SIM-kort utomlands

Otherside

Trådstartare
Just nu använder vi Telenor, eftersom de bl.a. har obegränsad surf i USA. Telia mfl har en viss mängd som tar slut snabbt och även betalt tillägg räcker inte långt.

Så: om jag istället köper kontantkort i USA och alltså byter ut mitt vanliga SIM ... försvinner då t.ex. swish, bankID etc?

(Jag hade hellre haft t.ex. Telia eftersom de är billigare och har bättre täckning i Norge inte minst, men är alltså osäker på hur det fungerar.......)
 
Just nu använder vi Telenor, eftersom de bl.a. har obegränsad surf i USA. Telia mfl har en viss mängd som tar slut snabbt och även betalt tillägg räcker inte långt.

Så: om jag istället köper kontantkort i USA och alltså byter ut mitt vanliga SIM ... försvinner då t.ex. swish, bankID etc?

(Jag hade hellre haft t.ex. Telia eftersom de är billigare och har bättre täckning i Norge inte minst, men är alltså osäker på hur det fungerar.......)
Nej, de försvinner inte.

Du har inte möjlighet att ha dubbla SIM-kort? Nu när jag var nere i Vietnam i somras, så hade vi både svenska och vietnamesiska SIM-kort, så man kunde ha kontakt även med folk som inte upptäckt att det går att använda annat än SMS och telefonsamtal ;)
 
Nej, de försvinner inte.

Du har inte möjlighet att ha dubbla SIM-kort? Nu när jag var nere i Vietnam i somras, så hade vi både svenska och vietnamesiska SIM-kort, så man kunde ha kontakt även med folk som inte upptäckt att det går att använda annat än SMS och telefonsamtal ;)
Hur menar du dubbla…? Alltså två som man byter fram och tillbaka beroende på vad man vill göra? Och kan man ha sim-kort från två olika bolag till samma mobil?
 
Just nu använder vi Telenor, eftersom de bl.a. har obegränsad surf i USA. Telia mfl har en viss mängd som tar slut snabbt och även betalt tillägg räcker inte långt.

Så: om jag istället köper kontantkort i USA och alltså byter ut mitt vanliga SIM ... försvinner då t.ex. swish, bankID etc?

(Jag hade hellre haft t.ex. Telia eftersom de är billigare och har bättre täckning i Norge inte minst, men är alltså osäker på hur det fungerar.......)
Tex Swishen är ju kopplat till ditt mobilnr och bankkonto. Men har du dubbla fack för simkort så är det ju bara att stoppa i det i ett ledigt fack och sen aktivera det i inställningar. Där kan du välja om du vill ha igång sim 1 eller sim 2. Om jag inte minns fel kan man ha igång bägge samtidigt men jag är osäker.
 
Tex Swishen är ju kopplat till ditt mobilnr och bankkonto. Men har du dubbla fack för simkort så är det ju bara att stoppa i det i ett ledigt fack och sen aktivera det i inställningar. Där kan du välja om du vill ha igång sim 1 eller sim 2. Om jag inte minns fel kan man ha igång bägge samtidigt men jag är osäker.
Ahaaaa! Undrar om jag behöver uppdatera till en ny iPhone först….
 
Jag brukar använda ett sk e-sim, det funkar dock bara för surf och inte för att ringa samtal eller skicka vanliga sms. Men jag tänker att det mesta sker via appar/nätet ändå? Samtal kan ju ringas via WhatsApp, till exempel. Har använt Airolo i både USA och Sydamerika med framgång och det har varit det klart billigaste alternativet :)
 
Hur menar du dubbla…? Alltså två som man byter fram och tillbaka beroende på vad man vill göra? Och kan man ha sim-kort från två olika bolag till samma mobil?
Det går att ha från olika operatörer, ja. Har inte koll exakt på hur det fungerar på iPhone, men på Android kan jag ha bägge igång samtidigt, men och välja vilket jag vill ska användas vid olika aktiviteter.

Ser att på iPhone krävs det att du har minst ett eSIM, och då behöver du en hyfsat ny, typ Xr eller nyare, tror jag det stod.
 
Just nu använder vi Telenor, eftersom de bl.a. har obegränsad surf i USA. Telia mfl har en viss mängd som tar slut snabbt och även betalt tillägg räcker inte långt.

Så: om jag istället köper kontantkort i USA och alltså byter ut mitt vanliga SIM ... försvinner då t.ex. swish, bankID etc?

(Jag hade hellre haft t.ex. Telia eftersom de är billigare och har bättre täckning i Norge inte minst, men är alltså osäker på hur det fungerar.......)
Rek E-sim. Hade airalo och det fungerade felfritt i USA.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 863
Senast: Milosari
·
IT & mobiler Jag har en längre tid funderat på att lägga om mitt elektroniska liv i syfte att reducera kostnader. Jag hade fast telefoni + fast...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp