Kirre

Trådstartare
Är det någon som rider på sjöar nu när det är is överallt?

Jag har en mindre skogsjö tio min skrittväg ifrån mig som jag är väldigt lockad att rida på. Alla jag frågat, förutom en, avråder. Sjön är ca 200m bred på det bredaste och kanske 500m lång, så en väldigt liten sjö. Vid utloppet, som är den svagaste punkten är det tjockt med is ända fram till utloppsgallret/dämmet.

Var vid sjön och rekade lite till fots idag och det fanns några borrhål och det man kunde se där, de var ju igenfrusna, var att isen är iaf minst 20 cm tjock, först 10 cm uppborrat, sen där vattnet frusit till igen, som inte fanns en chans att krossa och sen såg man inte längre.

Skulle ni våga?

Dessvärre kommer man inte till sjön med bil så ingen har varit ute på sjön med bil, vilket ju annars skulle vara ett bra tecken.

Sv: Sjöis

Skulle aldrig våga. Även om den är tjock på vissa ställen kan den vara tun på andra och jag skulle aldrig förlåta mig själv om min häst åkte igenom. Men att gå över själv skulle jag inte haft problem med:)

Vad ska du ut på isen att göra? :crazy:
Det lär vara så pass halt att man ändå inte kan utföra något arbete där mer än i skritt?! Rätta mig om jag har fel

Känns som en onödig risk bara .

Nej, är ju det, skulle heller aldrig förlåta mig om man gick igenom MEN när det är dm tjock is på sjöns svagaste punkt, utloppet, och det inte finns några strömmar alls (jämfört med en annan sjö inte långt från mig, DÄR skulle jag aldrig rida även om hela den sjön också är tjockt isbelagd). 20 cm is har vägverket som krav för att göra bilväg.

sky_fly; Det är ju just för att underlaget är så perfekt att rida på som jag är lockad. Är ju bara knöggel och ojämnt överallt annars just nu. Sjöisen, är helt plan, lätt naturlig svikt och 1-2 cm snö ovanpå.

Ingen norröver med erfarenhet? Där körs det ju trav o dyl på sjöarna? Vad för riktmärken har man där?

Jag är ingen isexpert, men vet att isen ofta är osäker snörika vintrar.
Snön isolerar ovanifrån så att isen inte blir så tjock och hård som den blir när den ligger öppen mot kalla luften.

De sista vintrarna vi hade järnhandel sålde vi otroligt lite fiskeutrustning, för det gick inte att gå ut på isarna förrän en kort period framåt vårkanten, då snön smält lite, men innan det blivit så varmt att isen också smälte bort... :(

Det kanske går att kontakta en fiskevårdsförening eller någon som håller på med långfärdsskridskor eller liknande, de brukar vara duktiga på isar och kanske kan ge råd? :)

Har försökt att söka och läsa. Dessvärre är ju skridskoklubbarna klubben för inbördes beundran och lämnar inte ut någon som helst information om isläge till icke medlemmar. :( SMHI har ju bara isläge på havet och de stora lederna genom Vänern och Vättern. De är ju istäckta med min en dm, hela Vänern tex.

Snön på isarna försvann ju typ runt nyår, för just att det isolerar har jag också förstått, det är ju väldans lurigt annars.

Ville försökt passat på nu, när det varit rejält kallt länge, utan någon snö att tala om och innan det börjar värma för mycket ovanifrån.

Drömde dock att jag gick igenom inatt, och höll på att drunkna. Kanske ska ta det som ett tecken. :crazy:

Det är dumt att chansa. Du kan få ångra dig resten av livet om det händer dig eller din häst något.

kl

nä jag skullle aldrig vågat! Vårt stall ligger ute på en udde, omgett av vatten, de körs både fyrhjulingar och bilar på isen men jag törs inte rida där, skulle som nångon annan skrev aldrig förlåta mig själv om något hände, även om det är lockande.

kl

Det där med att man bara kan skritta på is är ju dock fel, islandshästarna kör ju passtävlingar och allt möjligt på is.

Om du känner sjön och vet vart dom svaga punkterna är och vet hur tjock isen är så är det inga problem ;)
Se till att ha väl broddat bara, minst 4 i varje hov och gärna speciella isbroddar. Sen kan det vara bra att lära hästen hur is fungerar i skritt och långsam trav. Broddarna sätts i hårdare och kan bli problem för hästen, särskillt vid svängar och vändningar.

Hos oss tränas travhästarna på en lååååååång rakbana på isen och jag passar på att rida på densamma, nemas problemas :idea:

Förr tävlade man i is-trav och det finns tävlingar nu med fast mer för skojs skull.....

Stackare!!! :'O
Detta skulle med största sannolikhet inte ha hänt om de inte hade varit så många. Isen kunde utan problem bära dem när de kom upp så om det hade varit några få ekipage eller några som red runt på olika ställen så skulle det ha klarat sig, så detta går ju inte att jämföra med att rida på en sjö, själv.
Tittade på en islandshästtävling på is förra vintern, det var jätte fint och trevligt, trots att jag inte är någon "islandshästmänniska", berkligen att trevligt nöje. :D

Jag är också oerhört suktad och går och slänger längtande blickar på isen hela tiden men jag vågar mig inte ut. Vi promenerar gärna själva för isen är grymt tjock men går man igenom med häst är det rätt kört.
Jag kaaaanske skulle våga mig ut om en tung traktor kört väldigt sakta före och bevisat att det håller.
Underlaget skulle ju vara helt perfekt att rida på nu!

Jag kan inte uttala mig om tjockleken på isen på sjön som du är sugen att rida på. Men jag har ridit på is flera gånger. Eller ridit över älven vintertid om man ska vara korrekt. Finland erbjöd fantastiska ridvägar vintertid, så jag red över älven fler gånger/vinter i några år. T.o.m så långt som till april red jag över, dock sista gången vände jag halvvägs eftersom jag möttes av vatten och sprickor :crazy:

Tidigare vintrar har de även kört istrav, då de plogar upp en travbana på älvens is och kör några lopp.

Jag vet tyvärr inte hur tjock isen måste vara för att hålla, men hade de varit minst 3 dm blåis så hade jag ridit.

Nyår firade jag också ute på torneälvens is tillsammans med några 100 till, och det var inte heller några problem.

Är det någon som rider på sjöar nu när det är is överallt?

Jag har en mindre skogsjö tio min skrittväg ifrån mig som jag är väldigt lockad att rida på. Alla jag frågat, förutom en, avråder. Sjön är ca 200m bred på det bredaste och kanske 500m lång, så en väldigt liten sjö. Vid utloppet, som är den svagaste punkten är det tjockt med is ända fram till utloppsgallret/dämmet.

Var vid sjön och rekade lite till fots idag och det fanns några borrhål och det man kunde se där, de var ju igenfrusna, var att isen är iaf minst 20 cm tjock, först 10 cm uppborrat, sen där vattnet frusit till igen, som inte fanns en chans att krossa och sen såg man inte längre.

Skulle ni våga?

Dessvärre kommer man inte till sjön med bil så ingen har varit ute på sjön med bil, vilket ju annars skulle vara ett bra tecken.

bor 200 meter från en sjö. red alltid på den när jag var yngre. tog galopper över hela skiten ;) Men man måste ha koll på sjön och det bästa är väl att i princip växt upp med den så man känner till älvos och andra svaga platser. Rid aldrig över älvos oavsett hur isen ser ut! man akn ju välja att endast rida där det är grunt oxå, kanske göra ne liten ridbana vid strandkanten, beroende på hur sjön ser ut. 4 brodd är ett måste såklart och isutrustning i övrigt skadar ju inte att ah med sig.

Vår sjö trafikeras flitigt av bilar och skotrar oxå och är inte speciellt djup, typ max tio meter så den fryser ordentligt. då är det ju hyfsat riskfritt. förr tränade den lokale travtränaren mycket på sjön oxå, plogade upp en rundbana men nuförtiden är det så mycket motorfordon på sjön så det är nog helt omöjligt :) Dock har jag inte för vana att rida på den nu när jag blivit äldre, har lixom blivit fegare överlag. :idea: Men visst suger det till ibland när man sitter o minns de sköna galopperna. Is är ett skönt sviktande material att rida på! isvägar är oxå sköna tycker jag :)

Senast ändrad:

Skönt att höra att det iaf finns några fler än jag som ser isen som ett alternativt ridunderlag.

Men älvos, vad är det?

Jag tog en promenad på sjön häromdagen och om sjön inte är bottenfrusen så vet jag inte. ;) Nej, kanske inte riktigt men uppemot halvmetern skulle inte förvåna mig. De badställen som finns och där jag vet hur djupt vattnet är, där är det till botten, isen har typ lyft. Jag promenerade även över utloppet, på bara ett par dagar har det minskat drastiskt vilket jag tolkar som att det fryser på allt tjockare underifrån. Inga problem att gå, hoppa, banka, precis där utloppet är och det är det enda som finns. Inloppen är alla stelfrusna.

Hörde med stallägaren, han skakade på huvudet och tyckte det var en löjlig fråga om det gick att rida, självklart! Och så måttade han dryga halvmetern.

Ska ta mig en funderare till, sen kanske. Är nog sista chansen nu för snart börjar det ju tina och vem vet när det blir sådana här kalla vintrar i mina trakter igen?

älvos= utlopp där vattnet rör sig under isen vilket gör isen väldigt instabil och osäker. den akn se tjock ut men brister lätt.

Om det är minst 50 cm så hade jag inte tvekat!

Jag har som sagt ridit på älvis (=rörligt vatten under) flera år och vi kör på isvägar över älven på vintrarna. Ha så kul på isen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka