Sitta och skriva i tropiskt land i vinter.

Det ska jag göra:-) Dock har jag i-landsproblemet att jag inte har valt vilket ännu. Har ni några trevliga tips? Jag tror att jag vill vara hyfsat stationär, med tillgång till bra wifi, och så kan jag därifrån besluta mig för om jag vill resa inom landet på kortare och längre turer.
Jag kom hem från Sri Lanka (Balaptiya) för tre veckor sedan. På det fantastiska hotellet skulle jag kunna tänka mig att sitta och jobba en vinter. Internet var det inget fel på! Inte utsikten från balkongen över havet heller :)
Det går att hitta skapliga biljetter om en bokar i god tid, annars via resebolagen. Men det där är nog du bättre på än jag :D

@Miran - gamla Sheraton (nu stängt) byggdes ju redan på 60-talet!:laugh:

Hurghada är ett ställe där tiden i vissa fall stått stilla. Vår nyårsafton bestod av middag på en restaurang på Sheraton Rd. På nattkröken blev det disco. Liten rund, glad supertrevlig medelålders man i rött slimmat skinnställ spelade ABBA och folk i blandat flip-flops och cocktailklänningar med paljetter dansade och drack äckligt egyptiskt bubbel som serverades av strikt klädda kypare. Jag kände som jag var med i ett avsnitt av "Love Boat", men kul var det!

@Miran - gamla Sheraton (nu stängt) byggdes ju redan på 60-talet!:laugh:

Hurghada är ett ställe där tiden i vissa fall stått stilla. Vår nyårsafton bestod av middag på en restaurang på Sheraton Rd. På nattkröken blev det disco. Liten rund, glad supertrevlig medelålders man i rött slimmat skinnställ spelade ABBA och folk i blandat flip-flops och cocktailklänningar med paljetter dansade och drack äckligt egyptiskt bubbel som serverades av strikt klädda kypare. Jag kände som jag var med i ett avsnitt av "Love Boat", men kul var det!

Se där - jag såg då inget Sheraton. :) Minns att de höll på att bygga vad de sa skulle bli det första turistanläggningen. Jag har inte åkt tillbaka - jag var där för lite drygt 30 år sedan - så jag vet ju inte hur det ser ut nu . Men bekanta som varit där på senare år rapporterar dock om ett samhälle som inte på något sätt verkar likna den lilla by jag besökte då.

Det jag minns mest - förutom snorklingen - var sänglössen. De var verkligen av världsklass! :crazy:

Skulle jag sitta i ett varmt land och skriva en vinter skulle jag välja Costa Rica av alla länder jag varit i. Lite, praktiskt land att ta sig runt i, väl utbyggd lokaltrafik, lätt att hitta billigt boende, mycket att se, fantastiskt djurliv.
Jag tänkte också, omedelbart Costa Rica! Men i samband med att dottern och jag höll på och bokade en resa dit, dvs innan jag fick beskedet om min 6-siffriga restskatt (...) insåg vi att där var rätt uselt med internet. Flera av de ställen i valt, hade INGET internet!

Jag tänkte också, omedelbart Costa Rica! Men i samband med att dottern och jag höll på och bokade en resa dit, dvs innan jag fick beskedet om min 6-siffriga restskatt (...) insåg vi att där var rätt uselt med internet. Flera av de ställen i valt, hade INGET internet!

De hade bättre än vad jag hade hemma när jag var där ... vilket iofs inte säger någonting alls ... :)

De hade bättre än vad jag hade hemma när jag var där ... vilket iofs inte säger någonting alls ... :)
Det gör ju inte det.

Jag har funderat på Vietnam för en liknande retreat som den @Gabbi tänker på. Jag har dock inte funderat på hur vädret är där på vintern. Riktigt vad som räknas som tropiskt vet jag inte heller.

(Jag skulle absolut inte åka till Costa Rica, jag har haft galet långtråkigt där.)

Vad är det du skriver som du behöver bra wifi för?

Nu är jag inte @Gabbi men allt som omfattar någon form av research underlättas ju av bra Internettillgång.

Jag har en artikel jag ska skriva klart under min kommande resa. För tio år sedan hade jag haft en halv väska med böcker med mig. Nu har jag landat i att ta med mig 2-3 som jag kommer att använda mycket och som jag därför vill kunna bläddra fram och tillbaka i. Mycket annat som jag behöver finns på nätet.

Det gör ju inte det.

Jag har funderat på Vietnam för en liknande retreat som den @Gabbi tänker på. Jag har dock inte funderat på hur vädret är där på vintern. Riktigt vad som räknas som tropiskt vet jag inte heller.

(Jag skulle absolut inte åka till Costa Rica, jag har haft galet långtråkigt där.)

Efter idag skulle jag säga att definitionen av tropiskt är: det regnar kopiöst i flera timmar, istället för frisk och sval luft efteråt är det bara äckligt och klibbigt. :yuck:

(det officiella definitionen är nederbördsrikt och medeltemperatur över 18 grader alla månader).

Jag säger också costa rica, super härligt land och internet är faktiskt bra utbyggt i landet. jag var där för 3 år sedan och det fanns wifi på i princip alla ställen.

BA flyger direkt till Costa Rica numera, från London alltså.

De jag känner som varit där, har varit där av olika anledningar, allt från surfing till naturupplevelser; en av våra vänner är gammal naturfilmsfotograf från TV och tyckte Costa Rica var helt fantastiskt i det avseendet och vill gärna åka tillbaka. Där finns garanterat intressanta vattendrag där du kan doppa cyklopen, @Gabbi och hitta intressanta livsformer!

Det ska jag göra:-) Dock har jag i-landsproblemet att jag inte har valt vilket ännu. Har ni några trevliga tips? Jag tror att jag vill vara hyfsat stationär, med tillgång till bra wifi, och så kan jag därifrån besluta mig för om jag vill resa inom landet på kortare och längre turer. Två destinationer seglar upp som lämpliga; dels Sri Lanka pga billigt och sevärt, men det negativa är dyra flygbiljetter och möjligen internet. Den andra kandidaten är Ubud på Bali. Ytterligare en idé är att hänga med en kryssningsbåt som går ända från Europa till Karibien och sedan stanna är ett tag. Det är rätt dyrt att vara på plats dock. Har ni något perfekt tips?

Nu är ju inte det tropikerna, men det finns ju skrivarställen i Italien (Capri, Villa San Michele) och Grekland (Aten, Kavallahuset), där man kan sitta och jobba, och bo billigt eftersom det är subventionerat, så att säga. Jag har kollegor som har varit där och jobbat och varit väldigt nöjda, bra arbetsklimat och skrivarro, och allt man behöver (internet etc) för att få mycket gjort.

Var det verkligen Costa Ricas fel att du hade långtråkigt??? Det har jag väääldigt svårt att tro.
Jag har väldigt sällan långtråkigt, men i Costa Rica, så.

Min mamma har alltid sagt att "intelligenta människor har aldrig tråkigt", så det brukar jag ju se till att inte ha. Men händelselösa stränder tar kål på min esprit. Jag var inte heller så inspirerad av de amerikanska resenärerna, om än de inte var så jättemånga så var de, ja, som man kan tänka sig att rika amerikaner är när de är på semester i billiga länder i latinamerika.

Men jag vet många som tycker att Costa Rica är uuuuuunderbart.

Nu är ju inte det tropikerna, men det finns ju skrivarställen i Italien (Capri, Villa San Michele) och Grekland (Aten, Kavallahuset), där man kan sitta och jobba, och bo billigt eftersom det är subventionerat, så att säga. Jag har kollegor som har varit där och jobbat och varit väldigt nöjda, bra arbetsklimat och skrivarro, och allt man behöver (internet etc) för att få mycket gjort.
Fast det blir väl en hel del dyrare än tex Thailand? Jag har varit på San Michele i maj en gång, jag undrar om vintern är så värst rolig där?

Fast det blir väl en hel del dyrare än tex Thailand? Jag har varit på San Michele i maj en gång, jag undrar om vintern är så värst rolig där?

Det beror väl på hur man tänker sig att bo och resa i Thailand?

Är inte riktigt med på hur du menar med maj, jag har varit i Aten i juli, och Dublin i november, t ex, men jag tänker mig att det inte behöver hindra att andra människor åker dit andra tider på året?

Det beror väl på vad man tycker är trevligt, men så vitt jag vet finns det åretruntboende vid Medelhavet. Jag tänker mig att man kan vistas där även på vintern, eller folk verkar ju kunna göra det i alla fall. Jag har varit i Madrid i januari, och det var absolut beboeligt, särskilt om man annars är van vid svenska vintrar. Det var ju liksom redan vårblomning där då.

När det gäller Costa Rica, så är du nog den första jag hört som tyckt det var tråkigt där - men å andra sidan är det till stor del naturupplevelserna folk som jag känner som varit där har uppskattat. Så jag kan tänka mig att om man inte alls ser något nöje med naturupplevelser, så kan man nog få väldigt tråkigt där. Gillar man naturen verkar det vara fantastiskt.

Senast ändrad:
Det beror väl på hur man tänker sig att bo och resa i Thailand?

Är inte riktigt med på hur du menar med maj, jag har varit i Aten i juli, och Dublin i november, t ex, men jag tänker mig att det inte behöver hindra att andra människor åker dit andra tider på året?

Det beror väl på vad man tycker är trevligt, men så vitt jag vet finns det åretruntboende vid Medelhavet. Jag tänker mig att man kan vistas där även på vintern, eller folk verkar ju kunna göra det i alla fall. Jag har varit i Madrid i januari, och det var absolut beboeligt, särskilt om man annars är van vid svenska vintrar. Det var ju liksom redan vårblomning där då.

När det gäller Costa Rica, så är du nog den första jag hört som tyckt det var tråkigt där - men å andra sidan är det till stor del naturupplevelserna folk som jag känner som varit där har uppskattat. Så jag kan tänka mig att om man inte alls ser något nöje med naturupplevelser, så kan man nog få väldigt tråkigt där. Gillar man naturen verkar det vara fantastiskt.
Jag uppfattade det som att idén om att sitta i tropikerna och skriva under (den svenska) vintern nog har något med vädret att göra. Och då verkar det sannolikt att Europa inte förmår leva upp till de önskemålen vintertid.

Jag har väldigt sällan långtråkigt, men i Costa Rica, så.

Min mamma har alltid sagt att "intelligenta människor har aldrig tråkigt", så det brukar jag ju se till att inte ha. Men händelselösa stränder tar kål på min esprit. Jag var inte heller så inspirerad av de amerikanska resenärerna, om än de inte var så jättemånga så var de, ja, som man kan tänka sig att rika amerikaner är när de är på semester i billiga länder i latinamerika.

Men jag vet många som tycker att Costa Rica är uuuuuunderbart.

Händelselösa stränder var inte vad jag ägnade mig åt i Costa Rica, de (ytterst få) amerikanska turisterna var av den backpackaraktiga sorten. Vulkaner, regnskog, båtturer på floder, öde stränder med apor och leguaner, små byar med lösspringande hästar ... vad mer kan man önska. liksom? Men det var å andra sidan kanske tio år sen jag var där så det kanske har ändrats våldsamt, vad vet jag.

Sen blir det iofs inte så händelselöst ens på stränder när man har tre ungar med sig .... :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka