Sjuka hundar..

Priscilla

Trådstartare
Vet inte varför jag postar tråden, mest bara därför att jag är så himla förbannad på livets orättvisor tror jag.
Nu har tre av mina närmsta vänner tvingats avliva sina hundar på grund av olika saker. Allergier, höfter, artros, tarmsjukdomar.. Jag har minst tre vänner vars hundar är sjuka och går på kortison kontinuerligt. Olika raser, blandraser, oberoende av varandra. Min egen hund har E/D-höfter, trots fria föräldrar och släktingar så långt bak i leden man kan komma.Vad sjutton är det som händer egentligen!? Är det bara min bekantskapskrets/hundklubb som har extrem otur, eller är det så vanligt som det verkar??
Jag är så himla ledsen för mina vänners skull, och själv blir jag mörkrädd och tveksam till om jag nånsin vågar köpa en hund igen. Jag har nog kanske varit lite blåögd, tagit "friskheten" för givet.
Det är bara så ofattbart tragiskt alltihopa :cry:
Tack för ordet.
min-pinne-c3a4r-finast.jpg

rip1.jpg

Vila i frid finaste Molly, Vinna och Isco... Nu behöver ni inte lida mer :(

Sv: Sjuka hundar..

Jag har tänkt lite samma faktiskt, det är så otroligt mycket allergier, medfödda/ärftliga fel, olyckor osv :((
Bara titta här på buke, hur många har en allergihund? Hälften känns det som :crazy:

Har en själv, otroligt jobbigt.

Nej, jag tror faktiskt inte vi köper någon mer hund efter detta.

Det är verkligen oerhört tragiskt.

Jag vet inte, det finns ju betydligt fler hundar idag än för, säg, tjugo år sedan. Sedan har ju vissa typiskt allergidrabbade hundraser ökat enormt mycket antalsmässigt, t.ex. staff och amstaff. Det måste ju göra att man allt oftare stöter på sjuka hundar. Men det kan så klart inte vara den enda förklaringen!

Det skulle vara intressant att se statistik sett över lite olika variabler över en tjugoårsperiod.

Hundallergierna är väl samma syndrom som gör att det finns så många fler allergiska människor idag än för 50 år sedan.

För mycket kemikalier i miljön, alltså...

Höftledsproblem har nog alltid funnits, men blir värre om en ras blir väldigt populär och därmed överavlad. Men kanske man också har bättre kontroll på problemen idag än man hade tidigare.

Jag fick ta bort min dalmatiner förra veckan då hennes diskbråck höll på att göra henne förlamad i hela bakdelen, dalmatinern har varit en frisk ras, men nu dyker det upp fler och fler med ryggproblem tyvärr. Min förra dallis blev bara 6 år då hon fick ett allvarligt benbrott som inte gick att fixa.

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 165
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V