E
Emblagirl
Jag var på en distanskurs förra helgen och blev intresserad av att börja delta i distansritter. Jag har tänkt delta i minst två tävlingar nästa sommar.
Hur ska jag lägga upp min träning för att få en hållbar häst?
Nu rider jag på grusvägar i både trav och skritt, ca 7-9 km 2 ggr i veckan.
Jag rider i skogen minst 1 gång i veckan där hon får klättra och gå i ojämn terräng, inte så mycket stigar alltså.
Rider på gärdet, finns ingen ridbana, där vi tränar halter, volter, skänkelvikningar osv.
1 dag/v ibland mer tränar vi bommar och hoppar lite låga hinder.
Longerar gör jag sällan, och har bara tömkört henne ngn gång.
Och ibland kör jag fyspass med både klättring, och enbart trav i högre tempo.
Hon har 1 vilodag ibland 2 beroende på hur hårt hon har jobbat.
Hon är ett varmblod, ridtravare och är 9år. Jag har haft henne sen i maj och hon har gått på bete och bara blivit motionsriden. Jag har tänkt sätta igång henne på riktigt nu. Hon är i bra kondition och gillar att springa :-)
Hur ska jag lägga upp min träning för att få en hållbar häst?
Nu rider jag på grusvägar i både trav och skritt, ca 7-9 km 2 ggr i veckan.
Jag rider i skogen minst 1 gång i veckan där hon får klättra och gå i ojämn terräng, inte så mycket stigar alltså.
Rider på gärdet, finns ingen ridbana, där vi tränar halter, volter, skänkelvikningar osv.
1 dag/v ibland mer tränar vi bommar och hoppar lite låga hinder.
Longerar gör jag sällan, och har bara tömkört henne ngn gång.
Och ibland kör jag fyspass med både klättring, och enbart trav i högre tempo.
Hon har 1 vilodag ibland 2 beroende på hur hårt hon har jobbat.
Hon är ett varmblod, ridtravare och är 9år. Jag har haft henne sen i maj och hon har gått på bete och bara blivit motionsriden. Jag har tänkt sätta igång henne på riktigt nu. Hon är i bra kondition och gillar att springa :-)