Ska beställa ridstövlar men behöver hjälp!

B

Buddahn

Hejsan. Jag ska beställa nya ridstövlar och skulle behöva lite hjälp. Jag är en shortchapstjej så jag har ingen koll på ridstövlar alls.
Har nu hittat ett par allroundstövlar till bra pris som dessutom är helt i min smak men skulle behöva lite hjälp.
Mina vader är c:a 37 cm i omkrets med ridbyxor på men stövlarna jag ska beställa är antingen 35,9 cm i omkrets (smal modell) eller 37,7 (normal modell). Vilket par ska man välja? Det finns inget resår på stövlarna utan endast dragkedja. Tar jag de smala kanske jag inte ens får på dom, det vidare paret kanske sitter för löst runt benet. :confused:
Sedan är även längden ett litet dilemma. Min vad är c:a 40 cm från häl till knäveck. Ridstövlarna är 41,2 cm långa men jag antar att de sätter sig någon centimeter efter att man använt dom ett tag. Blir jättetacksam om ngn har lust att hjälpa mig lite. Mottager gärna andra tips på andra ridstövlar som passar mig med korta vader.
 
Sv: Ska beställa ridstövlar men behöver hjälp!

Du bör absolut beställa de som är i normal vidd, då 7mm över vadmåttet inte är speciellt mycket ändå! 1,5 cm lär stövlarna säkert sjunka i skaften om de är i läder och när hälen trampas ner ordentligt. ;) Lycka till! :)
 
Sv: Ska beställa ridstövlar men behöver hjälp!

:) Då beställer jag de med normal vadstorlek. Tack så mycket för hjälpen!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag behöver nya ridstövlar, men helst ska de vara väldigt billiga och så måste de passa också. Jag har både långa och kraftiga ben. Har...
Svar
4
· Visningar
936
Senast: Unafraid
·
Utrustning Har nu försökt köpa ridstövlar ett tag och undrar hur fasiken man ska hitta ett par som passar? Alla stövlar är antingen för långa eller...
Svar
12
· Visningar
7 071
Senast: Zoya
·
Utrustning Jag måste köpa nya ridstövlar, mina gamla läcker värre än Titanic och jag börjar tröttna på att vara blöt om fötterna av att gå från...
Svar
4
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp