Sjukt marvin?!

L

Lavizz

Jag är orolig för min marsvinshona som är 3,5 år. Hon har tappat lite päls och har även fått en liten knöl på sidan! Hon är inte heller lika pigg som tidigare!
Kan det vara då att hon är deppig? De har bott på hela balkongen nu på våren och sommaren men kommit in nu när det började bli kallt på nätternaFör flera veckor sen alltså! Nu bor de i en vanlig bur med godkända mått.
Hon har en kompis och de har fri tillgång till hö, frukt (oftast vitkål, morötter,äpplen, gurka, paprika och broccoli) och får marsvinsblandning med mest pellets c-vitaminberikad.

Känner ni igen symptomen? Jag hoppas att et ska gå över, vill helst slippa veterinär...

Sv: Sjukt marvin?!

min kompis marsvin fick något liknande. det blev en slags "krater" som varade. inte trevligt :( marsvinet levde länge men jag vet ju inte när det började riktigt. hon fick tvätta det där varje dag...men RING VETERINÄREN såklart. dom kanske har något bra :)
vad gör man inte för sina älsklingar...
hoppas att det går bra..

Jag tycker det låter som systrar på äggstockarna, fast då brukar de vanligtvis få knölar/svullnader på båda sidorna, och tappa pälsen... Har själv haft ett marsvin som haft det, och grannen har nu ett. Nuförtiden finns det någon spruta att ta, som fördröjer det hela.

Marsvin får inte knölar av att vara deppiga!

Däremot kan det vara en fettknöl, eller vad som tyvärr är troligast, en tumör. Min senaste lilla gris hade exakt de symptomen vilket berodde på en tumör på ena njuren. Henne fick jag tyvärr ta bort :cry:

Fettknölar är inte lika allvarligt däremot. Hoppas hon kryar på sig!

rättelse cystor skall det vara, inte systrar :P

Liknande trådar

A
Övr. Djur Det är så att mitt ena marsvin (2½ år) har börjat tugga av päls på mitt andra långhåriga marsvin (5 år). Så femåringen ser lite knäpp ut...
Svar
4
· Visningar
1 267
Senast: amanda00
·
Övr. Djur Eftersom jag är en oerhört stolt ägare till mina första marsvin så tänkte jag presentera dem och vill gärna veta lite om era marsvin...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 413
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar