S

stjarlotte

Jag jobbar på en ridskola några kvällar i veckan, och på torsdag ska min ena grupp ha fokus på sitsen på lektionen.
Jag letar därför lite roliga "knep" som man kan träna sitsen på. Är övertygad att det finns många som utsatts för diverse olika grejer av sina tränare ;)

Det jag har tänkt på först och främst är att rida med papper fastklämt mellan överskänkel och sadel, underskänkel och hästen (stadig skänkel) samt mellan överarm och överkropp (hålla in/still armbågen).

Men det måste finnas fler liknande grejer man kan göra?
Tex för att sträcka på ryggen, inte titta ned på hästen, tummen högsta punkt osv.

Vilka knep har ni blivit "ustatta" för?:p (eller bara hört talas om?)

Tjejerna som rider i gruppen i fråga är omkring 13-14 år. Dom har kommit såpass långt i ridningen så dom börjar försöka lära sig rida hästen i rätt form. Några av dem har hittat "känslan", några har det inte.
Men ni kommer säkert själva ihåg "paniken" som man upplevde när man såg att de andra tjejerna i gruppen red sina hästar såååå fint på tygeln. Vilket resulterar i lite för mycket innertygel här, lite för lite skänkel där. Hur mycket ridläraren (jag) än försöker få dem att rida bakifrån och fram :p

Så därför vill jag total släppa fokuset på hästen denna gång, bara fokusera på att tjejerna sitter stilla och snyggt i lodrät sits.

Så fram med alla tips! :banana:

Sv: Sitsknep

Jag har två knep som jag fick lära mig på min förra ridskola. Är inte säker på att jag minns dem helt rätt men man tar ett spö och sätter det bakomryggen, armarna ska vara i 90 grader och sedan sätter man spöt i armvecken. Alltså bakomryggen och det som blir kvar på båda sidor av ryggen sätter man i armvecket. Det gör att man måste sträcka på sig.
Ett annat är att man har båda händerna uppåtvända, alltså med tummen som högsta punkt. Sedan tar man ett spö och klämmer fast det under tummarna, det gör att man tvingas ha dom uppåt.
Hoppas du förstår vad jag menar! jag är sämst på att förklara :p

Tack för svaret :)
Jag har hört talas om båda sätten du beskriver.
Det första med spöt bakom ryggen har jag blivit utsatt för några gånger själv eftersom jag gärna sjunker ihop lite :angel:
Det är omöjligt att försöka rida hästen vettigt (tyckte jag) när man har ett spö bakom ryggen, men det spelar ju ingen roll med denna gruppen eftersom de ej ska fokusera på hästen.

Spöt fastklämt med tummen har jag testat nån gång i denna gruppen när det var två tjejer som oavbrutet la omkull händerna och inte satt still med dem. Bara det att dom var lite klena och klagade hela tiden om hur oooont det gjorde att ha spöt så. Själv har jag inte testat så jag vet inte om det var dom som var överkänsliga eller inte, haha :p

Men jag kommer nog göra så att typ den som inte sitter still med skänkeln får klämma papper, den som ine sträcker på sig får ett spö bakom ryggen osv.

Hoppas på att det dyker upp ännu fler tips :)

Neej du har rätt i att det är svårt att försöka rida hästen bra när man sitter fast med ett spö bakom ryggen :D
Haha jag tror "dina" småbarn bara försöker komma undan för vad jag minns gjorde det inte alls ont att ha spöt mellan tumme och hand.

Jag har själv aldrig testat det där med papprena som du säger, men det låter ju svårt! :p måste ju typ sitta blickstilla då för att inte papprena ska flyga iväg.

har några på lager.. man kan i början av lektionen fokusera på känslan och ryttaren får sitta och känna efter hur bakbenen rör sig och berätta när vilket bakben träder fram mm.detta är nyttigt för att få koll på sitt bäcken mm.

att titta i taket kan i bland vara nyttigt för att komma ner över hästen ordentligt.

att i stället för att trampa ner hälen kan man i stället höja tån för att minska spänningar i benen.Bra för sånna som drar upp benen.

Har man en stadig häst kan man rida med uppvinklade ridspön ett i vadera hand.. då får man se hur mycket man igentligen gör med händerna.

Tipsen som jagjosefine gav håller jag med om. Har gjort så med några av mina elever och det har funkat utmärkt. Var bara noga med att de inte svankar för mkt när de rider med spö bakom ryggen.

Sen har de även fått rida med stigbyglarna fastspända i sadelgjorden (med balsnöre) för att få en stilla underskänkel. Detta har jag dock mest använt vid hopplektioner. Oj vad de brukar klagas i början av lektionen, men sen när hästarna plötsligt hoppar superfint för att ryttarna sitter och håller om med skänkeln, nä då gör det minsann inte ont längre! :D

Har också hört att man kan sätta ärtpåsar på tårna. Trampar man inte ner hälen åker ju ärtpåsen ner och vill man vara riktigt j*vlig låter man eleverna sitta av och själva ta upp ärtpåsen om de tappar den :devil:

Tack för tipsen :bow:

Det var en bra idé att börja lektionen med att känna efter bakbenens rörelser. Särskilt passande eftersom vi hade teoripass förra veckan, och då studerade vi hästens olika gångarter, vilket ben som skritten, galoppen börjar med osv. Jag hade vart superpedagogisk och lindat ben i olika färger osv så dom tydligt skulle se hur det rörde sig ;)

Jag brukar inte be mina elever att trampa ner hälen värst ofta, brukar vara mycket mer effektivt att be dem trycka ner knäet istället, för då kan de inte dra upp benen och hälen trampas ned automatiskt ;) Upp med tårna ska jag testa, skulle gissa på att man får ungefär samma effekt då som "ner med knäet".

Jag får sätta tjejerna på dom lugnaste hästarna så att dom kan ha spön i händerna. Den idén var supersmart! Särskilt eftersom spöt är rätt långt, och då måste ju verkligen minsta lilla handrörelse synas?

Haha, ja dom kanske försökte med det :devil:
Tror att dom försökte klämma fast det där spöt lite för hårt också, och då kanske det kan tänkas trycka lite?

Pappersknepet stod för övrigt med i senaste numret av Häst&Ryttare, även om jag har hört talas om det förut. Tror det är smartast att ta med en toarulle så får dom några ark var att klämma fast här och där, haha ;)

Vet en tjej som hela tiden flaxade med armbågarna. Hennes tränare lät henne rida med 500-lappar fasthållna mellan överarmen och överkroppen. Lite rädd att tappa dom då kanske så nog var armbågarna stilla sen :angel:

BEOGRAD:
Ärtpåsar måste vara jättesvårt i trav och galopp väl? haha.
Stigbyglarna fastbundna vid sadelgjorden har jag testat för länge sen. Det får vi testa när vi fokuserar på hoppsitsen istället ;)

Jag får sätta tjejerna på dom lugnaste hästarna så att dom kan ha spön i händerna. Den idén var supersmart! Särskilt eftersom spöt är rätt långt, och då måste ju verkligen minsta lilla handrörelse synas?
japp det gör det och det är jätte nyttigt.. man får passa sig lite så man inte lappar till sig själv med spöt bara :D

Här kommer mina tips...

Ta tag i baksidan av låren och "dra ut fläsket"... på så sätt får man tårna att peka mer framåt...

Rida med uppvinklade spön för att ha händerna korrekt.

Lyfta tån istället för att trampa ner hälen.

Lyfta ut benen för att kontrollera att det är sitsen och inte benen som håller balansen.

Vinkla ut knäna för att kolla att man inte kniper med dem.

Sträcka armarna rakt upp och försöka bli så lång som möjligt... sedan släppa ner armarna och försöka behålla den raka ryggen.

Haha, jamen det vore ju nästan kul om dom gjorde. Då är dom nog måna om att hålla still handen i fortsättningen! :devil: :D

(och av någon anledning kommer barnen i fortsättningen endast vilja rida på de pigga hästarna som ej kan ridas med spö..)

Här kommer mina tips...

Ta tag i baksidan av låren och "dra ut fläsket"... på så sätt får man tårna att peka mer framåt...

Haha, vad hemskt fult det lät :D ;)
Men jag skulle nog behöva prova det, ska testa det ikväll när jag rider ;)

Tack för övriga tips också!:)

när min ridlärare vill att vi ska höja blicken så säger hon att vi ska titta på ryttaren framförs hjälm så så man inte tittar ner på händerna!:)

BEOGRAD:
Ärtpåsar måste vara jättesvårt i trav och galopp väl? haha.
Stigbyglarna fastbundna vid sadelgjorden har jag testat för länge sen. Det får vi testa när vi fokuserar på hoppsitsen istället ;)

Eeehm, jo :angel: :D

MEN, man kan ju faktiskt skritta ganska mkt i början av passet och låta dem flytta hästarna lite åt sidan, för det kan väl tjejerna antar jag? Har massa elever som doppar tårna så fort de ska rida en skänkelvikning eller framdelsvändning! ;)

Haha, vad hemskt fult det lät :D ;)
Men jag skulle nog behöva prova det, ska testa det ikväll när jag rider ;)

Tack för övriga tips också!:)

Japp, det känns lika fult som det låter... men det är sjukt effektivt... om man försöker med kraft peka tån framåt så spänner man sig bara i ben/bäcken, men "drar man ut fläsket" med händerna så vrids bäckenet om utan spänning.

Hur gick det för dig när du testade?

Jag har inte testat än, jag har lektionen imorgon (torsdag) kväll.
Tänkte att det var bäst att göra tråden i tid så jag hann välja ut dom bästa tipsen ;)

Men jag hoppas och tror att det kommer gå bra. Blev lite av en inspirationstråd det här, för nu ska jag banne mig lära dom sitta perfekt :devil: ;)

*KL*

Fick rida med en klädgalje innanför tröjan en gång..tusan vad stelt det kändes..:O Men kom faktiskt ihåg att inte sitta som en kutryggig gumma med axlarna framför bröstkorgen i flera lektioner efteråt..x)

Haha, en galge. Det lät onekligen obekvämt.

Men vaddå, vilken sida hade du den på? bak vid skulderbladen eller på "framsidan?:p

Bak vid skulderbladen, jag har ovanan att trycka fram axlarna :P
(tja, resten av min sits är lika tokig... men jag sitter kvar för det mesta, med eller utan stigbyglar och sadel..XD så nåt är väl rätt..)

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 824
Senast: super
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 614
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar