Ska bygga om kuskbocken?

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Rea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 4 165

Rea

Trådstartare
Min svetsarkunnige, problemlösande släkting är nu frisk och ska fixa till min rockard så den blir oändligt vacker och perfekt :D .
Jag har ju en ståtlig herre på 178 mkh och nu sitter jag lite väl lågt när vi kör, efter min avkastning förra veckan med hjärnskakning och något klabb med halskotpelarn är jag nu portad från ridningen ett tag fram.
Tack och lov för att han är inkörd och gillar att knata runt med matte i rockarden. Jag har löst diverse små problem med vagnen och tyckt att den varit helt ok att köra med sådär lite sporadiskt men nu ska jag köra 5 dagar i veckan och kan väl känna att sitta på en ryktlåda på en kuskbock känns livsfarligt och otroligt korkat :o .
Är det något man bör tänka på vad gällande ombyggnaden? Höjd, flyttbar fram och bak, fjädrad? Jag har redan i dagens läge fått gjort svängel och fäste till den, piskhållare upptäckte jag var bra, handbromsen fungerar och vagnen verkar falla herrn i smaken. Hur var det nu egentligen med tryck på däckeln, vilket är det optimala? Jag menar, man vill ju inte förflytta bocken så långt bak att det blir "lyft" fram i skaklarna, men inte för tungt heller :confused: .

Alla synpunkter, tips och komentarer mottages med glädje eftersom jag nu har möjligheten att faktiskt skräddarsy vagnen efter just min häst och det känns väldigt bra. Tror att många av oss i "grunden ridmänniskor" kan vara lite slarviga (okunniga) vad gällande både sele och vagns tillpassning.Man drar sig inte för att köpa dyyyyyr sadel men knorrar över en sele på ett par tusen.
Märkligt...

Sv: Ska bygga om kuskbocken?

Har du någon bild på vagnen? Tror det är lättare att se hur man kan fixa med den då!

Ska se om jag inte kan hitta några bilder till imorgon!
Jag kan ju berätta att den är tysk (Gera?), har bildäck och är bromsad, funderar om man kan göra om handbromsen så man kan bromsa med foten istället. Den är helt i metall och därmed enkel för ngn med svets lätt att ändra. Massiv kuskbock i ek som jag gärna behåller, passar väldigt bratill min fina tomtedräkt ;) .

vad kul o höra att du är på G med körningen :)

låter vettigt att flytta handbromsen till fotbroms, för då du kör kan det vara nog o hålla koll på tömmar o pisk o häst!

i däckeln ska du ha ca 3-4kg "tryck" alltså kännas lätt, men ändå när du sätter dig i vagnen ska den inte lyfta som du skrev. en bra idé är att göra sätet flyttbart så det går att justera efter antal personer i rockarden, alltså ju fler personer ju lättare i däckeln, alltså är det kanon om det går att flytta fram/bak.

o fjädring kommer du att vilja ha efter att du kört ned i din första grop :D

angående höjden så vill man ju sitta så man kan se över hästen -eller så högt som är möjligt. du borde ju egentligen skaffa dig en gigg (sån där med jättehöga hjul) då skulle du se kanon iom att du har så hög häst.

jaja du får fråga vidare o vore kanon med lite bilder!!

Jo en gigg hade ju varit trevligt men eftersom kassan är skral och släktingen gratis så får vi bygga om vagnen så den passar att köra med. Sen tror jag att jag har lättare att komma fram på skogsstigarna med min relativt nimma vagn också. Men tänk en fin åkvagn.... :love:
Vagnen är fjädrad, ja ialla fall mellan hjulaxeln och vagn och visst är det så att när man kört i en grop så ska man vara glad om plomberna inte skramlar loss :D . Ja inte riktigt så illa är det förstås men det studsar ju till rejält. Tanken var att man kanske kunde göra ngn typ av upphängning a lá vagga utan själva kuskbocken :idea:?
Vagnen är 2 sitsig men man kan knöla ner 1 unge med tillhörande ryggsäck på "golvet" om det kniper.
Gissa om det var populärt när jag körde ner till skolan och hämtade dottern, ställde mig där skolbussen brukar hämta och succén var ett faktum :rofl:

hehe...skoj! Nästan som lilla huset på prärien, fast kanske inte...=) Då får hålla utkik efter gammla åkvagnar som säljs billigt. Oftast renoveringsobjekt men en fin vagn blir det i alla fall! Jag väntar på bilden med att komma på nåt smart...är ju mycket lättare när man ser den.

nädu du hade lyckats! om det går på nått sätt så borde du höjja sätet, ex lägga in nån slags fjädring!? o skaffa dig en kuskkil, det blir som natt o dag med den :D
är längden på skaklarna bra? alltså du ska inte ha 2meter skaklar innan hästens rumpa, utan de ska vara så korta som möjligt (skicka gärna en till bild med förspänd häst :)). att de ska vara så korta är bla för att du ska få mindre svängradie o du får bättre "känsla" om du sitter närmare hästen.

Går det inte att få upp hela sistsaxeln eller vad man ska säga. Som att bygga upp den ovanför hjulen. Typ som den här
DSCF0034.jpg

Och fjädring hade du på den redan eller?

Mina synpunkter! :)

Kan du inte se utmed hästen? Bygger du upp rockarden så du ser över, blir den förmodligen rank och vinglig. För att inte tala om ekipagets utseende. Jag skulle nöja mig med kuskkil eller dyna.

Ryggstödet, blir det inte obekvämt med dyna. Tänker på om man lutar sig emot det. Fundering!

Broms? Varför det? Bort!

Skalmtrycket brukar regleras med att man flyttar sätet framåt-bakåt. Kan vara svårt att fixa till, men om det går, är det det bästa. Tycker 3-4 kg är för lite. Det ger ofelbart kast under körning. 5-8 är bättre och är fortfarande inget problemtryck, om du har bra däckel. Tänk också på att trycket minskar ju högre hästen är, dvs ju högre skalmarna vilar!

Tänk även på hästens bekvämlighet när du kör på dåliga vägar. Håll nere farten.

Ska du köra tävling? Om inte, är skalmarnas längd mindre viktigt. Kan vara skönt att slippa få svansen i ansiktet. För att inte tala om det som brukar komma ut under svansen. ;)

LIA

Som den modellen jag visade på bilden, och vet även en annan uppbyggd rockard är mycket stadig faktiskt. Håller man sig på vägen är det verkligen inga problem!!

Varför ska hon ta bort bromsen :eek: Det är ju väldigt bra att ha!! Det skulle jag själv gärna vilja ha men har svårt att få till det på min rockard...

Jag tror att skakel längden är ok, har mindre än 1 meter ca 75 cm, från rumpa till vagn.
Visst kan jag ta en bild med honom förspännd men den blir inte riktigt rättvis eftersom han ska få ny sele för den han har nu inte är bra.
Tycker jag men kanske jag har fel, den duger att tömköra med så det kommer att bli den seles öde :D . Måste hitta en prisvärd (billig) sele i X-full innan jag kasserar den jag har. TIPS?
Ska se om jag kan få hjälp att dra fram vagnen idag för själv får jag inte med tanke på att jag inte får dra/lyfta etc på ett tag ju :devil: .

Bromsen blir kvar för jag inbillar mig att det kan vara bra att ha. Man behöver ju inte bromsa om man inte vill så den är inte ivägen.
Ryggstödet kommer jag att ha kvar eftersom jag har barn som åker med, känns bra att dom inte kan drulla av bakåt ;) . SKULLE jag få för mig att i framtiden tävla så kommer jag att införskaffa en vagn som från början har rätta förutsättningar för det.
Det där med vad som kommer under svansen håller jag med om :D .

Visst kan du ha bromsen kvar. Ser dock inget behov av den. Hästen klarar sig (eller ska kunna) utan. Risken är, att du ser den som en säkerhetspryl.
Menade inte att du ska ta bort ryggstödet, tvärtom. Men om du bygger upp med dyna/kil, hamnar väl ryggstödet ganska lågt, och eftersom det inte har rak överdel, så tänkte jag, att det kan bli otrevligt att luta sig mot.

Billig och bra beg ("gigg"-)sele? Kolla kuskar som lagt av att tävla. Dom har ofta fler olika. Köp däremot inte en gammal, typ 100 år, som någon t ex haft hängande i ett magasin. Dom har ofta murket läder, vilket är svårt att se, om man är ovan. :eek:

Skalmlängd? Viktigast tycker jag det är att hästen inte slår i ens vid långa rörelser eller ryggning. Något den ska klara, med ändå...

Bilden: Varken rygg eller sidostöd? Farligt och opraktiskt.
Känns som att rockarden har bakvikt, vilket kan vara en synvilla?
Den ger klart intryck av att vara instabil. Nog vill jag att en rockard ska stå pall för både mindre tok på vägen och lite terrängkörning.
Dessutom finns ju ändå inte "översikten" där, möjligen bättre sikt runt halsen, men man måste ju fortfarande se utmed hästen?

LIA

Givetvis så ska ju hela sitsen flyttad, dvs även ryggstödet och då kommer ju även sidostöden med :) . Jag har inte upplevt att vagnen är baktung men det ska jag kolla vid nästa tillfälle jag spänner för. Det jag dock har åsikter om är grovleken på skalmarna, tycker att dom kunde vara lite "stabilare" och ha infästningen lite mer som på den vagnen som Nora visade i sitt inlägg.
Var hittar jag kuskar som lagt av med tävling då?

Baktung= bara en känsla när jag såg bilden.
Hellre något kilo mer än mindre på skalmarna.

Ja, skalmkonstruktionen verkar jättebra. Ger antagligen en viss avfjädring mellan häst och vagn dessutom.

Kolla via kuskringen!?

LIA

Senast ändrad:

Du menar bilden som jag visade eller? Som du ser körs den/har den ju körts i ett maraton utan några problem och då vet du väl att det inte körs endast på vägen. Den är faktiskt mycket stabil måste jag säga. Och vad gäller sikten förstår jag inte hur du inte skulle kunna se över hästen med en sån? Jag sitter i ungefär samma propotioner med min shettis utan problem.

Hur skulle bromsen vara en säkerhetspryl? och varför kan man inte ha kvar den för det? Det är ju jättebra att kunna bromsa vagnen i backar eller vid tvära halter så vagnen inte skjuter på hästen, även om man har baksele. Men du kanske menar att hästen ska klara av det ändå, och det borde ju en väl inkörd häst kunna. Men att avlasta den från onödigt släng tycker jag är mycket bra!

Genom att bara ha tittat på bilderna så skulle nog jag tro att rockarden på bilden som Nora har skickat in har mindre vikt i skacklarna (mer baktung om man så vill), än den rockarden du har Kristel.

Det är naturligtvis väldigt svårt att avgöra utan att ha sett och känt på vagnarna på riktigt, men om man tittar på var kusken sitter i förhållande till axeln, så tycker nog jag att det ser det ut som om kusken sitter lite längre bak på vagnen på Noras bild, än vad man troligtvis gör på Kristels vagn, där kusken sitter ganska så rakt över axeln.
Ju mer vikt framför axeln, desto mer vikt blir det ju i skacklarna och ju mer vikt bakom axeln, desto mindre vikt i skacklarna. Kristels vagn har ju även ganska mycket material framför axeln, så jag tycker inte alls att den ser baktung ut, snarare tvärtom.

Håller med LIA om att det är bättre att ha lite mer vikt i skacklarna än för lite, då vagnen kan börja slå.

En högbyggd rockard behöver inte alls vara ostadig, men hur det går att bygga om en rockard och hur den blir i slutändan beror naturligvis en hel del på hur grundkonstruktionen är. Alla modeller kanske inte blir så lyckade att bygga om.

En sak som jag tycker är viktig att tänka på är att man ser till att man får en bra körställning, med ett bra stöd för BÅDE rygg och fötter. Jag vill helst kunna "ta spjärn" med fötterna och samtidigt ha stöd i ryggen utan ansträngning om du förstår hur jag menar.
Att ha en kuskbock som är lite lätt framåtlutad, (som en kuskkil ungefär), är bra tycker jag. (Men det kan kanske inte är så bra om man har barn som ska åka med och som inte når ner till golvet med fötterna).

En piskhållare är också bra att ha och inte så svår att fixa! (Tänkte inte på om det fanns på vagnen eller ej).

Lycka till med ombyggnaden! :)

Tack för era tips!
Mannen som ska bygga om rockarden åt mig har många många år på nacken som problemlösare åt bla Harley Davidsson och han har som "hobby" att renovera gamla traktorer och diverse andra roliga saker.
Han bygger nya ramar åt motorcyklar och gör egna delar till allt som inte finns att köpa. Han är kanonduktig :bow: . KAN ett problem lösas så är det han som kan göra det. Känns tryggt. Vagnen ska köras dit i slutet av veckan och det han vill veta är hur högt jag vill sitta, hur högt tryck det får vara på däcklet och ca hur högt upp infästningen kommer på hästen. Jag behöver inte bry mig på hur och var saker ska ändras, det kan han. Behöver inte bry mig om hur man ska göra, säger bara hur det ska vara :D . Kommer inte att bli ostabilt för då gör han helt enkelt något åt det, om det så betyder att hela vagnen kommer att behövas plocks ner i småbitar och ändras från scrach.
Piskhållare ska också sättas dit, var är bäst tycker du?
Att barn inte når ner till golvet har "vi" löst med att ha ett steg som lätt plockas fram från under kuskbocken eftersom där finns ett tomrum. Så det är löst.

Det låter ju jättebra!

Piskhållaren brukar man ha någonstans på höger sida om sig, så att den är lätt att nå. Exakt var man sätter den beror förstås på var det är praktiskt möjligt att sätta fast den.

Du måste visa lite bilder på vagnen sen när den är färdig, det skulle vara kul att se! ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka