Sjuk häst, Vad kan det vara och Vad gör man?

L

Lord Owen

Hästen är sjuk. :( Han blev tyvärr ordentligt nedkyld igår i det där jäkla regnet och jag kunde inte sätta på regntäcket förren på eftermiddagen då jag inte var hemma. Till råga på allt blev han tvättad förra veckan så han kanske inte har så mkt fett i pälsen än och hans päls har inte vuxit ut fullt efter klippningen samt att han är rätt känslig. Sjutton också! Dessutom har jag inte ens en vettig hästsjukdomsbok hemma! Så jag får rådfråga här. :D

Symptom:

*Feber, normaltemp: 37,7-37,8, nu ligger han på 39,8-40
*Hängig, trött, dock inte så farligt men man ser det på ögonen att han inte är sig själv men kan knappast kallas apatisk
*Minskad matlust, äter men inte lika mkt som vanligt
*ORDENTLIG diarré (kan dock bero på den ökade mängden gräs)
*Gult, tjockt snor, rinner inte men tittar man i näsborrarna finns det där, ogenomskinligt och gult
*Hostat någon gång, 3 gånger de 2 senaste dagarna kanske (vad jag vet), men han är dammkänslig så det kan ha flera orsaker

Vad tycker ni detta låter som? En vanlig liten förkylning som en hippokondrisk matte överdriver?
Vad gör man? Ska han hållas inne eller ute, med täcke eller ej? Hållas torr förstår jag, men inte för varm antar jag? Min idé är att han står inne torrt och dragfritt utan täcke med vatten och mat eller står ute med regntäcke? Läge att ringa vetrinär om febern inte går ned, risk för infektion eller något? :confused:

Tacksam för svar!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sjuk häst, Vad kan det vara och Vad gör man?

Jag är en hypokondrisk matte, ring vet iom att han har så hög feber direkt, sen kan du och vet avgöra huruvida h*n ska komma ut på sjukbesök eller inte.

Hm, det lustiga är att han är pigg och glad nu, och äter hur bra som helst. (Var och kollade honom nyss) Men ändå har han 40 grader. :confused: Han borde väl i alla fall vara slö tycker jag men icke, det bara syns lite på ögonen. Inte ALLS lika slö som i morse.

Räknas 40 grader som HÖG feber?
Är det troligt att det "bara" är en enkel förkylning?
Hur sköter man om detta? (förutom att kontakta vet.)

Ska ringa vet. det första jag gör imorgon, de går inte att få tag i dem på söndagar om det inte är livshotande. Tror du det är någon fara om han står ute med täcke resten av dagen men kommer in i natt?

Att hästen äter tycker inte jag är tecken på friskhet.
Jag har diskuterat detta med ett antal vet. och jag har fått medhåll av några... inte alla.
Jag har haft en häst med ett brutet bakben som struttade runt i hagen och betade och senast var det en häst som hade allvarlig förstoppning som tuggade i sig hö. Första vet bedömde att han var på bättringsvägen, den andra vet jag tog ut bedömde läget som kritiskt. H*n satte in dropp och intensiv behandling i fyra dygn. Så det är lite olika. Ring och prata med vet. och förvarna om läget skulle bli värre under natten.

Tänk på att det är helg imorgon också...

Det är inte helg här i Finland imorgon.

Men han borde väl i alla fall vara slö, hängig, you name it, när han har såpass hög(?) feber? :crazy:

Vad tycker ni det låter som att felet är?

Det första jag gör imorgon är att ringa vet.

Lord Owen skrev:
Räknas 40 grader som HÖG feber?
?
JA, det gör det, jag skulle INTE vänta med att ringa, ett tel samtal kostar inget och du behöver inte oroa dig om vet bedömer att läget är under kontroll.

Febern är att betrakta som hög ja, dock innebär per automatik inte 40 graders feber att det är jätteakut, men den indikerar helt klart att något är fel som hästen kämpar med att bli av med. Sen har du GULT snor med. Vitt snor är oftast 'virussnor' medan gult (eller grönt) snor oftast indikerar bakterier. Så det du har låter inte som en förkylning (virus) utan som en bakteriell infektion (luftvägs- t ex). Dessa svarar på antibiotika, och med den febern och det snoret så anser jag såhär rent av texten att bedömma att det nog kan vara lägligt.

är DIARREN kvar? Den skulle oroa mig nästan lika mycket som febern då jag inte gillar kombinationen av diarre (vätskeförlust) och hög feber. Och diarre borde han inte få av en 'vanlig' luftvägsinfektion t ex. Den komplicerar det hela (om den inte är fristående sas)

Men detta är bara amatörgissningar, kom ihåg det.

JAG skulle - låta hästen vara ute ordentligt täckad och i hage där han inte springer (dvs utan kompisar som kan dra igång massa bus och rejs), hålla nogrann koll på tempen och avföringen, ge magtarmbalans av någon form, ta bort allt kraftfoder och ge hö och vatten bara. Samt ringa veterinären imorgon bitti. Dvs jag ser ingen anledning att ringa akut ikväll/inatt etc om hästen inte blir sämre.

säger som övriga - 40 grader och diarre dessutom kallar för ett vet besök så snabbt det går tycker jag.
Håll koll att han DRICKER så han inte blir uttorkad vilket händer fort med hög feber och diarre. (gör nyp provet i huden, ska gå tillbaks snabbt, ej bilda ett veck). Om han dricker dåligt, testa om han gillar äppelcider vinäger utspätt i vattnet, funkar bra på en del hästar för att öka intresset för vatten.

Diarrén är kvar, men den skulle jag tro beror på den stadigt ökande mängd gräs han får. Han har rätt känslig mage, får diarré vid stallbyte, foderbyten och sådant så jag tror inte att diarrén NÖDVÄNDIGTVIS måste höra ihop med detta då han börjat gå ute hela dagar på gräs för bara några dygn sedan och det kan vara det som tövlar runt hans mage. Det brukar dock lägga sig efter något dygn.
Snoret "försvann" mot eftermiddagen, syntes inte ens när jag gjorde grundligare utforskningar i hans näsborrar. Däremot så var det ju inte KNALLgult utan mer en blandning av vitt och lite ljusgult snor. Men helt klart inte normal färg.
Han gick (och går) rätt tunt täckad för jag tycker inte att han ska bli FÖR varm heller (ser det som viktigare än att han är sval), och bara han gick med tunt regntäcke så kokade han praktiskt taget under. :crazy:
Han blev MYCKET piggare efter att ha stått inne en stund med vatten och hö mitt på dagen, sedan släppte jag ut honom igen och då åt hanav hjärtans lust och SPRANG till och med. Men febern ligger ffa på 40 grader. :confused: Han dricker inte särskilt bra nej, men eftersom han går på gräs så tror jag han får i sig rätt mkt vätska ändå, då han betar friskt.
Ska tempa honom ikväll vid intagning igen och imorgon vid utsläpp sedan ringer jag vet. på teletiden imorgon.

Updat.

TERMOMETERJÄVELN var sönder!!!! :crazy: :crazy: Och jag mitt fån, som inte riktigt fattade att den var sönder trodde att han faktiskt hade 40grader hela dagen (tyckte väl det var konstigt att det knappt varierade med 1 grad men..) så högst troligen har han inte sådan hög feber, men förmodligen i alla fall feber med tanke på resten av symptomen. Det är en gammal kvicksilvertermometer. Skit.

Ska köpa en ny termometer forst thing imorrn och sedan kolla upp temp. och ringa vet. Bah, så nu har jag egentligen ingen aning om vad han haft för temp. idag visade det sig. Skit skit skit.

Herrn var för övrigt pigg vid intagningen, drack en del och åt. Följer upp imorrn med HEL termometer. ;)

Ringde till vet. nu på morgonen.
Hon tyckte att jag skulle avvakta tills på onsdag, om hästen fortfarande har feber då så skulle jag ringa igen. Se till att få i hästen vatten och att han inte blir blöt eller utsatt för drag han inte kan komma ifrån. Eftersom det nu blev lite klurigt med hur mkt feber han egentligen har så kunde hon kanske inte säga så mkt mer.
Hästen har fortfarande feber i alla fall, det kunde man SE på honom nu på morgonen, men han var pigg, åt och drack och var allmänt glad. Lite hängigare än vanligt dock.
Ibland blir jag trött på Ålands vet. kår, de tycker rent allmänt att jag daltar med min häst. :( Tycker att jag är alldeles för överambitiös som ringer till dem för detta. Suck.

NEJ, du är inte överambitiös, du är en ansvartagande hästägare.

Som jag skrev ovan, är det bättre att konsultera vet och att DE beslutar att inte göra hembesök, än att inte ringa:

Ska du inte sympati-flagga ;) ?
Förlåt, jag läste inte var du fanns... :smirk:

mimus skrev:
NEJ, du är inte överambitiös, du är en ansvartagande hästägare.

Som jag skrev ovan, är det bättre att konsultera vet och att DE beslutar att inte göra hembesök, än att inte ringa:

Pja, de tycker jag är det. De började till och med skratta när jag sa att jag hade koll på vad hans vilopuls är. :crazy: Ehum, men som sagt detta är Åland och Åland har INTE världens bästa vet. kår så om någon duktig vet. som vill tjäna pengar känner sig manad får h*n gärna bosätta sig här. :angel: Sedan föreslog de att jag skulle ge honom hostmedicin för människor. :confused: Är det vettigt?

Hur som helst, skaffade en ordentlig termometer idag, en digital. :banana: Och tempade hästen när jag kom hem vid 16 tiden, då hade han 38,4 i temp. Alltså betydligt bättre än vad jag trodde han hade tidigare men ändå. Diarren är bättre (tror att det är pga gräset), och han är MYCKET piggare men enligt hon som tog ut honom imorse var han rätt loj på morgonen och hade hostat lite. Det som blir intressant är att se vad han har för temp. imorgon vid utsläpp. Ej snorig längre heller. Kanske bara var en släng av förkylning. *hoppas*

armada skrev:
Ska du inte sympati-flagga ;) ?
Förlåt, jag läste inte var du fanns... :smirk:

Flaggar på torsdag istället, då är det Ålands självstyrelsedag. :p

Hur går det med din häst ? Frisk från förkylningen ?

Detdär med diarrén skall man inte bara skylla på gräset. En häst som får diarré av gräs måste man vara ytterst försiktig med. Risken för fång är mkt större.

Jo, febern är borta och hostan har nästan försvunnit. Så frisk häst på den punkten, han får hostmedicin tills kure är klar för han är jäkligt känslig med det här med hosta.

Diarrén är dock kvar. :( Det enda jag skulle kunna se att det är är gräset, och han skiter inte löst HELA tiden utan ibland kommer det riktigt fint men majoriteten är lös och rinnig. Ska köpa mag/tarm balans idag/imorgon och testa. Han kan ju inte gå runt med dålig mage hela tiden. Misstänker att det är gräset också för att han har fodergallor och han har inte gått på detta bete mer än...2 veckor nu. Men som sagt, mag/tarm. Kan man förresten blanda mag/tarm med A-fil? För magens skull menar jag.

Föresten är han rätt känslig i magen överlag, byter hans tall får han diarré och om man byter grovfoder, dock ingen reaktion de gånger jag tillfälligt gett honom kraftfoder. Nu har han väl varit dålig i magen fram och tillbaka sedan betessäsongen började... :( Måste ta tag i det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka