Sitta och skriva i tropiskt land i vinter.

Gabbi

Trådstartare
Det ska jag göra:-) Dock har jag i-landsproblemet att jag inte har valt vilket ännu. Har ni några trevliga tips? Jag tror att jag vill vara hyfsat stationär, med tillgång till bra wifi, och så kan jag därifrån besluta mig för om jag vill resa inom landet på kortare och längre turer. Två destinationer seglar upp som lämpliga; dels Sri Lanka pga billigt och sevärt, men det negativa är dyra flygbiljetter och möjligen internet. Den andra kandidaten är Ubud på Bali. Ytterligare en idé är att hänga med en kryssningsbåt som går ända från Europa till Karibien och sedan stanna är ett tag. Det är rätt dyrt att vara på plats dock. Har ni något perfekt tips?

Åk till södra Indiens östkust.
Pondicherry och trakten runt där - häng i Auroville. (finns till och med en bra ridskola så du kan få nosa lite häst om det suget faller på) När jag var där för två år sen så fanns WiFi överallt.

Zanzibar är ju helt fantastiskt!

Nackdelen är att du kan vara hänvisad till hotell vilket kan bli dyrt samt att det är sisådär med wifi utanför just hotellen

Det ska jag göra:-) Dock har jag i-landsproblemet att jag inte har valt vilket ännu. Har ni några trevliga tips? Jag tror att jag vill vara hyfsat stationär, med tillgång till bra wifi, och så kan jag därifrån besluta mig för om jag vill resa inom landet på kortare och längre turer. Två destinationer seglar upp som lämpliga; dels Sri Lanka pga billigt och sevärt, men det negativa är dyra flygbiljetter och möjligen internet. Den andra kandidaten är Ubud på Bali. Ytterligare en idé är att hänga med en kryssningsbåt som går ända från Europa till Karibien och sedan stanna är ett tag. Det är rätt dyrt att vara på plats dock. Har ni något perfekt tips?

Mexico? Inte speciellt dyrt, jättevackert, trevligt folk. Undvik de största turistorterna bara!

Min vän har gjort liknande för vår organisation i vinter i Uganda med utgång av Kampala, verkar ha fungerat ypperligt. Men då är ju avsaknaden av strand stor. Sydafrika kanske, men vet inte hur prisläget är...

Thailand? Lätt att göra resor till många platser och länder runtom samt billigt, bra internet i tätort och bra sjukvård mm. Lätt att vara där och sen göra resor till mindre "civiliserade" platser.

Jag har hängt en del på Bali och kan rekommendera det. Tröttnar man på Ubud är Canggu, Seminyak, Uluwatu och Gili öarna väldigt trevliga också! :)

Jag har hängt en del på Bali och kan rekommendera det. Tröttnar man på Ubud är Canggu, Seminyak, Uluwatu och Gili öarna väldigt trevliga också! :)

Vad finns det för prisnivåer på boende? Hur billigt kan man bo en månad utan att varken ruinera sig eller dela säng med kackerlackor?

I Ubud finns dessutom ett hundstall som behöver hjälp med promenader, klappar och valpmys :angel:

Vad finns det för prisnivåer på boende? Hur billigt kan man bo en månad utan att varken ruinera sig eller dela säng med kackerlackor?

Jag brukar snitta på 250-300kr/natten när jag är där för schysst hotellrum ensamboende. Men då har jag varit borta max en månad och har därför unnat mig själv det. Många som jag lärt känna där nere har varit nere längre och därför sett till att bo billigare på hostels eller homestays. Bor man i ett rum med våningsängar och kan tänka sig att dela med andra back-packers så kan det kosta 50 kr/natten. Nu bokade jag precis ett hotell i Seminyak några dagar i juli som såg riktigt trevligt ut och kostade 184kr/natten.

Kackerlackor har jag inte stött på. Däremot kan det bo små söta geckoödlor på hotellen som ibland gömmer sig bakom tavlorna och snackar på natten :D

Bali skulle jag säga men då har jag inte varit till Sri Lanka än.

Annars är Borneo (Malaysia) ok, KK snarare än Kuching men lätt att ta sig till andra platser i Sabah eller Sarawak när man känner för det. Internet ok. Vet några coffee shops etc i KK om du får för dig att det är ett bra ställe. Finns boende från 20rm och uppåt beroende på vad man vill ha :)

Senast ändrad:

Vi gjorde en sån kryssning som smekmånad, fast åt andra hållet (Florida/Karibien till Europa) Jättemysigt! Däremot var internet jättedyrt på båten. Ofta kan man ju hitta wifi i hamn dock, men det är ju några dygn utan stopp också. :)

I Ubud finns dessutom ett hundstall som behöver hjälp med promenader, klappar och valpmys :angel:

Jag brukar snitta på 250-300kr/natten när jag är där för schysst hotellrum ensamboende. Men då har jag varit borta max en månad och har därför unnat mig själv det. Många som jag lärt känna där nere har varit nere längre och därför sett till att bo billigare på hostels eller homestays. Bor man i ett rum med våningsängar och kan tänka sig att dela med andra back-packers så kan det kosta 50 kr/natten. Nu bokade jag precis ett hotell i Seminyak några dagar i juli som såg riktigt trevligt ut och kostade 184kr/natten.

Kackerlackor har jag inte stött på. Däremot kan det bo små söta geckoödlor på hotellen som ibland gömmer sig bakom tavlorna och snackar på natten :D
Geckoödlorna misstänker jag att Gabbi gärna delar rum med!

Geckoödlorna misstänker jag att Gabbi gärna delar rum med!

Dom är så söta! :love: Måste säga att jag blev lite ställd första gången jag vaknade av att dom snackade, innan jag kom på vad det var :D

Dock inte lika ställd som när jag vaknade av ett böneutrop kl. 4 på natten på Gili Trawangan och upptäckte att jag bokat ett rum precis intill moskén O_o Bali = hinduiskt, resten av Indonesien ink. Gili öarna = muslimskt (överlag).

Skulle jag sitta i ett varmt land och skriva en vinter skulle jag välja Costa Rica av alla länder jag varit i. Lite, praktiskt land att ta sig runt i, väl utbyggd lokaltrafik, lätt att hitta billigt boende, mycket att se, fantastiskt djurliv.

Jag har planer på att göra något liknande, men jag måste lösa finansieringen. När det är dags är jag i alla fall helt övertygad om vart jag ska styra kosan, nämligen till min favorithåla Dahab som ligger i Egypten (Södra Sinai). UD har avrått några år, men i februari lyftes detta äntligen. Jag köpte en biljett ett par veckor senare - åker nästa fredag:love:.

Varför detta val? Jo:

- Stor tillgång på prisvärda boenden. Enligt kontakter kan man hyra ett hus ett kvarter från Röda havets strand för motsvarande 1000 kr/månad. Sen finns det hotell, lägenheter, camps - allt möjligt.
- Billig och god mat från hela världen på ett stort utbud av restauranger. Bra marknader och affärer för den som vill laga själv.
- Bra internettillgång på många olika ställen. Generellt gratis internet på hotell och restauranger.
- Öppna stränder. Det är bara är att gå ner och snorkla direkt på korallrev i världsklass! Inne i själva stan finns tre dyk/snorkelplatser där jag bl a sett sköldpadda, barracuda och alla möjliga korallfiskar. Med taxi tar man sig till många fler platser inom en timme.
- Även fin natur ovanför ytan där det går att göra fina ökenutfärder.
- Övriga aktiviteter - dykning, ridning (häst eller kamel), trekking, klättring, vind- och kitesurfing, yoga, quad bikes i öknen mm. De har visst en cykelgrupp också!
- Stort, öppet Community bestående av lokala beduiner och inflyttade (egyptier och västerlänningar). En hel del digital nomads tydligen.
- En timmes färd från Sharm el-Sheiks internationella flygplats. Därifrån går också inrikesflyg för den som vill åka till t ex Kairo (1 timme och mindre än 2 timmar till Istanbul). Till Kairo går det även bussar flera gånger/dag (tar ca 9 timmar). Utfärder finns regelbundet till Jordanien. Man ser Saudi Arabien på andra sidan viken och det är ju lite spännande.:laugh:
- Lugn och chill stämning. Jag var senast där 2012 och jag har alltid känt mig trygg och säker (typ på nivån: att låsa rummet är överkurs) och rapporter tyder på att det inte har ändrats.
- Kort flygtid, lätt att hitta billiga flygbiljetter (normalt ca 3500 från Stockholm med Turkish Airlines).

Sen är inte Egypten tropiskt, men jag tänkte ändå slänga in förslaget.:D

När det är dags är jag i alla fall helt övertygad om vart jag ska styra kosan, nämligen till min favorithåla Dahab som ligger i Egypten (Södra Sinai).
Och skulle man mot förmodan tycka att gatan i Dahab är för civiliserat så tar man sig bara norröver till Nuweiba som är mer eller mindre öde, men ändå har faciliteter man behöver.

Och skulle man mot förmodan tycka att gatan i Dahab är för civiliserat så tar man sig bara norröver till Nuweiba som är mer eller mindre öde, men ändå har faciliteter man behöver.

När jag var i Hurghada var det en liten fiskeby utan ett enda hotell för västerlänningar. Öknen gick bara rakt ut i havet. Ville man snorkla (det ville man) fick man försöka lifta med någons pickup. Åkte nån lokalbuss dit från Assuan. Fattar ni hur gammal jag är?!!! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka