Silvergen hos fux (islänning)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare morris50
  • Startdatum Startdatum
M

morris50

Hej igen,
vi sitter o läser islandshästens färger men kommer inte riktigt vidare:
knyckte oss in i tråd på islandshästdelen om fölets färg, men ingen som nappat på det...vi försöker här:

Ett sto som har en förälder som är silverbrun, men själv är fuxröd med ljus man och svans, dock har hon strumpor som är silverbruna....
har hon silvergen? Om man använder en svart hingst? Färger på ev föl?

Stoet som är silverbrun, betäcks med en fuxröd med ljus man o svans,
det som kallas flax-gen, vad blir det för färg på fölet?
Ff till ev föl blir då Feykir 962 fra Hafsteinsstödum, som var röd men blev skimmel?
Snurrigt värre men vi hoppas att någon kan bena ut våra frågetecken,:crazy:

mvh
Anki

Sv: Silvergen hos fux (islänning)

Det är inte tillåtet att dubbelposta trådar, men jag ska ge dig ett snabbt svar.

Det syns inte på en fux om den har silveranlag, eftersom det bara påverkar svart färg.
Det finns silverbruna som felaktigt registrerats som fuxar.

Hur det ligger till i ditt fall har jag ingen aning om och jag tycker att du ska fortsätta försöka på islandsforumet - av det skäl jag inledde detta inlägg med plus att det är DE där som är bra på silveranlagen, som nästan bara finns bland islänningarna.

Vill du i övrigt veta vad det kan bli för färg på fölet med olika varianter på fädren så finns en tråd här på avelssidan som heter "Vad kan det bli för färg på avkomman" eller nåt sånt, där vi samlat sådana frågor. Den tråden hittar du via nålade inlägget överst på avelssidan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka