sitsproblem

S

Silly

jag har en riktigt usel sits, även om den blivit bättre på sistone.. framförallt när jag har dressyrsadeln. om ja kör trav nedsitning lutar jag mej ganska mkt bakåt o skjuter fram skänkeln massor. om jag rider lätt sitter jag oxå med skänklen långt fram o kompenserar med att omedvetet luta mej mkt framåt.. eftersom jag har en ganska pigg o känslig häst påverkar jag henne mkt genom sitsen.. o tyvärr inte positivt.. någon som har bra tips på sits träning? dressyrsadeln köpte jag just för att jag var så framåtlutad o den har väl hjälpt lite men fötterna åker fortfarande fram mkt... hjälp?

uppstlld.jpg

galopp.jpg

Sv: sitsproblem

Tänk på att sänka knät så kommer hälarna oxå ner.
Det gamla väl beprövade tricket att rida utan stigbyglar är mkt bra sits träning.
Sitt ner korta stunder så att du behåller takt o balans, några steg i taget....

jag har ridit massor utan stigbyglar för att få bättre sits men återigen hamnar jag bara mer bakåtlutad, o så kunde jag inte rida med stigbyglar efter det..

Jag har haft liknande problem och sett många andra med samma problem. Jag skulle tro att problemet sitter i höften och mellandelen. Oftast är höftböjaren för kort vilket medför att man inte kan föra bak underskänkel utan att luta sig framåt och lutar man sig framåt så lättar man ur sadeln, spänner rumpan och får nästan kramp efter ett tag. Stretchövningar för höftböjaren gör underverk! För mig visade det sig att jag behövde gå till kiropraktorn då jag hade ett bäckene som roterat och därför fysiskt inte kunde sitt korrekt.

Bra strechövning är att ställa ena benet så långt framför dig att när du ställer ned det andra knät i marken så hamnar inte foten "bakom" knät. Därifrån så flyttar du bak det andra benet så långt du kan och fortfarande kan ha foten kvar i marken och lägga tyngd på den. Sedan väger man framåt så mkt till att man känner att det stretar i höjtböjaren, stå kvar ca 30 sekunder.
Bör endast göras uppvärmd.

Du mâste sitta med sätet mer framme i sadeln, spänn dina magmuskler sâ blir du rakare i ryggen och titta inte pâ hästen! Skjut fram hakan o se dig omkring. Tänk dig att du sitter pâ en bâge, om du sitter för stelt/hârt trycker du bâgen platt, tänk dig att du kan lyfta bâgen mot dig i stället. Lât vikten fördela sig runt hästen, ner i hälarna och väck! Glöm "knäslut"!

Och hâll handen framför dig, man blir chanslös med händerna i magen

Det forsta som kan vara bra att tanka pa ar, som nagon redan foreslagit, att titta upp. Forsok lyfta blicken, planera vagen sa far du genast en battre hallning. Jag tror ocksa, som nagon annan foreslog, att det sitter i hoften. Men innan du kan lossa ordentligt i hoften sa maste du fa till din kroppshallning lite mer. Forsok att kanna dig latt, tank dig att nagon drar dig uppat i haret. Och upp med blicken! Nagon foreslog ocksa att sanka knana. Det skulle nog vara bra, men ar lattare da du har fatt mer stod i bukmuskulatur och da din rygg och nacke ar mer stabil, samt da du har lossat i hofterna. Det lattaste ar att ta en sak i taget, jobba med det och ga sen vidare. Lat det ta tid och tillat dig att gora fel.

Lycka till! :bump:

Liknande trådar

Träning Min medishäst ska få en ny dressyrsadel och idag var vi till ridhuset och provred den, både jag och hästens ägare. Jag red med den nya...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 725
Senast: Magiana
·
D
Ridning Jag har mycket sits problem. I galoppen lutar jag mig lätt ganska mycket frammåt och överlag har jag jätte dålig balans och har svårt...
Svar
15
· Visningar
2 200
Senast: dannii
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 208
Islandshäst Min lilla grisspassande raggsocka släppte igår tölten, bitvis, det kom och gick under en lektion. Jag svävar fortfarande på rosa moln...
Svar
5
· Visningar
7 582
Senast: glimjandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur