Sjukskrivning regler

Wembley

Trådstartare
Tänkte höra om någon känner till vad som gäller. Jag var med om en ridolycka för 2 veckor sedan och har fått 3 frakturer i ryggen. Det gör att jag är sjukskriven från fysiskt arbete fram till i slutet av november och med all sannolikhet ytterligare ett antal veckor då läkningstiden är minst 6 v + rehab.

Under hösten (sedan 1 sep) har jag jobbat med tungt stallarbete 2-3 dagar per vecka och var muntligen lovad att få jobba 2 fasta dagar per vecka fortsättningsvis då AG var nöjd med mitt jobb.

Jag gladde mig åt detta och sedan hände olyckan kort därefter (före anställningsavtal skrivits). Jag vikarierade för en annan person under hösten som timanställd. Vad kan jag göra? Kan jag genom lönespecifikationer och sjukintyg ändå meddela FK min sjukskrivning. Vad krävs för att få ut sjukpenning? Det här blev väldigt sårbart för mig på många sätt. Är det någon som varit i liknande situation?

För sjukskrivning så krävs inte att man skickar in något anställningsavtal förutsatt att man har en gällande och korrekt SGI. Om du jobbar 2-3 dagar/ vecka så förutsätter jag att du är inskriven som aktivt arbetssökande på arbetsförmedlingen och då kan du sjukskriva dig och meddela arbetsförmedlingen att du är sjukskriven och då bli "pausad" där iom att du inte längre är aktivt arbetssökande och kan stå till arbetsmarknadens förfogande.

har du någon annan sysselsättning än stallarbete? Har du haft heltidsarbete tidigare? Anmäl hos AF resterande tiden? Det intressanta är inte om du har anställning just nu, utan din SGI. Kommer de fram till att inte har någon eller att det finns luckor så hamnar du på lägstanivån i ersättning, det bör vara worst case scenariot. Det är så idiotiskt utformat att en person som jobbat heltid, bytt jobb och haft ett par lediga dagar mellan arbeten och inte varit anmäld på AF den tiden får sin SGI nollad..
Är du anställd brukar AG anmäla till försäkringskassan, är du inte längre anställd måste du göra det som arbetssökande.

Hände olyckan på arbetstid så kolla upp försäkringar via arbetsgivaren. Kolla även dina privata försäkringar alt om det finns något skydd via hästens försäkring.

Du kan bli sjukskriven oavsett om du har jobb eller ej. Men inkomsten blir ju lägre än om du haft ett heltidsjobb som du blev sjukskriven från

För sjukskrivning så krävs inte att man skickar in något anställningsavtal förutsatt att man har en gällande och korrekt SGI. Om du jobbar 2-3 dagar/ vecka så förutsätter jag att du är inskriven som aktivt arbetssökande på arbetsförmedlingen och då kan du sjukskriva dig och meddela arbetsförmedlingen att du är sjukskriven och då bli "pausad" där iom att du inte längre är aktivt arbetssökande och kan stå till arbetsmarknadens förfogande.

Tack för svar! :) Jag jobbar även med administrativa uppgifter men det motsvarar inte 100% under denna årstid därför har jag kompletterat upp med stallarbetet. Så jag är inte inskriven som arbetssökande.

har du någon annan sysselsättning än stallarbete? Har du haft heltidsarbete tidigare? Anmäl hos AF resterande tiden? Det intressanta är inte om du har anställning just nu, utan din SGI. Kommer de fram till att inte har någon eller att det finns luckor så hamnar du på lägstanivån i ersättning, det bör vara worst case scenariot. Det är så idiotiskt utformat att en person som jobbat heltid, bytt jobb och haft ett par lediga dagar mellan arbeten och inte varit anmäld på AF den tiden får sin SGI nollad..
Är du anställd brukar AG anmäla till försäkringskassan, är du inte längre anställd måste du göra det som arbetssökande.

Hände olyckan på arbetstid så kolla upp försäkringar via arbetsgivaren. Kolla även dina privata försäkringar alt om det finns något skydd via hästens försäkring.

Olyckan hände inte på arbetstid. Jag har anmält olyckan till Agria Incident och IF Vuxenförsäkring.

Det står i mitt sjukintyg att jag är förhindrad helt från att utföra fysiskt tungt arbete. Det är det arbetet jag inte klarar av med min skada. Så min fråga avser sjukersättning för de dagar jag skulle arbetat i stall men är förhindrad att göra det.

@Gnist ursäkta dum fråga, men vad är SGI? :o
Sjukpenninggrundande inkomst, dvs den inkomst som du anmält försäkringskassan att du har och det är den som ligger till grund för vilken ersättning du får.

Finns ingen aktuell sådan så får du skicka in lönespecar och anställningsavtal för att styrka din inkomst.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hoppas någon med erfarenhet kan ta sig tid att svara, för jag har slut på idéer. Blev sjukskriven från utbildning 2014, vilket inte...
2
Svar
28
· Visningar
1 710
Senast: Kijona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar