Självamputation

L

Lejonflickan

Har ni varit med om det?
Lång historia i kortversion:

Gerbilflickans styvsyster bet av Ellas tå till hälften för ett par veckor sen. Sen har den sett rätt OK ut, ända till i förrgår (söndags) då den var som en blodfylld blåsa. Efter en stund stod tån (innersta tån på bakfoten) 90 grader ut från foten och hon hoppade på 3 ben och hade riktigt ont. När hon satt så lade hon resten av foten under sej och belastade bara yttersidan. Tån såg rejält otäck ut.

Igår när jag kom hem från jobbet så hade hon tagit bort tån själv! Såret, om man får kalla det det, eg. är det bara en prick där tån suttit, ser hur fint ut som helst! Hon kutar runt och sitter precis som vanligt igen, och uppenbarligen mår hon bättre än nånsin. Ska hålla ögonen öppna nu så att det inte blir infekterat.

Nån annan som varit med om nåt liknande? :D

Sv: Självamputation

Lejonflickan skrev:
Har ni varit med om det?
Lång historia i kortversion:

Gerbilflickans styvsyster bet av Ellas tå till hälften för ett par veckor sen. Sen har den sett rätt OK ut, ända till i förrgår (söndags) då den var som en blodfylld blåsa. Efter en stund stod tån (innersta tån på bakfoten) 90 grader ut från foten och hon hoppade på 3 ben och hade riktigt ont. När hon satt så lade hon resten av foten under sej och belastade bara yttersidan. Tån såg rejält otäck ut.

Igår när jag kom hem från jobbet så hade hon tagit bort tån själv! Såret, om man får kalla det det, eg. är det bara en prick där tån suttit, ser hur fint ut som helst! Hon kutar runt och sitter precis som vanligt igen, och uppenbarligen mår hon bättre än nånsin. Ska hålla ögonen öppna nu så att det inte blir infekterat.

Nån annan som varit med om nåt liknande? :D

Har inte varit med om det själv, dock har en kompis undulat blivit sjuk på något sätt och börjat amputera sina ben, var inget fel på benen i sig. Tyvärr fick han avlivas...

Att de skulle göra så har jag aldrig hört talas om, blir riktigt nyfiken! Du/nån annan som kanske kan berätta lite om själv-amputation bland djur?

gul_zebra skrev:
Du/nån annan som kanske kan berätta lite om själv-amputation bland djur?

Jag har inte sett det förut, men i det här fallet med gerbilen, så var det ju eg. ett sunt beteende, eftersom tån var skadad, gjorde ont och hindrade henne att röra sej snabbt. Eftersom gerbiler är bytesdjur så var det ett klokt beslut, om man ser det så. :cool:

Att djur självamputerar sej pga tristess eller att de är i psykisk obalans har jag faktiskt bara hört talas om bland tamfåglar.

Nå`n mer?

Lejonflickan skrev:
Jag har inte sett det förut, men i det här fallet med gerbilen, så var det ju eg. ett sunt beteende, eftersom tån var skadad, gjorde ont och hindrade henne att röra sej snabbt. Eftersom gerbiler är bytesdjur så var det ett klokt beslut, om man ser det så. :cool:

Att djur självamputerar sej pga tristess eller att de är i psykisk obalans har jag faktiskt bara hört talas om bland tamfåglar.

Nå`n mer?

Jo iofs. De är kloka de småttingarna, klokare än man tror! Borde ju göra väldigt ont att bita av en kroppsdel sådär också, det ska till mycket mod för att palla :eek:

Själv har jag bara hört det om kompis gamla pippi förut. Har för mig att det slant i huvet totalt eller om han fick någon sjukdom, minns inte säkert? :confused:

Både gerbilen och degun gnager ju av svanstippen om deras tofs med hud dras av, så det blir ett mindre och mer lättläkt sår. Så hon kanske fattade att det funkade med tån också? :D

Vargdotter skrev:
Både gerbilen och degun gnager ju av svanstippen om deras tofs med hud dras av, så det blir ett mindre och mer lättläkt sår. Så hon kanske fattade att det funkade med tån också? :D

Ja, för inte tror jag hon tänkte på min ekonomi och vet-omkostnader? ;)

Fortfarande ingen infektion! :bump:
Och hon klättrar som tusan upp och ner på oss, så hon klarar sej tydligen bra utan sin stortå!
'
:love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka