M

MangoLinda

hej, undrar hur man tränar upp sitsen, man tänker ju inte så mkt på den när man rider ut i skogen nu på sommarn.

Om du inte har tillgång till instruktör nu på sommaren så är väl det enklaste sättet att tänka på det :smirk:

:banana:

tänk att om hästen skulle ryckas bort under dig så skulle du landa i jämvikt. varken på näsan eller baken.

sen så säger ju en hel del att man ska rida barbacka eller utan stidbyglar osv, eller bli longerad med häst. men det beror ju helt på vilka problem man har, jag som kniper i knäna är såna övningar rätt förödande då jag spänner mig änu mer, jag måste ju försöka slappna av i benen och använda stidbyglarna.

så det är nog rätt olika för vad man har för problem.

Att rida ut i skogen är nog, skulle jag säga, ett av de bästa sätten att träna sitsen på. :)

Att sitta rätt är egentligen hur enkelt som helst. När man rider rör man sig nämligen nästan precis på sanna sätt som när vi går/springer. får man vara fräck och hänvisa till boken "Dansa med hästar". :angel: Där finns ett mycket tydligt och bra förklarat kapitel om hur vi bör röra oss på hästryggen.

Jag skulle råda dig till att rida mycket barbacka i skogen, eller egentligen vart som helst. Känn efter hur hästen och du rör er tillsammans och försök tänka dig att hästens ben är dina. Kan förklara lite lätt hur man "bör" sitta men detta är ju individuellt från häst till häst/människa till människa, efter som att vi rör oss olika och är olika skapta.

Avslappnad sits - dvs. utan att använda några hjälper.
Ryggen ska vara rak eller lätt krummad. Skänklarna ska hänga längs hästens sidor. Inte flaxa såklart, utan bara mjukt följa med i rörelserna. Bäckenet är det som fångar upp själva rörelsen. När du rider i skritt ska bäckenet röra sig på nästan samma sätt som när du går. På så sätt avlastas även ryggen och förblir stilla. Axlarna ska alltid vara på samma höjd, dvs. du ska kunna dra ett vågrätt sträck från ena axeln till det andra.

Enkelt förklarat av det viktigaste. Försök främst att slappna av och hitta sitsen själv, men ta gärna med dig detta i huvudet så att du kan utveckla en korrekt sits om du inte lyckas bara genom att slappna av.

Fråga ifall nån vill filma dig ett par ggr när du rider då ser du alla fel och då tänker du garanterat på hur du ska sitta

Ditt sätt är utmärkt om man vill träna den avslappnade sitsen. Sen finns det den inverkande sitsen också, och den är inte Hempfling i närheten av i sin "Dansa med hästar". Men man måste givetvis kunna den avslappnade sitsen också!

Hur menar du? Den "inverkande sitsen"? :confused: Det är ju bara att "inverka". :p Att använda sitshjälperna. Eller missförstår jag dig nu?

jag rider för instruktör ofta och jag har inte spec dålig sits heller, ville ha bara ha några roliga och smarta tips:)

Sv: sitsen

Hej!
Jag fick ett väldigt bra tips för många år sen och det är att du ska kunna sätta ett spö i armvecken och låta det gå bakom ryggen, helst ska det vara ett hårt spö, för då kommer du varje gång du böjer dig så kommer det göra ont, plus att du håller armarna där dom ska.
Hoppas ni har förstått den beskrivningen... ;)

Sv: sitsen

Ta hjälp av en kompis och rid på lina. Mycket bra att träns sitsen när du inte behöver tänka på att varken styra eller hålla tempo. Du kan koncentrera dig helt på din sits och följsamhet.

Sv: Re: sitsen

Såg inte ditt svar förrän nu. Nja, jag tycker nog inte det är så enkelt "att bara inverka". Men det är nog för att jag är en rätt kass ryttare i grunden. Jag hade liksom inga mellanlägen mellan "åka" (à la Hempfling) och ridskolerida (med häl och hand och ibland med säte). Nu tycker jag att min inverkande sits är påslagen jämt, jag sitter sällan helt avslappnad, eftersom jag har en högre grundmuskeltonus nuförtiden. Detta innebär inte att jag sitter och ger hjälper hela tiden, tvärtom. Gm att bli stilla sållar jag bort allt brus för hästen. Och för att bli stilla använder jag mina muskler.

Sv: Re: sitsen

Jag fick ett råd när jag red isis. Instruktören sa att man ska tänka sig att man har ett öga på bröstet som man tittar med. Därtill sa hon att det ju inte är korsryggen som ska hålla sitsen rätt, det är nedre delen av magen som ska jobba när du sitter rätt. Det har funkat ganska bra för mig (de ggr som jag tänker på dessa saker) och kan ju vara värt att testa. Sen brukar jag också (när jag rider ut) ge långa tyglar och helt enkelt sätta händerna på bakvalvet medan vi skrittar (obs! av min erfarenhet var detta dock inget kul när hästen bara ville takta hela tiden...).

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
173
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
575
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama