Jag har planer på att göra något liknande, men jag måste lösa finansieringen. När det är dags är jag i alla fall helt övertygad om vart jag ska styra kosan, nämligen till min favorithåla Dahab som ligger i Egypten (Södra Sinai). UD har avrått några år, men i februari lyftes detta äntligen. Jag köpte en biljett ett par veckor senare - åker nästa fredag
.
Varför detta val? Jo:
- Stor tillgång på prisvärda boenden. Enligt kontakter kan man hyra ett hus ett kvarter från Röda havets strand för motsvarande 1000 kr/månad. Sen finns det hotell, lägenheter, camps - allt möjligt.
- Billig och god mat från hela världen på ett stort utbud av restauranger. Bra marknader och affärer för den som vill laga själv.
- Bra internettillgång på många olika ställen. Generellt gratis internet på hotell och restauranger.
- Öppna stränder. Det är bara är att gå ner och snorkla direkt på korallrev i världsklass! Inne i själva stan finns tre dyk/snorkelplatser där jag bl a sett sköldpadda, barracuda och alla möjliga korallfiskar. Med taxi tar man sig till många fler platser inom en timme.
- Även fin natur ovanför ytan där det går att göra fina ökenutfärder.
- Övriga aktiviteter - dykning, ridning (häst eller kamel), trekking, klättring, vind- och kitesurfing, yoga, quad bikes i öknen mm. De har visst en cykelgrupp också!
- Stort, öppet Community bestående av lokala beduiner och inflyttade (egyptier och västerlänningar). En hel del digital nomads tydligen.
- En timmes färd från Sharm el-Sheiks internationella flygplats. Därifrån går också inrikesflyg för den som vill åka till t ex Kairo (1 timme och mindre än 2 timmar till Istanbul). Till Kairo går det även bussar flera gånger/dag (tar ca 9 timmar). Utfärder finns regelbundet till Jordanien. Man
ser Saudi Arabien på andra sidan viken och det är ju lite spännande.
- Lugn och chill stämning. Jag var senast där 2012 och jag har alltid känt mig trygg och säker (typ på nivån: att låsa rummet är överkurs) och rapporter tyder på att det inte har ändrats.
- Kort flygtid, lätt att hitta billiga flygbiljetter (normalt ca 3500 från Stockholm med Turkish Airlines).
Sen är inte Egypten
tropiskt, men jag tänkte ändå slänga in förslaget.