Sitta ner på stor häst? x)

D

diskho

Haha, en fråga till er alla som rider stor häst, eller ponny med stort steg; Hur kan ni sitta ner i traven på dem? :confused:

Liksom, jag tror alltid att jag är så bra på att sitta ner i sadeln, men sen så rider man stor häst och då bara går det inte! I traven då menar jag, i skritt och galopp funkar det ju :) Rider jag utan stigbyglar går det lite bättre, men när jag har stigbyglar bara skumpar jag och tappar dem :P
Jag kanske har ridit ponny för mycket helt enkelt? xD Tur iaf att min ponny är som en fotölj xD

Hursomhelt beundrar jag dem som kan sitta ner på en stor häst! :bow:

Sv: Sitta ner på stor häst? x)

Fast det är ju olika från häst till häst ;) Vissa är som du sa nästan helt omöjliga att sitta på medan andra är som fåtöljer, likaså kan det vara med ponnyer, vissa fåtöljer och andra helt omöjliga ;)

Jaha, så det finns storhästar som är som fotöljer? :D

Ponnyn har jättestor trav och i början hade jag jättesvårt att sitta ner på henne, men har vant mig vid hennes rörelser nu, så nu är det inga problem längre ;)
Bara att träna på, försök bara hänga med och hitta rytmen, det kommer av sig själv när man ridit hästen ett tag.

Haha, en fråga till er alla som rider stor häst, eller ponny med stort steg; Hur kan ni sitta ner i traven på dem? :confused:

Liksom, jag tror alltid att jag är så bra på att sitta ner i sadeln, men sen så rider man stor häst och då bara går det inte! I traven då menar jag, i skritt och galopp funkar det ju :) Rider jag utan stigbyglar går det lite bättre, men när jag har stigbyglar bara skumpar jag och tappar dem :P
Jag kanske har ridit ponny för mycket helt enkelt? xD Tur iaf att min ponny är som en fotölj xD

Hursomhelt beundrar jag dem som kan sitta ner på en stor häst! :bow:

Det undrade jag också när jag fick hem min stora häst. ;)
Hade ridit ponny i hela mitt liv, häst bara några enstaka gånger.
Jag hade det jobbigt från början, nu vill jag i princip bara trava i nedsittning på hästen. :D
Det tar sig med tiden, man måste lära sig att hitta känslan..

Eller för att citera Kyra K:
Skumpa med hästen, inte mot hästen.

M-oaa

man slappnar av o blir följsam i höfterna o börjar rida så går det bra :)

jag har ett varmblod, känns typ omöjligt att sitta på han, blir att jag spänner låren och då skumpar och skumpar man ju bara. Kunde sitta hyfsat på han innan han blev skadad, men har inte hunnit träna så mkt sen han sattes igång, och nu står han igen, men blir för hoppningsvis friskförklarad imorn.
Nånting som hjälpt mej med min sits över huvud taget är att läsa böckerna ett med hästen och centrerad ridning. Nu har jag inte tagit till mej allt som står i böckerna men vissa saker gjorde iaf så att jag förstod det bättre. Rekommenderar att läsa dom.

^^, jag har en ponny en arab han är fullkomligt gräslig att sitta ned på om man inte har vant sig :eek: han har ett väldigt stort kliv och rör alltid på hela benen och kroppen när han går över huvud taget och första gåångerna man rider honom i traven och ska rida lätt är de tlix som om man skjuts upp ur sadeln flera meter för varje steg x'') man vänjer sig

angående att sitta ned gör som Kyra K sa -"Skumpa på bara" och slappna av det är inte hela världen om man skumpar lite det är ju en häst du sitter på och inte en träbock :D

jadu.. min ponny var först en riktig skump ponny,men sen så gick han bättre i dressyren och då blev det lättare.Sen nu när jag rider andra hästar som ägaren säger är skumpiga tycker inte alls jag är skumpiga,jag har vant mig vid det näst värsta helt enkelt.För min storhäst går verkligen iinte att sitta ner på xD Han är sjukt skumpig!Men sen blir han bättre också ju bättre han går i dressyren oxå.Det är bara att vänja sig helt enkelt:D

Jag trodde att jag skulle vara home safe i och med att jag köpte mig en liten stor häst, men där fick jag fel :) Han har stora (och skumpiga) gångarter i mitt tycke. Jag har faktiskt suttit på större hästar än min egen som varit lättare att sitta på.

Tror att mycket handlar till syvende och sist om ryttarens förmåga att slappna av och skumpa med! Även om det känns som man lättar en halvmeteer från sadeln på vissa hästar kan det ändå se bra ut. Man måste lära sig att slappna aaaav :D

Jag som tycker att det är lättare att sitta ner på stor häst. De tar ofta längre och mindre stötiga steg än ponnyer. Beror ju förstås på hur långa ben och hurdant steg hästen har i och för sig. Men jag tycker nog tvärtom mot vad du gör, ju större ponny/häst, desto lättare att sitta ner i trav.

I början när jag red Bisse tyckte jag det var jättejobbigt att sitta ner i hans trav/galopp eftersom att han inte hade såpass vältränade muskler att han bar upp sig så bra. Nu bär han upp sig själv på ett helt annat sätt och då är det betydligt lättare att sitta ner. Dessutom har jag antagligen tränat upp mig själv också. När en häst arbetar rätt så blir det lättare att sitta ner i trav.

jag har mött en storhäst med underbar trav, man kunde sitta ner utan problem på honom. men minns en häst, jag hade ont i rumpan efter varje pass där vi suttit ned. Jag fick alltid sitta ner och min balans på honom var inte den bästa, skumpade hit och dit och ville egentligen inte störa han så mycket eller göra så stackarn får ont i ryggen så varje gång när ridläraren var vänd åt andra hållet så red jag lätt *fuskare*

Det beror helt på hur hästen går :)

Jag värmer alltid upp utan stigbyglar och när hästen börjar mjukna och gå i form så är det mycket mycket lättare att sitta ned. Annars skumpar jag som en oxe.

Det gäller ju att öva som tusan så sitter det där en dag. Jag fick börja med att sitta ner fem steg och rida lätt 20 och så fortsatte jag hela passet och efter några pass kunde jag sitta ner längre och fortfarande ha hästen mjuk och oss båda i balans.
På en annan häst (stackars honom) testade jag att bara sitta och skumpa som en liten gris tills jag till slut fattade och liksom fick in takten i kroppen. Första alternativet är nog mer att rekommendera än andra... Det andra var inte så kul varken för mej eller hästen :angel:

jag vet hur det känns! min häst, fast han inte har något stort steg tycker jag är svår att sitta på i traven. Den dystra sanningen för att lyckas är övning. Jag satt ner utan stigbyglar 15 min varje dag i ca 1,5 månader och sedan satt det! nu har jag börjat få lite magrutor till och med :D

Rid barbacka :idea:
Jag har föredragit att rida barbacka i stort sett ända sen jag började rida, använde bara sadel på ridlektionerna en gång i veckan. Min egna (travare) rider jag ALLTID barbacka och de gånger jag rider andras hästar, då med sadel, har jag inga som helst problem att sitta ner i traven, oavsett vilket sorts steg hästen i fråga har.

Nu menar jag såklart inte att du helt ska överge sadeln och alltid rida barbacka, men nån gång i veckan skadar verkligen inte:)

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 520
Senast: ameo
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 767
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix