Sjukdomssymptom av dåligt hö?

M

majja22

Om hästen har fått i sig dåligt hö (mögelsporer), kan det förutom hosta ge symptom som gult tjockt snor och förhöjd feber? Eller är det långsökt??
I övrigt är hästen som vanligt, äter normalt men är dock lite lite hängig.

Jag blir lite orolig över att det kan bero på höt (ska skicka in en hygienisk analys), vissa rundbalar är ganska dammiga och de får stallägaren plocka bort, men jag misstänker att hästarna får av det höt i alla fall ute i hagen till lunch :crazy:

Sv: Sjukdomssymptom av dåligt hö?

Det låter mer som kvarka, ta ut vet och kolla! Det går mycket kvarka just nu så allt som man misstänker vara det bör man kolla upp, med tanke på smittfaran.

Även den tanken har slagit mig, att det kan vara kvarka :crazy:

Ingen annan av stallets 12 hästar är dåliga än så länge, men det kanske kommer...
Ska ringa vet. Drygt, för han kommer ut på tisdag i andra ärenden, men så länge kanske man inte vågar vänta?

Kan ju även vara en "vanlig" förkylning/influensa, men även det kräver ju behandling så jag tycker att du omgående ska kontakta veterinären.

Vad gäller höet så kan du nog utesluta det helt när det gäller det tjocka snoret och febern. Andra symptom, förutom hosta, på dåligt hö är kolik och det får dom ju inte tjockt gult snor av :smirk: .

Hade ute vet. nyss, och han trodde INTE att det var kvarka tack och lov!
En vanlig förkylning, hon fick ingen behandling utan vi ska bara ta det lugnt ett tag. Men jag har aldrig sett sånt gult snor förr vid en vanlig förkylning!? Det rinner och geggar ihop sig, stackars hästar som inte kan snyta sig :smirk:
Nåja, jag får lita på vet. och om inte annat så kommer en annan vet. ut på tisdag för att fixa tänderna, och är hon inte bättre då kanske hon behöver behandling.
Han tog prover idag för säkerhets skull, men förhoppningsvis så visar dom inget.

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 040
Senast: cf234k
·
Hästvård Vi fick ta bort en av våra hästar som hastigt blev sjuk förra veckan. Vad den blev sjuk i kommer vi nog tyvärr aldrig få veta eftersom...
Svar
14
· Visningar
4 800
Senast: lizzie
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 921
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama