ska börja köra hjälp

S

stars

nu har jag tängt börja köra min valack problemet är att jag har alldrig kört han men det jag oroar mig mässt för är när jag ska spänna för han,han står ju inte still ens när jag ska hoppa upp på han när jag ska rida han vill bara i väg fort.

sen undrar jag, jag ska köpa mig en speedkart eller rockard frågan är kan jag ha travsele på om jag ska köra rokard måsste man annvända alla rämmar eller kan man göra någott annat vis lite dumma frågor men frågar man inget så får man inte veta någott:o

Sv: ska börja köra hjälp

jag tycker det är mysigast med rockard.. men köp en lättare stort.. köper du en tyngre så kan det vara bra att ha en loksele för man kan inte lita på att de vanliga remselarna håller för tyngden.. särskilt om man ska köra i snö..

Om du inte vet hur man ska snöra så tycker jag att du försöker komma i kontakt med någon som kan visa dig.. är väldigt viktigt att det sitter bra.. särskilt om du har en rockard så inte vagnen lossnar när du kör.. det kan gå käpprätt åt skogen då..

Sv: ska börja köra hjälp

det jag oroar mig mässt för är när jag ska spänna för han,han står ju inte still ens när jag ska hoppa upp på han när jag ska rida han vill bara i väg fort.

Det låter som du tänkt sela utomhus med hästen lös, så som man selar och spänner för "vanliga" körhästar?
De flesta travare är vana att stå uppbundna på stallgången när man selar/spänner för, precis som du gör när du sadlar och gör i ordning för ridning.
Tänk på att han kanske är van att få gå iväg så fort man släpper lös honom. Det kan vara bra att ha en medhjälpare som håller i hästen medans du sitter upp i vagnen. Att hästen sticker ut ur stallet innan man tagit sig upp i farkosten är ingen hit! :D

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 082
Senast: Nahar
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Trav Nyligen införskaffad valack som till en början skött sig utmärkt, men efter en jogging tur i skogen skrittar vi hem och det kommer en...
Svar
5
· Visningar
2 311
Senast: ares
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka