Sjuk hamster?

P

Pandoora

Min hamsterhona som snart är två år (till slutet av Juli) har varit väldigt annorlunda. Hon sover hela tiden, så jag har tagit bort hjulet och lagt in nya leksaker istället.
Hon äter bra, dricker bra men är för övrgt väldigt slö och orkar inte äns med att "buffa" på fingrarna som hon alltid gjorde förut. Nu nuddar hon bara med nosen.

Men det är såhär.. Hon har haft pälsproblem och vi fick veta från veterinären att vi kunde byta ut fodret och vi hann inte åka och köpa allt nytt så vi körde med bara havre & rispuffar, grönsaker, marie-kex ett tag. Men hn har blivit riktigt slö så hon får hellre tappa lite päls- men vara pigg än tvärtom...
Och pappa bygger om ett rum, ochhar brutit upp glvet och satt in en "mus-skrämmare" i väggen.. Den ger några slags signaler till möss, hamstarar, råttor etc och kan hennes konstiga beteende bero på det?? Det är dock urkopplad nu.
Idag somnade hon i mitt knä, riiiktigt ovanligt. Hon har aldrig kunnat sitta still ens så då ärdet nått som är lite galet - eller är hon helt enkelt bra gmmal kanske??

Någon som vet... ? Eller ska jag åka till vet för en undersökning igen?

Sv: Sjuk hamster?

Jag tror tyvärr att hon börjar bli gammal...
Min hamster har också börjat bli riktigt slö och lite matt i sättet, visserligen springer han kilometertals i sitt hjul på kvällarna, men han går väääldigt långsamt när han går omkring i själva buren.
Han är lite över två år, och det är ju ungefär så gamla de blir.

Okej :cry: usch det är så sorgligt! Tavk för svaret!
Men skönt ändå att hon inte är sjuk...

Ursäkta att det blev så flummigt skrivet i det första inlägget

jag har en hamster som bara är ... år (köpte henne den 22 december) hon är så söt och så slööö!:love: :love: :love:

Jag tror också att det är åldern. Visst kan en del hamstrar leva tills närmare 3 års ålder, men det är nog faktiskt inte så vanligt.

Båda mina hamstrar tacklade liksom av strax efter 2 år, gick runt mindre och mindre, stod och plockade låångsamt i matskålen o.s.v... Att pälsen tunnas ur lite kan också bero på ålder.

Båda blev väldigt trötta, men åt och drack tills sista dagen. De dog i sömnen bägge två.
Det går att underlätta lite för dem om de blir väldigt orkeslösa, jag ställde en vattenskål på botten åt en av dem så han skulle slippa sträcka sig efter vattenflaskan samt gav honom lite uppblött havregryn som ju är "lätt-tuggat".

Visst kan du ringa till vet. igen, man vet ju aldrig vad det kan vara. Men troligt är väl att hamstern helt enkelt börjar bli gammal.

Senast ändrad:

Tror också att den börjar bli gammal helt enkelt.

Men för att ge lite hopp så kan jag ju säga att när jag var yngre så hade jag en hamster som blev hela 5,5 år gammal, så ibland blir de äldre än man tror.;)

Har en hamster kille här hemma som är 2 år och 4 månader. Han har slutat springa i sitt hjul men gnager på det istället. Han är även bara uppe 1-2 timmar/natt istället för hela nätter.

Annars är han sig själv, äter och mår bra. Men sover mycket mer än förut.

Jag tror att hon börjar bli gammal, tyvärr... min hamster som avlivades i julas blev två och ett halvt.. en annan hamster jag hade blev ungeför fem och ett halvt, och jag lovar, vi var nära att mista honom många gånger! han bröt ett ben och fick någon konstig infektion i ett annat ben, som gjorde att hela foten svullnade upp.. (inte samtidigt). när vi ringde till vet så sa dom att det bara va att avliva honom på en gång.. men vi väntade ett par dygn och han blev frisk och levde i tre år till! (fast jag tror det är rätt ovanligt att de blir 5?)

Min första hamster jag fick levde i 6 år!!! ( Ca 15 år sen )
Fick den av min pappas fru, hon hade haft den i 2 år, hon trodde inte den skule leva så länge till, men det gjorde hon!
Så hon mådde nog väl eftersom hon levde så länge!

Oj! Det var gammalt! Vad var det för sorts hamster?

Hmm, finns det olika sorter??:angel:

Ja, du hör själv. Detta med hamstrar är inte min starka sida. Det var drygt 10 år sedan och jag fick den av mina föräldrar (de gillade inte alls möss/hamstrar etc, men denna fick jag, troligen med baktanken att de inte blir så gamla:crazy: ).
Han blev dock äldre och äldre.;)

Inköptes i den lokala djuraffären och var vit och ljusbrun, jättesöt!

Skoj o läsa om era hamstrar! Inte när de blir sjuka förstås, men...
Jag fick överta en liten hamster, som min mamma hittade ute i skogen i vintras! Nån hade släppt ut henne med lite sågspån o pellets!!:mad:
Så hon fick flytta hem till mig o har blivit favorit här. Ursöt! Utbrytarkung dock, så det gäller att vara smartast!

*kl*

Ni som har fått 5-6 år gamla hamstrar... är ni säkra på att det inte är marsvin i menar? :confused:

Det är ju i det närmaste omöjligt att få en hamster att överleva så länge...

*kl*

Ni som har fått 5-6 år gamla hamstrar... är ni säkra på att det inte är marsvin i menar? :confused:

Det är ju i det närmaste omöjligt att få en hamster att överleva så länge...

Haha, ett marsvin var det verkligen inte! :D

Nä, jag är 100 % säker på att det var en hamster, bildbevis finns också, dock inte på datorn. ;)

Men visst är det ovanligt att de blir så gamla, nu fanns det ju ngn mer här på buke som hade haft en så gammal hamster, men annars hör man ju alltid att de blir runt 2 år.

Min äldsta blev ca 5 år.. (är HELT säker på att det var en hamster) mina som jag har haft efter har blivit 3 år och under..

svar till alla här.
min älskling dog ganska fort efter att jag började denna tråd, bara några veckor senare. vi slapp avliva henne, hon somnade in under en natt på en mjuk handuk.
hon mådde otroligt dåligt, orkade inte tvätta sig, svimmade en gång i matskålen när hon försökte äta och mådde verkligen sämst, grät varje gång jag såg henne så. men för det mesta sov hon bara.
tillsist önskade jag nästan att hon skulle dö, för då skulle vi slippa transportera henne till vet. för avlivning.

Hon var så snäll. Hon kissade i min hand en gång, när hon var 6 veckor och livrädd för människor. hon bet aldrig någon. skulle ha blivit en perfekt mamma men hade någon hudsjukdom som kom och gick så det var inte så bra.

förlåt för det långa inlägget.

Inte omöjligt men rätt ovanligt om vi pratar om guldhamstrar.
Dvärghamstrar har något längre livslängd och tror om jag minns rätt att det är robbar som har längst. Kan ha varit kinesisk dvärghamster dock så jag kan ha fel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka