Sjuk häst på en söndag - blir galen!!

Mli

Trådstartare
Min fångponny har blivit drastiskt sämre senaste dygnet - när jag var ute nu så var det droppen.. istället för att komma och äta sin näve med korn och Butta så gick han iväg ett par meter och lade sig ner. Han äter inte heller sitt hö men jag har sett att han dricker iallafall.

Får givetvis inte tag i min veterinär på en söndag och pratade istället med en som har jour. Fick då till svars att hon inte har jour för den veterinären och att hon inte har nån möjlighet att varken råda eller titta på ponnyn. Alternativet var ju att ta honom till helsingborg men aldrig att jag kör en så sjuk ponny i transport!!

Dock sa veterinären att vissa hästar blir kassa i magen av butta och det kanske var kolik? Och hur avhjälper man det själv på en ponny som inte ens kan stå?

Prognosen på denna ponny är redan kass och han skulle förmodligen ändå avlivas i veckan som kommer.. hade jag haft ett gevär hemma hade jag nog skjutit honom själv idag för att slippa se han lida :(

Är det nån som kan tipsa om vart man kan vända sig för att få ut en veterinär till skurupstrakten? Jag håller på att ringa runt till olika veterinärer just nu.

Sv: Sjuk häst på en söndag - blir galen!!

Ring Djurambulansen och få upp honom till Helsingborg.

Djurambulansen, ja.

Fick precis tag i en veterinär som hade jouren för "mitt" område. Hon gav mig rådet att ge honom butta blandat med vatten direkt i munnen och vänta i två timmar och sen ringa igen.

Varför ska mina hästar alltid bli sjuka på söndagar?!? Inte för att jag hade blivit mindre ledsen om det hade varit en tisdag men det hade iallafall gjort det lite enklare.

ring distriksveterinärerna i sjöbo

Distrikts veterinärerna kör hem till dig om du ringer. Helsingborgs Djursjukhus har något som heter Pro Equo och är tillverkat av samma företag som gör Pro Viva för människor. Innehåller en särskild hästmage bakterie och är mycket bra. Jag har varit där och hämtat det akut under en helg så ring och fråga om du får komma och hämta en. Har en häst ont så måste man ge Butta och hellre då i samband med något som hjälper magen såsom Pro Equo.

Har själv haft en fång häst och hon blev också akut sämre på en Söndag (förstås) och vi avlivade henne på Måndags förmiddagen. Svensk lantbrukstjänst gjorde det.

I det här läget om nu hästen är så dålig hade jag försökt och låta den vara i boxen med mycket strö i natt och låta stackaren somna in i morgon. Siste helgen min levde låg hon ner och åt och drack och bajsade. Hemsk syn och se. Hon fick dubbel dos av Butta den sista veckan men hon ville inte heller stå utan bara ligga. Jag tror nog att din har mest ont av fången. En hemsk och fruktansvärd sjukdom. Hoppas att allt går bra.

Senast ändrad av en moderator:

Svarar alla:

Butta är i detta fallet ett nödvändigt ont.. vet hur mkt den skadar invärtes men hästen behövde smärtstillande snabbt.

Alternativare som man är ger jag honom Aloe Vera vilket har gett en väldigt bra effekt på andra fånghästar - första gången jag testar det på egna djur nu. Men det är ändå inte så mkt lönt på en häst som jag antar måste avlivas ganska snart..

Det var distriktarna i sjöbo jag ringde, väldigt trevlig människa jag fick tag i!

Nu så hade hästen rest sig upp igen så jag hoppas att buttan gjorde nån nytta iallafall. Om han inte blir sämre så kanske man kan avvakta tills imorgon och ringa den vet som har sett honom tidigare i veckan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka