Sjukskrivning under studierna

Aja_baja

Trådstartare
Undrar om någon här varit med om att de behövt sjukskriva sig under studierna? Jag kommer antagligen behöva vara borta från skolan i ca 2 veckor pga en operation. Är orolig för hur de kommer att gå, om jag ändå kan bli godkänd i skolan och om jag får någon ersättning. Kommer inte kunna plugga alls under dessa två veckor.

Undrar om någon här varit med om att de behövt sjukskriva sig under studierna? Jag kommer antagligen behöva vara borta från skolan i ca 2 veckor pga en operation. Är orolig för hur de kommer att gå, om jag ändå kan bli godkänd i skolan och om jag får någon ersättning. Kommer inte kunna plugga alls under dessa två veckor.
Är det universitetsstudier? Har du några examinationer under den tiden? Om du trots att du inte kan plugga under de två veckorna men du ändå tror att du kan klara alla examinationer så behöver du ju inte vara sjukskriven men är det saker som är omöjliga att komma ikapp (obligatoriska moment som inte går att komplettera, tenta där du inte tror på chans till omtenta, missat viktiga föreläsningar), då bör du ju förstås vara sjukskriven.
Det går alltså att vara sjukskriven under studier med CSN. Du måste anmäla till Försäkringskassan första dagen och ha läkarintyg på hela perioden. Det går i princip bara att bli sjukskriven på heltid, ej deltid. Men: det är ju två frågor egentligen.
CSN - går bra att bli sjukskriven, det som händer då är det minskas hur mycket poäng du behöver klara under terminens gång, samt att CSN utbetalningen kommer som vanligt.
Skolan och poäng du måste ta för att fortsätta nästa termin på dina studier för att skolan har krav - en annan fråga. Är du sjukskriven och missar moment kommer det påverka hur mycket poäng du tar denna termin, prata i så fall med studievägledaren som hör till din kurs/ditt program!

Är det universitetsstudier? Har du några examinationer under den tiden? Om du trots att du inte kan plugga under de två veckorna men du ändå tror att du kan klara alla examinationer så behöver du ju inte vara sjukskriven men är det saker som är omöjliga att komma ikapp (obligatoriska moment som inte går att komplettera, tenta där du inte tror på chans till omtenta, missat viktiga föreläsningar), då bör du ju förstås vara sjukskriven.
Det går alltså att vara sjukskriven under studier med CSN. Du måste anmäla till Försäkringskassan första dagen och ha läkarintyg på hela perioden. Det går i princip bara att bli sjukskriven på heltid, ej deltid. Men: det är ju två frågor egentligen.
CSN - går bra att bli sjukskriven, det som händer då är det minskas hur mycket poäng du behöver klara under terminens gång, samt att CSN utbetalningen kommer som vanligt.
Skolan och poäng du måste ta för att fortsätta nästa termin på dina studier för att skolan har krav - en annan fråga. Är du sjukskriven och missar moment kommer det påverka hur mycket poäng du tar denna termin, prata i så fall med studievägledaren som hör till din kurs/ditt program!
Ja det stämmer att det är universitetsstudier. Förmodligen kommer jag missa flera viktiga moment, och kommer ha problem med att ta igen vad jag missat (och inte klara tentor och inlämningar). Mår ganska dåligt över situationen då ett underkänt innebär att jag inte kommer kunna ta examen med de andra. För två veckors sjukskrivning. Samtidigt behöver jag ju operationen :(

Se till att sjukskriva dig till FK och prata med kursansvarig på förhand för att se hur du kan komplettera det du missar. Om du klarar kursen och tar alla poäng är det inget problem att du varit sjukskriven, men om du kommer efter hjälper det om du varit korrekt sjukskriven från början. :)

Jag var sjukskriven ett par gånger under de sex år jag pluggade, men det är ju olika mellan olika lärosäten (och kurser) hur man kan lösa det i efterhand.

Ja det stämmer att det är universitetsstudier. Förmodligen kommer jag missa flera viktiga moment, och kommer ha problem med att ta igen vad jag missat (och inte klara tentor och inlämningar). Mår ganska dåligt över situationen då ett underkänt innebär att jag inte kommer kunna ta examen med de andra. För två veckors sjukskrivning. Samtidigt behöver jag ju operationen :(
Åh vilken jobbig sits!! :heart:( Så himla retligt när det bara är två veckor!! Är det så att examinationen av största delen av kursens/terminens poäng kommer ligga under de två veckorna? Beroende på vad du pluggar kan det gå att få dispens för kurskravet inför nästa termin (så att man kan börja ändå) om man missat vissa moment men klarat det mesta annars! Men så himla tråkigt! Vet du när operationen kommer ske? Kanske kan du prata med kursansvariga och göra vissa saker i förväg? (om det finns tid) Men oavsett, förstår det känns deppigt med hela situationen!

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sedan 2 veckor sjukskriven för stress. Stress som uppkommit av jobbrelaterade saker - att i många år bli bortprioriterad och det...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 511
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
950
Senast: Squie
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 193
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar