ska det verkligen se ut så här?

A

AtletShipping

för 2 veckor sen blev min häst triangelmärkt.
På kliniken sa dom att vi inte behövde tvätta frysmärkningen eller göra någonting med det för det skulle inte bli sår eller nåt problem som det blir med brännmärkning där det är rätt stor risk för infektion.
Redan efter några dagar var det små hål på huden som blivit märkt, vilket kandke är normalt.
Efter en vecka hade det spruckit upp lite och blödde lite.
Idag kolla jag det igen och då hade den märkta huden lossnat på vissa ställen där det var helt öppet under med var i, och även små sår på andra ställe med var och när man känner så är där jättevarmt och pållen är öm där.

Ska det verkligen se ut så här och är det normalt?
Enligt vad vetrinären sa på kliniken skulle det inte bli något alls och man skulle inte behöva tvätta det.

Jag har tvättat det 2 ggr idag, med vatten och lite jodopax, och smörjt det med lite helosan för huden är så skorpig och hård.

Hur har det sett ut på era hästar som blivit triangelmärkta?

Sv: ska det verkligen se ut så här?

Det låter som märkningen tagit för hårt, ev pga att järnet hållits för länge.
Meningen är att man skall åstadkomma en lätt vävnadsskada så att håren blir vita. På skimmlar/vita hästar håller man lite längre så att man får en ärrbildning i huden. I ditt fall låter det som det blivit en viss vävnadsdöd. Tycker du skall kontakta kliniken som gjort jobbet.
PL

hästen hade inte feber, och det har läkt nu, där ahn blev märkt är det helt rosa nu.. så det är ingen fara längre

Min herre svullnade upp i själva triangeln, fick efter en knapp vecka en tunn sårskorpa och under den var det ny, känslig hud. Men inga sår, var eller inflammation.

Min here är skimmel och märktes 'hårdare' än normalt.

Nu är det sedan länge helt läkt och man måste veta om T-märkningen för att se den. Pälsen är intakt över den, det finns en svag upphöjning (ärr) i huden i form av triangeln men när han har vinterpäls iaf så är den omöjlig att se/känna om man inte vet vad man söker/att den finns där.

Men vad har hänt med din häst - varför är han triangelmärkt? har inte sett att du skrivit ngt här på forumet om att han haft skade problem?

för att svara på frågan så är det inte normalt att det blir infekterat. Men du har ju inget problem längre då det läkt.
säger som Alexandra, triangelmärkningen är helt värdelös under vinterpälsen då den inte syns om man inte vet att den är där... undrar om vet och försäkrningsbolagen verkligen tänkt till där....?

mackan skrev:
Men vad har hänt med din häst - varför är han triangelmärkt? har inte sett att du skrivit ngt här på forumet om att han haft skade problem?

för att svara på frågan så är det inte normalt att det blir infekterat. Men du har ju inget problem längre då det läkt.
säger som Alexandra, triangelmärkningen är helt värdelös under vinterpälsen då den inte syns om man inte vet att den är där... undrar om vet och försäkrningsbolagen verkligen tänkt till där....?

Rätt gjord märkning på annat än vit häst (skimmel) syns ju även med vinterpäls eftersom håren över triangeln blir vita.

Sen, försäkringsbolagen räknar väl med att man är ärlig, som med allt annat? Skulle jag tro..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 259
Senast: Sirap
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej alla hästkunniga! Islänningen fick för ungefär 2 veckor sedan ett sår vid h. framben. I "armhålan" om man säger så, vid...
Svar
7
· Visningar
926
Senast: Solis
·
M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter...
2
Svar
38
· Visningar
4 204
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka