvalitet, annars finns ingen anledning att hålla liv i djuret.
 
Sv: Ska man avliva.. eller inte?

och veterinären rekommenderar att vi avlivar honom om vi vill se det till hästens absoluta fördel.

Om jag hade fått ett sånt utlåtande, så hade jag helt klart tagit bort pållen, inget tvivel för hästens egets bästa:cry: :bow:
 
Sv: Ska man avliva.. eller inte?

Tycker du gör helt rätt. Du är mycket modig och ansvarsfull som tar detta beslutet. Det är inte lätt, men jag tror nog med att det är det bästa för hästen. :bow:
 
Sv: Ska man avliva.. eller inte?

Hästfrälst skrev:
Tycker du gör helt rätt. Du är mycket modig och ansvarsfull som tar detta beslutet. Det är inte lätt, men jag tror nog med att det är det bästa för hästen. :bow:

Tack!! Verkligen tacksam. Vi ska åka till Helsingborg också och höra var de säger, en veterinär kan göra fel, men förmodligen kommer svaret att bli detsamma. Allt känns så snopet, placerad i dressyrtävling i helgen, och rekommenderad utdömning två dagar efter :cry:
 
Sv: Ska man avliva.. eller inte?

Ja det måste kännas hårt. Men vänta och få fler uttalanden från olika veterinärer. Skulle inte gå efter vad bara 1 säger. men ofta känner man själv vad som är rätt.
Lycka till!
 
Sv: Ska man avliva.. eller inte?

Hästfrälst skrev:
Vem hade du som veterinär på stenestad förresten?
Jag hade Anna Wathmeister och jag hade henne förra gången också. Problemet är bara att hon "kom på" nya saker nu, som hon inte såg förra gången. För att halvår sedan så ville Kakan inte hoppa längre, vilket var väldigt förvirrande och vi åkte till Stenestad. Det visade sig då att han hade en lös benbit i höger bakben och en inflammation runt benbiten. Ovanpå det så hade han en kraftig kotledsinflammation på vänster fram och en mild (påbörjad) kotledsinflammation på höger fram. ÅNGEST! Så mycket fel. Anna chansade på att det var inflammtionen som hade påverkat reaktionen på bakbenet vid böjprovet och inte själva benbiten. Han behandlades på samtliga ben och blev friskförklarad 20 dec 2005. Jag omskolade honom dressyrponny för att han skulle slippa den slitage som hoppning medför och det var verkligen gått super. Vi åkte upp idag egentligen bara för att ta bort en ink som satt lite dumt till, och kolla så att allt stog rätt till. Det var dock inte huvudsyftet till att vi åkte.. Det är det jag inte fattar, att han plötsligt ska dömmas ut. Tänk om han bara har vrickat sig i hagen och gått på det ett tag? Förmodligen har de rätt, men jag måste få höra en annans åsikt. Veterinärer är ju inte mer än människor, och vi kan faktiskt göra fel. Kan du rekommendera någon i Helsingborg?
 
Sv: Ska man avliva.. eller inte?

jag skulle överväga avlivning i nuläget, MEN avvakta en utredning från Hleisngborg. Där är de (vad jag hört) otroligt duktiga. Om två veterinärer från två olika kliniker säger likadant skulle jag ta bort. Särskilt eftersom du skriver att hästen "skulle dö om han inte fick röra sig varje dag", för jag tycker synd om såna hästar som tvingas stå still.
 
Sv: Ska man avliva.. eller inte?

Ok. Jag hade henne till min förra året. Var inne med honom ca 10 ggr på hela sommaren. Dock bytte jag ett antal gånger och hade både David och Göran med. Anna tyckte jag om.

Jag har bara varit i Helsingborg med en ridskolehäst som behövde skjuts så jag ställde upp som chaufför. Det blev väldigt hastigt där.
Men jag har hört både gått och ont om både stenestad och hbg, själv kan jag inte uttala mig om så mycket mer än att stenestad aldrig kom på det verkliga skälet till min hästs problem :cool:
 
Sv: Ska man avliva.. eller inte?

Låter ju jättekonstigt att han direkt efter at ha blivit placerad i dressyrtävling kunna bli utdömd direkt. Så dålig verkar han ju inte vara då. Var det benbiten som var det stora problemet? Gick den ej att operera bort?
Jag skulle nog först söka till något annat ställe för att få ett till utlåtande före jag tog ett så stort beslut. Det känns säkert skönare för dig också om du får samma svar där så att du vet att du gör rätt.
Se till att få en bra och erfaren veterinär.
 
Sv: Ska man avliva.. eller inte?

_Runaway_ skrev:
jag skulle överväga avlivning i nuläget, MEN avvakta en utredning från Hleisngborg. Där är de (vad jag hört) otroligt duktiga. Om två veterinärer från två olika kliniker säger likadant skulle jag ta bort. Särskilt eftersom du skriver att hästen "skulle dö om han inte fick röra sig varje dag", för jag tycker synd om såna hästar som tvingas stå still.

Ja, hur kul känns det att låta honom skrota i en hage när han älskar att arbeta? Jag tror de i Helsingborg är bra, har hört det också. Värt en chans!
 
Sv: Ska man avliva.. eller inte?

Quinn skrev:
Låter ju jättekonstigt att han direkt efter at ha blivit placerad i dressyrtävling kunna bli utdömd direkt. Så dålig verkar han ju inte vara då. Var det benbiten som var det stora problemet? Gick den ej att operera bort?
Jag skulle nog först söka till något annat ställe för att få ett till utlåtande före jag tog ett så stort beslut. Det känns säkert skönare för dig också om du får samma svar där så att du vet att du gör rätt.
Se till att få en bra och erfaren veterinär.

Ja, jag tycker detsamma. Jo, den lösa benbiten går att ta bort, men hon ser inte att det är den som orsakar hältan på frambenet utan det är pga att han är sne och belastar fel.
 
Sv: Ska man avliva.. eller inte?

Jag förstår ditt dilemma, men jag hade nog precis som många andra här kollat med t.ex Helsingborg också för att få en second opinon. Eftersom ni inte åkte till Stenestad för att han verkade ha problem med benen utan av andra orsaker förstår jag att beskedet du fick kom som en chock.

Jag kommer själv troligtvis i sommar behöva fatta beslut angående min gamla häst. Han är ett halvblod med strålbensförändringar och under våren har han blivit sämre, nu kan jag inte ens skritta honom i skogen utan han går bara i hagen. Har en tid hos Göran i Stenestad i mitten på juli, så då får vi se hur det går. Min häst är en gammal tävlingshäst och jag är mycket tveksam till att han kommer att trivas med ett liv i hagen även om det kanske kan fungera utan att han har ont. Allt jag vill är hans bästa, vad det än blir....

Lycka till med din ponny! Jag är övertygad om att du kommer att fatta det beslut som är bäst för din ponny!
 
Sv: Ska man avliva.. eller inte?

Jag har varit på Stenestad med min unghäst flera gånger för samma åkomma. Till slut började jag känna mig osäker och ringde till Flemming på Hbg. Han undersökte min häst och fann en helt annan orsak till min hästs problem än vad de sagt på Stenestad. Annars har jag varit nöjd med Stenestad o jag valde att operera min häst där just p g a den personliga servicen o att det är ett lugnare ställe än just kanske Hbg. Men man gjorde inte alla nödvändiga undersökningar där utan man tog för givet att problemet satt på ett visst ställe. En sak är säker; hade jag inte vänt mig till en annan vet så hade min häst inte varit på bättringsvägen idag.

Jag tycker absolut att du ska åka till en annan klinik också. Det behöver ju inte betyda att någon är sämre än den andre utan bara att man ser olika saker.
Har han inte känt av benbiten tidigare? Om han haft den hela livet och varit fullt igång innan varför tror de att den påverkar honom idag?
Jag vet att det är jättejobbigt och inget man säger kan eg hjälpa. Man känner ju sin häst bäst själv och på något konstigt sätt så vet man när det är dags. Lycka till och fatta inga beslut förrens du har fått en second opinion!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 326
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 413
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 635
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp