Sits träning ?

E

et_flikkan

Hej

Jag har jätte problem med min sits, problemet är att jag spänner mig och blir helt låst i armbågarna, detta resulterar i att min häst blir spänd och går med huvudet uppe i himlen. Rider jag utan stigbyglar så blir späningen mindre och jag slappnar av. Desutom så försöker jag lära mig att hålla handen ihop och händerna lite högre, men detta resulterar i också en spänd häst som är van att jag har breda händer. Vad göra?

Jag ska snart börja rida lektioner för min dressyrtränare, men måste först muskla upp hästen och rida lite mer markarbete själv därför frågar jag er vad jag kan göra.

Sv: Sits träning ?

det absolut bästa tycker jag är om du kan få någon att longera hästen när du sitter på utan stigbyglar eller tyglar!
Det kör jag ofta med mina elever och försöker göra själv åtminstonde en gång i månaden.

Okej, jag har tänkt på det, ska prova, då får jag ju tänka mer på mig själv en på hästen.

Precis, det är jättebra! "Allt" du behöver göra är att tänka på hur du sitter, om den som håller i linan dessutom är lite ridkunnig så kan h*n komma med lite tips under tiden!
Lycka till och var beredd på träningsvärk!

Jag försöker träna min sits genom att rida barbacka då och då, och det tycker jag fungerar bra. Man måste då koncentrera sig mer på att hålla balansen, och kan inte hålla på och spänna sig, sitta snett osv.

När jag red på ridskola för hundra år sedan märkte jag också en markant skillnad när jag red utan stigbyglar motför med, det kändes som att de var för korta när jag tog dem igen efter pass utan.
Det var för att de var för korta, alltid.
När stiglädren är för korta måste man hela tiden endaså dra upp benen (spänna sig) eller spänna dem för att trampa ned hälen.

Vid uppsittning om du inte har möjlighet till att öva balansen vid longering, ska du centrera kroppen.
Blunda och låt benen hänga fritt mot hästens sidor med tårna pekandes framåt, centrera huvudet dvs se till att det är rakt över axlarna, sitt tungt i sadeln -tyngdpunkten ska vara ditt bäcken/rumpan/mage.
Ta stigbyglarna och se till att du inte behöver påverka benen alls när du tar dem, dvs du ska inte behöva dra upp skänklarna för att ha dem, är du i obalans bara litegrann så märks det på hela kroppen.
Armarna hänger från dina sidor, hela kroppen strävar nedåt sas -när du tar tyglarna så se till att du inte höjer handen, sänker handen eller drar fram händerna, dvs du måste ha arbetslängd på tyglarna -armarna och händerna ska inte falla eller streta framåt för att följa tygeln, då åker du fram eller blir sned i hela överkroppen.

Min sits har blivit bättre sen jag började andas när jag rider, tag djupa andetag och blås ut luften sakta. Det blir svårare att spänna sig då :smirk:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 619
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 849
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar