Självgående gräsklippare som inte går - vad felas??

bettysmatte

Trådstartare
Nu har jag varit ute och svettats - och morrat - över gräsklipparen igen. Den är - i teorin - självgående. Men i år har den bestämt sig för att trilskas. Om man håller upp framhjulen i luften så snurrar de, men så fort man sätter ner gräsklipparen "på alla fyra" så händer ingenting. Jag får alltså knuffa runt på detta tunga åbäke.... Någon som har en teori om vad som kan ha hänt med den??
 
Nu har jag varit ute och svettats - och morrat - över gräsklipparen igen. Den är - i teorin - självgående. Men i år har den bestämt sig för att trilskas. Om man håller upp framhjulen i luften så snurrar de, men så fort man sätter ner gräsklipparen "på alla fyra" så händer ingenting. Jag får alltså knuffa runt på detta tunga åbäke.... Någon som har en teori om vad som kan ha hänt med den??

Hur gammal är den? De har ju en begränsad livslängd...
 
Aha. Kanske dags att lämna in den på service. För jag antar att man inte kan göra sådant själv om man inte är det minsta gräsklipparkunnig??
Kan du se om det finns någon rem (eller liknande) som går runt hjulaxeln och in mot mitten/motorområdet? Kan sitta på "undersidan" eller i en kåpa ovanpå. Ifall du drar lite i den och känner att den kan röra sig/slira så är den troligen dålig. Kan vara sprucken och stel om gummit blivit gammalt, eller sliten på ytan som ska greppa, eller uttänjd.

Är du någorlunda händig och den inte sitter för komplicerat till så bör du se hur den kan plockas loss eller läsa i en instruktionsbok om du känner för att pröva själv. I alla fall om det är någon robustare modell som är gjord för att kunna underhållas, tror jag.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 322
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 148
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 727
Relationer Jag har skapat ett nytt nick då jag vill vara anonym... (OBS långt!) Hur som helst, för ett år sen ungefär träffade jag på en kille som...
2
Svar
25
· Visningar
4 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Löptik
  • Forl kostnad?
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp