sitter fast i vänstersidan

Crash

Trådstartare
Har sökt runt på forumet men inte hittat svar på de jag sökt så nu startar jag en tråd!

Har en ridtravarvalack född 01, gått som travhäst i två år, blev därefter dressy/akademiskt tränad i tre år. Därefter blev han travhäst igen för att sedan bli stående i ett år innan han kom till mig i april 2010.

Tilll att börja med så körde jag honom, för att träna konditionen. Sen började jag rida lite och märker att han helt klart har kunskapen, men att musklerna saknas. Har kommit så långt att han går i hyfsad stadig form i skritt, ännu stadigare i trav och galoppen har jag inte börjat med än.

Den senaste veckan har han dock varit konstig i vänster varv, han biter tag i bettet och vill inte böja sig alls, har försökt att lösgöra genom skänkelvikning, skolor osv. och det blir bättre, men inte helt bra, vad finns det mer man kan göra?

Ska tillägga att han har alla fysiska förutsättninga för att bli en bra ridhäst, han stressar absolut inte och är jättemjuk i munnen.

Ett till problem jag har är att han samlar sig själv så mycket i traven att tillslut så står vi nästan på stället och travar (bra att han kan samla sig, men känns inte så lämpligt med tanke på att han nog inte har muskler till den samligsgraden) försöker att driva på lite då men då slår han upp huvudet istället. (han kan trava på och samtidigt vara i form, men det går bara långsammare och långsammare och tillslut står vi nästan stilla)

För att undvika påhopp ska jag också tillägga att hästen självklart är kollad i munnen, av ET och har en inpassad utrustning!

Någon som har några bra tips? :)

Sv: sitter fast i vänstersidan

Spontan tanke bara, är han kollad så att bogen inte "sitter fast"?
Hur jobbar han i höger, trampar han under sig som han ska med höger bakben? Ibland kan de ju sitta på motsatta sidan .

han jobbar super i höger varv, känns starkare och starkare hela tiden :)

har också funderat på bogen, men skulle de bli bättre av de lösgörande jag rider?

Den senaste veckan har han dock varit konstig i vänster varv, han biter tag i bettet och vill inte böja sig alls, har försökt att lösgöra genom skänkelvikning, skolor osv. och det blir bättre, men inte helt bra, vad finns det mer man kan göra?

Ett till problem jag har är att han samlar sig själv så mycket i traven att tillslut så står vi nästan på stället och travar (bra att han kan samla sig, men känns inte så lämpligt med tanke på att han nog inte har muskler till den samligsgraden) försöker att driva på lite då men då slår han upp huvudet istället. (han kan trava på och samtidigt vara i form, men det går bara långsammare och långsammare och tillslut står vi nästan stilla)

Om detta har kommit nyligen så kanske det har hänt något. Halkat i hagen?

Det du skriver att han "samlar" sig ser jag snarare som brist på bjudning dvs att nåt är vajsing med motorn därbak så att han inte vill trampa på framåt.

Hade det varit min häst så hade jag gjort en utredning på den för att helt säkert veta att den inte skadat sig på något vis.

Ang bogen så kan man inbland inte lösa det med bara lösgörande arbete utan ibland måste någonn kom ut "dra" till den. Det går väldigt snabbt och smärtfritt för hästen Testa med att kontakta en hästfysioterapeut.

Hästar brukar ofta ha en stark och en svag sida. Precis som vi är högerhänta eller vänsterhänta.
Om hästen "sitter fast" i en sida (nu var det vänster varv) så går jag in på en volt (i vänster varv) och tar sen ett resande tygeltag. Du har kontakt med hästens mun/korta tyglar, och helt enkelt höjer vänster handen så att handen är ungefär i höjd med din hals. Du håller också om med vänster skänkeln och försöker få hästen att runda sig runt skänkeln. Du håller kvar i resande tygeltag tills hästen mjuknar lite och ställer sig inåt, och då måste du också mjukna och sätta tillsbaks handen i "vanligt läge".

Jag tycker att resande tygeltag funkar på de flesta hästar och är väldigt enkelt att göra. Självklart måste hästen vara noga uppvärmd först.

nu har jag inte sett hästen och låter jätte bra att han kan samla sig! oftast så kan det bero på att han tycker de är jobbigt eller så funkar inte bakvagen som den ska "den sitter fast". Angående bogen, ta ut en kiropraktor/massör till din häst, sitter det fast i bogen kan det komma från atlaskotan eller korset. Det där är inget du kan "rida ut" utan det måste knäckas till och masseras ut eftersom han börjat med det nyligen?
Innan jag fortsatte ridningen skulle jag kolla upp hästen. Det kan bli så mycket mer fel annars..

Har en ridtravarvalack född 01, gått som travhäst i två år, blev därefter dressy/akademiskt tränad i tre år. Därefter blev han travhäst igen för att sedan bli stående i ett år innan han kom till mig i april 2010.Tilll att börja med så körde jag honom, för att träna konditionen. Sen började jag rida lite och märker att han helt klart har kunskapen, men att musklerna saknas. Har kommit så långt att han går i hyfsad stadig form i skritt, ännu stadigare i trav och galoppen har jag inte börjat med än.

Vad menar du med att han går i hyfsat stadig form? Håller han takten och suger på framåt, kan du flytta för skänkel och rida raka respektive böjda spår utan att han tappar framåtbjudningen och takt/balans?

Nedan skriver du att han "samlar sig själv så mycket" att han nästan blir stillastående - jag undrar om du överhuvudtaget pratar om samling här, det låter snarare som om han tappar framåtbjudningen och ramlar ihop. Slår han upp huvudet när du driver så är han inte lösgjord och "samlad". Han har gissningvis bara lärt sig att man ska gå jätte-jätte-långsamt med nosen nere.

OBS att detta är min gissning utifrån din text - det är inte något påhopp. Men du beskriver inte en välbalanserad häst som börjar hitta formen.

Se förslag i inläggen ovan.

Jag tror (utifrån min gissning) dock att det finns mer att jobba med än just detta problem. Vad säger din tränare?

Ska tillägga att han har alla fysiska förutsättninga för att bli en bra ridhäst, han stressar absolut inte och är jättemjuk i munnen.

Han ska såklart inte stressa, men han ska gå framåt, tänka framåt, vilja framåt. Annars kan han inte börja hitta balansen alls.

Som sagt, jag tror inte att han "samlar sig" här. Jag tror att han böjer in näsan och lyfter benen i slowmotion för att han inte har balans nog att gå framåt (eller inte tror att han ska gå framåt). Har du någon från sidan som faktiskt ser om han sätter sig?

För att undvika påhopp ska jag också tillägga att hästen självklart är kollad i munnen, av ET och har en inpassad utrustning!
Någon som har några bra tips? :)

Rid framåt, lång och låg, mycket cavalettiövningar, stora serpentiner över ridbanan. Själva "lossandet" beror på vad som egentligen är grundproblemet och det är mycket lättare för en tränare att se. Men ovan nämnda är bra ridträning för stela hästar som ska börja sätta muskler.

Hoppas det går bra för dig och hästen!

Du har helt rätt i att alla hästar har en stark och en svag sida, men din metod tycker jag låter lite brysk. Jag kanske missförstod dig, men en häst som inte vill böja sig åt sidan går inte att tvinga till det. Tänk att du själv har nackspärr och någon kommer och drar i ditt huvud och tvingar dig att titta åt sidan. Det skapar bara spänningar.

Till TS: Som någon annan skrev, låter som att detta kommit plötsligt? I så fall kan det ju ha hänt något, som hon skrev, tex. halkat i hagen. Annars är ju rakriktande arbete (att stärka upp den svaga sidan) ett arbete som du får hålla på med så länge hästen lever. Det är ingenting man löser magiskt med ett speciellt tygeltag eller så utan det är långsiktigt arbete för att lösgöra den starka sidan och stärka den svaga sidan, så att den går fram för bägge skänklarna lika och tar lika stöd i bägge tyglarna. Om du inte rider för någon, gör det!

Tänk också på att om du tycker att vänster sida är stel och att han biter sig fast - glöm inte att det är den högra sidan som är svag, det är den som behöver stärkas! Så att du inte "gräver ner dig" i den vänstra sidan. Det är den starka sidan som (på lång sikt!) behöver mjukas upp.

Du har helt rätt i att alla hästar har en stark och en svag sida, men din metod tycker jag låter lite brysk. Jag kanske missförstod dig, men en häst som inte vill böja sig åt sidan går inte att tvinga till det. Tänk att du själv har nackspärr och någon kommer och drar i ditt huvud och tvingar dig att titta åt sidan. Det skapar bara spänningar.

Tvinga hästen var väl kanske fel ordval. Men använder man sig utav resande tygeltag och formar hästen runt innerskänkeln så får man den att bli mjuk och eftergiven i sidan.
Det är ungefär som att strecha ut den "hårda" sidan, eller hur man nu ska förklara det :crazy:

Kanske försiktigt för att tänja lite grann, inte mer.

Man får tänka på att man inte vet vad folk därute sitter på för hästar med låsningar här och där, nu menar jag inte TS utan även andra som läser och kanske läser ditt inlägg som jag gjorde och ska hem och pröva...

Med hyffsat stadig form menar jag att han trampar under sig bra, behåller takt o balans i svängar men det händer att han tappar takt o balans men inte ofta.

och ja, jag pratar om samling, om jag inte driver fram honom går det långsammare, dvs han viker in rumpan o tillslut står han nästan på stället och trampar (fortfarande i form och trampar under sig) Efter vad jag har läst mig till så handlar ju akademisk ridning mycket om samling och jag misstänker att han fått det därifrån. Han går glatt fram när jag driver honom så de är nog inte det att han är lat.

Rider inte för någon just nu men tänkte göra det när han kommit igång lite mer och orkar bättre.

Du skriver att han går glatt framåt när du trycker på, har du fått till problemet nu då? För i första inlägget skrev du ju: "försöker att driva på lite då men då slår han upp huvudet istället. "

- Travare går väl bara i vänster varv som jag förstått det? Alltså på banan. Så att många travare blir väldigt oliksidiga är visst helt vanligt. Kanske mer oliksidiga än "vanliga ridhästar". Har den gjort det mycket så är det väl så att muskulaturen i vänstersidan är mer kort, stark och stum och att arbeta fram raksidighet (om det finns ett sådant ord hehe) är ju en långsiktig process...

Du skrev att "samlingen" kan ha med akademisk utbildning att göra, vilket det förstås kan, men ja som sagt så är det ju inte korrekt samling om han inte har musklerna??

Jag skulle i alla fall fokusera på vad jag tycker är nummer ett när jag ska rida: Framåt.
Och med att rida framåt menar jag förstås inte högre takt eller att det blir hetsigt/flängigt liksom. Men det ska finnas ett sug och ett engagemangt framåt. Bak och rygg ska värmas upp och då krävs det att de rör på sig liksom.

Där skulle i alla fall jag starta - med att (efter att ha skrittat ordentligt) värma upp på raka spår och stora volter/serpentiner och fokusera på att rida framåt.

Sedan en häst som är stark behöver ju ridas mycket i det svaga varvet för att komma till rakriktning.

KasperTim skrev: Angående bogen, ta ut en kiropraktor/massör till din häst, sitter det fast i bogen kan det komma från atlaskotan eller korset.

Menar du att det kan komma från varsomhelst mellan atlas och korset?? För atlas är första halskotan och korsbenet sitter efter ländkotorna fast vid höftbenet så det är väldigt skilda delar och låter mycket konstigt om det skulle sitta i enbart dessa två regioner.

Har det kommit plötsligt kan den ju ha gjort något tokigt i hagen eller blivit kall eller annat. Skulle vara uppmärksam på hur det utvecklar sig...

Nu blev det ju en uppsats igen :angel:

han går glatt frammåt, men går oftast ur formen för att några steg senare hitta balansen och jobba bra igen

- Travare går väl bara i vänster varv som jag förstått det? Alltså på banan. Så att många travare blir väldigt oliksidiga är visst helt vanligt. Kanske mer oliksidiga än "vanliga ridhästar". Har den gjort det mycket så är det väl så att muskulaturen i vänstersidan är mer kort, stark och stum och att arbeta fram raksidighet (om det finns ett sådant ord hehe) är ju en långsiktig process...¨

Jobbar honom mycket på rakt spår då jag inte har tillgång till paddock, utan bara en longeringsvolt och en travslinga (står i travstall)

Du skrev att "samlingen" kan ha med akademisk utbildning att göra, vilket det förstås kan, men ja som sagt så är det ju inte korrekt samling om han inte har musklerna??

det är lite det som oroar mig, att han ska överanstränga musklerna genom att gå i en samling han egentligen inte klarar av :crazy:

Jag skulle i alla fall fokusera på vad jag tycker är nummer ett när jag ska rida: Framåt.
Och med att rida framåt menar jag förstås inte högre takt eller att det blir hetsigt/flängigt liksom. Men det ska finnas ett sug och ett engagemangt framåt. Bak och rygg ska värmas upp och då krävs det att de rör på sig liksom
.

självklart värmer jag upp ordentligt och länge innan jag börjar jobba honom!
Hästen är lugnet själv och har noll tävlingsinstingt så han hetsar inte upp sig om han så blir omkörd av en annan häst i full galopp :love:

Där skulle i alla fall jag starta - med att (efter att ha skrittat ordentligt) värma upp på raka spår och stora volter/serpentiner och fokusera på att rida framåt. ¨

Eftersom vi inte har någon paddock så får jag rida raka spår ute på travslingan, men det funkar ju det också!

Till Alla:

Igår när jag red fanns inte vänstervarv-problemet kvar, utan han gick precis så bra som han gjort innan :eek:

förövrigt så var gårdagens pass det bästa någonsin, så jag vågar mig på att bjuda på en bild :love:
Jag vet han har är framtung osv. men med tanke på hur han var till att börja med så är detta en stooor förbättring och jag är sååå stolt!

183454_10150102889543756_827228755_6165739_6426987_n.jpg

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 840
Senast: nilie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 240
Senast: Magiana
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat