L
Lord Owen
Hästen är sjuk. Han blev tyvärr ordentligt nedkyld igår i det där jäkla regnet och jag kunde inte sätta på regntäcket förren på eftermiddagen då jag inte var hemma. Till råga på allt blev han tvättad förra veckan så han kanske inte har så mkt fett i pälsen än och hans päls har inte vuxit ut fullt efter klippningen samt att han är rätt känslig. Sjutton också! Dessutom har jag inte ens en vettig hästsjukdomsbok hemma! Så jag får rådfråga här.
Symptom:
*Feber, normaltemp: 37,7-37,8, nu ligger han på 39,8-40
*Hängig, trött, dock inte så farligt men man ser det på ögonen att han inte är sig själv men kan knappast kallas apatisk
*Minskad matlust, äter men inte lika mkt som vanligt
*ORDENTLIG diarré (kan dock bero på den ökade mängden gräs)
*Gult, tjockt snor, rinner inte men tittar man i näsborrarna finns det där, ogenomskinligt och gult
*Hostat någon gång, 3 gånger de 2 senaste dagarna kanske (vad jag vet), men han är dammkänslig så det kan ha flera orsaker
Vad tycker ni detta låter som? En vanlig liten förkylning som en hippokondrisk matte överdriver?
Vad gör man? Ska han hållas inne eller ute, med täcke eller ej? Hållas torr förstår jag, men inte för varm antar jag? Min idé är att han står inne torrt och dragfritt utan täcke med vatten och mat eller står ute med regntäcke? Läge att ringa vetrinär om febern inte går ned, risk för infektion eller något?
Tacksam för svar!
Symptom:
*Feber, normaltemp: 37,7-37,8, nu ligger han på 39,8-40
*Hängig, trött, dock inte så farligt men man ser det på ögonen att han inte är sig själv men kan knappast kallas apatisk
*Minskad matlust, äter men inte lika mkt som vanligt
*ORDENTLIG diarré (kan dock bero på den ökade mängden gräs)
*Gult, tjockt snor, rinner inte men tittar man i näsborrarna finns det där, ogenomskinligt och gult
*Hostat någon gång, 3 gånger de 2 senaste dagarna kanske (vad jag vet), men han är dammkänslig så det kan ha flera orsaker
Vad tycker ni detta låter som? En vanlig liten förkylning som en hippokondrisk matte överdriver?
Vad gör man? Ska han hållas inne eller ute, med täcke eller ej? Hållas torr förstår jag, men inte för varm antar jag? Min idé är att han står inne torrt och dragfritt utan täcke med vatten och mat eller står ute med regntäcke? Läge att ringa vetrinär om febern inte går ned, risk för infektion eller något?
Tacksam för svar!
Senast ändrad av en moderator: