"Sitt som ett m**go" - Aftonbladet

skiesabove

Trådstartare
Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/GyOGGB/krankande-allvarligt-och-kanske-olagligt (betalvägg)

https://www.pressreader.com/sweden/sportbladet/20241104/281698325256012 (samma artikel, olåst)

Jag tycker det här verkar som en riktig katastroftränare, jag läste dessutom en artikel (försöker hitta den) om att hen ljugit som sin erfarenhet inom tävling.

Men jag tycker också att föräldrarna bär ett stort ansvar här, även om man inte kan något om ridsport så är det väl helt bisarrt att fortsätta ta sitt barn till en tränare som snackar såhär?

Åh jag har läst Aftonbladets båda, nummer två är en intervju med just mamman om det där. Att hon inte var kritisk nog.
Men hinner inte skriva mera nu!

Jag läste någonstans att tränaren ska ha utgett sig för att ha tävlat mycket höga klasser, trots att hen i själva verket knappt tävlat alls. Sådant är lite märkligt att ingen uppmärksammat, tänker jag, i synnerhet nu när "allt" finns online. Har ingen försökt att hitta tränarens tävlingsesultat, någonsin?

Jag tror tyvärr att det är allt för lätt att dels bli hemmablind, och dels känna att man inte vill "gå mot strömmen". Om "alla" tycker att tränaren är bra, hjälper barnen framåt o. s. v. tror jag att många kan ha svårt för att se kritiskt på hens metoder. I synnerhet om det är en tränare som de är "inne" att träna för.

Nu vet jag inget om varken mamman eller tränaren i just det här fallet - men jag kan tänka mig att om man "alltid" sett tränaren använda sådana metoder, och ha ett sådant språk, kanske det kan bli så normaliserat att man helt enkelt inte reagerar på det? Jag vet inte.

Aftonbladets artikel är ju som sagt en intervju där mamman redogör för sina skuldkänslor kring att hon inte satte stopp tidigare. Jag vill nog påstå att det är oerhört svårt att faktiskt ifrågasätta en person som på ett trovärdigt sätt utger sig för att vara extremt kunnig, framgångsrik och också visar prov på att kunna lära ut saker under träningarna, även om det gick utför senare. Jag tyckte själv att det var en lite olustig känsla att ifrågasätta en tränare jag testade för ett par år sedan när h*n ville dra åt nosgrimman och hissa upp bettet flera hål för att hästen inte skulle kunna "smita" från bettets inverkan. H*n var en väldigt erfaren person som både var utbildad beridare och även hade jobbat som det hos toppryttare utomlands. Som vanlig amatör med inte ens i närheten av samma erfarenhet känner man ju sig lite i underläge/beroendeställning eftersom man anlitar någon för att faktiskt lära en saker. Så jag förstår fullständigt att det inte är så självklart att säga ifrån som man skulle kunna tycka. Speciellt inte när tränaren smyger in saker över tid och man redan hunnit få en bra relation och haft bra träningar tidigare.

Och jag förstår inte hur instruktionen skulle ge barnen någon som helst bild av hur dom skulle sitta. Tränaren verkar inte ha tänkt alls. Trodde hon att det är ett annat ord för mongol? Dom är ju rätt så duktiga på att rida.
Jag uppfattade det som att det var skällsordet, eftersom hon började förklara bort det hela. Tror "avslappnat" var det som hon försökte säga (alltså det är hennes förklaring i efterhand, att de skulle rida avslappnat). Men ja..

En väldigt dålig instruktion.

Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/GyOGGB/krankande-allvarligt-och-kanske-olagligt (betalvägg)

https://www.pressreader.com/sweden/sportbladet/20241104/281698325256012 (samma artikel, olåst)

Jag tycker det här verkar som en riktig katastroftränare, jag läste dessutom en artikel (försöker hitta den) om att hen ljugit som sin erfarenhet inom tävling.

Men jag tycker också att föräldrarna bär ett stort ansvar här, även om man inte kan något om ridsport så är det väl helt bisarrt att fortsätta ta sitt barn till en tränare som snackar såhär?
Vem ÄR detta😱?? Någon får gärna skicka pm.

Låter helt sjukt. Kunde inte läsa den första länken men kom åt den andra. Tränarens förklaring kring hela grejen är ju fullständigt rubbad och verklighetsfrånvänd.

Någon som vet vilken del av sverige tränaren verkar i?

Nu var det väl på intet sätt uppenbart, men jag lade in en tråd med koppling till detta igår:
https://www.bukefalos.se/threads/chatta-med-kristoffer-bergstrom.1531321/

Jag har hört en del tränare säga helt konstiga negativa saker till elever. Som exempel ''för att hoppa kan man inte rida bak och fram fattar du väl, piska på!'' - här menade väl tränaren att det går så långsamt att hästen inte hoppar.

Så att den här tränaren hamnar i media är jag inte det minsta förvånad över. Skulle väl behövas att man går igenom ridsportens ridlärare/tränare. O_o

Aftonbladets artikel är ju som sagt en intervju där mamman redogör för sina skuldkänslor kring att hon inte satte stopp tidigare. Jag vill nog påstå att det är oerhört svårt att faktiskt ifrågasätta en person som på ett trovärdigt sätt utger sig för att vara extremt kunnig, framgångsrik och också visar prov på att kunna lära ut saker under träningarna, även om det gick utför senare. Jag tyckte själv att det var en lite olustig känsla att ifrågasätta en tränare jag testade för ett par år sedan när h*n ville dra åt nosgrimman och hissa upp bettet flera hål för att hästen inte skulle kunna "smita" från bettets inverkan. H*n var en väldigt erfaren person som både var utbildad beridare och även hade jobbat som det hos toppryttare utomlands. Som vanlig amatör med inte ens i närheten av samma erfarenhet känner man ju sig lite i underläge/beroendeställning eftersom man anlitar någon för att faktiskt lära en saker. Så jag förstår fullständigt att det inte är så självklart att säga ifrån som man skulle kunna tycka. Speciellt inte när tränaren smyger in saker över tid och man redan hunnit få en bra relation och haft bra träningar tidigare.
Jättesvårt att ifrågasätta (och de lyssnar ändå inte, aldrig stött på en hästmänniska som skulle kunna tänka sig att ändra någonting som den anser är rätt för att någon säger någonting. Man kan möjligen säga -men jag trodde att, eller oj förlåt jag hade lärt mig såhär.), men man kan ju lite diskret glida undan och till en annan tränare?

Det har ju pågått en debatt jämförande ridlärare och tränare och egentligen i vissa fall kanske man borde fundera på att välja en ridlärare istället? Om det är en som tävlar så har de ju egentligen mer utbildning generellt sett än en tränare. (inte läst artikeln, kommer inte in)

Ah andra länken gick. Hon hade ju inte ens licens som tränare.

Senast ändrad:
Detta kan också vara oerhört svårt om man har etablerat en relation till tränaren under en tid, speciellt om tränaren är välsmord i munlädret och inte är rädd för att konfrontera och manipulera när h*n inte får som h*n vill.
Jo absolut! Jag ville bara hålla med om att det är extremt svårt, nära omöjligt, att få en tränare, ridlärare, (ibland allmän hästmänniska) att göra på ett annat sätt än den gör. Även en lugn och snäll vanlig ridlärare kan få total härdsmälta om man säger att man inte vill använda ett hjälpmedel de tycker är superduper och säger ett argument för det (typ snodd för 15 år sedan, även om samma ridlärare 15 år senare aldrig skulle använda någonting så dumt.)

Jo absolut! Jag ville bara hålla med om att det är extremt svårt, nära omöjligt, att få en tränare, ridlärare, (ibland allmän hästmänniska) att göra på ett annat sätt än den gör. Även en lugn och snäll vanlig ridlärare kan få total härdsmälta om man säger att man inte vill använda ett hjälpmedel de tycker är superduper och säger ett argument för det (typ snodd för 15 år sedan, även om samma ridlärare 15 år senare aldrig skulle använda någonting så dumt.)
(Speciellt om man drar in någon form av hästvälfärd i det, för de blir ännu argare om det skulle antydas att man inte tycker det är snällt utan man måste vara extremt försiktig där. Som att be en 40+ manlig bilförare att köra långsammare, de trampar gasen i botten istället. Hästvälfärd verkar vara prestige. (tillbringade några år med att hålla tummarna för att ridlärare och andra inte sett att man varit gammeldags och spänt nosgrimman med två fingrar istället för dra åt och hoppades att det skulle gå över liksom snoddarna gjorde (oj jag glömde, dumma mig, igen), och bakom lod gjort.)

Senast ändrad:
Den tränaren verkar ju vara otrevlig överlag som person, vissa är sådana och säger både det ena och det andra utan att reflektera över vad som sägs. Har haft en och annan tränare som säger väldigt olämpliga saker och där det är så accepterat ändå, att "man måste ha bra psyke för att träna för den" osv, vilket jag tycker är galet. Jag har slutat träna för sådana personer ruskigt snabbt.

Detta kan också vara oerhört svårt om man har etablerat en relation till tränaren under en tid, speciellt om tränaren är välsmord i munlädret och inte är rädd för att konfrontera och manipulera när h*n inte får som h*n vill.
Jag är en sådan som går mycket på magkänslan och första intrycket, får jag en dålig känsla av en tränare så har jag inga problem att byta snabbt. Däremot har folk i omgivningen konstigt nog blivit stötta av att jag bytt tränare och inte tycker deras tränare är "bra nog" och haft lite attityden "vem tror du att du är" stuket.

Det måste normaliseras tycker jag att gå ifrån tränare som inte ger en någon bra känsla. Hade jag varit en som kände att det var viktigt att passa in med dom andra i stallet så hade jag nog haft svårt också att byta tränare, vet inte varför många blir stötta när man säger att deras tränare inte passar en själv men det är väldigt vanligt tycker jag. I ett av stallen så ledde det till att jag flyttade tillslut för folk blev väldigt dryga när jag gick min egen väg.

(Speciellt om man drar in någon form av hästvälfärd i det, för de blir ännu argare om det skulle antydas att man inte tycker det är snällt utan man måste vara extremt försiktig där. Som att be en 40+ manlig bilförare att köra långsammare, de trampar gasen i botten istället. Hästvälfärd verkar vara prestige. (tillbringade några år med att hålla tummarna för att ridlärare och andra inte sett att man varit gammeldags och spänt nosgrimman med två fingrar istället för dra åt och hoppades att det skulle gå över liksom snoddarna gjorde (oj jag glömde, dumma mig, igen), och bakom lod gjort.)
Ja hoppsan. -Jag trodde att han bara behövde den tygeln på nybörjarlektionerna.....Tiederman tror jag den tygeln hette.
-Va, martingal, är det inte bara på hoppningen han ska ha den. Det sistnämnda på en gammal envis buse som låste huvudet med hjälp av martingalen och sen gjorde precis va fan han ville ute. Bockade, stack, taktade. Ha, första gången jag sket i martingalen och kunde klämma till honom med skänkeln och ta ett ledande tygeltag. Han blev så sur.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka