Silage-Hösilage-D-vitaminbrist

Lobelia

Trådstartare
Jag fick nyligen veta att det finns ont om d-vitamin i hösilage och kollade upp det.

"I hästens näringsbehov och fodermedel" (Christina Planck mfl 4:de upplagan) så står det " Vitamin D verkar vid reglering av blodets kalciumnivå. Finns i solblekt grovfoder. Det kan dessutom bildas i kroppsfettet vid solbelysning. Inplastat grovfoder har lågt D-vitamininnehåll."

När jag fortsatte att kolla så insåg jag dessutom att de flesta mineraler inte har särskillt stora tillsatser av D-vitamin och kraftfodersorterna har sådana mängder att det krävs minst 1-2 kg för att täcka behovet. Jag gjorde nog som många andra, tänkte på kalcium/fosforkvoten och gav standardmängd vitaminiserade mineraler.

Är det någon som har koll på vad D-vitaminen verkligen gör, vad har det för betydelse om kalkhalten i blodet inte regleras. Det borde rimligen vara samma som för hos oss människor dvs benskörhet och i värstafall rakit (engelska sjukan) och det skulle vara förödande för ridhästar.

Med tanke på att vi mer och mer fodrar med silage/hösilage och att många hästar inte får vitamintillskott alls så tolkar jag det som att D-vitamnbrist åtminstone i lindrigare form troligen är ganska vanligt åtminstone vintertid. Har någon upplysningar om vilket D-vitamininnehåll man kan förvänta sig i silage/hösilage?

Är det någon som har erfarenher eller egna reflektioner?
 
Jag har uppgifter om 840 IE D-vitamin i hö och 0 IE i silage, men det kan ju variera kraftigt från skörd till skörd skulle jag tro.

mvh Jessica
 
Fast \"ensilage\" till hästar

är ju oftast ganska rejält "soltorkat" på åkern.

Har man ett torrt "hösilage" så har väl solen hunnit lysa på det en hel del.

Så det borde ju finnas mer än NOLL D-vitamin i det i alla fall. Kanske gäller uppgiften "ko-ensilage" på kanske 25% ts?

/Dobben
 
Re: Fast \"ensilage\" till hästar

Vad jag har förstått så förstör konserveringen vitaminerna i silaget, därav det låga värdet.

mvh Jessica
 
Då en följd fråga. Vid den aktuella länken framgick det att d-vitamin brist i princip endast kan uppstå vid speciella förhållanden när hästen inte får komma ut alls. Varför överhuvudtaget tillsätta D-vitamin i fodret?
 
Men det ska ju vara så BRAAAAAAAAA för hästen med mycket jox i fodret, hästägare har ju gott om pengar :D

Ta du av pållan täcket då det är soliga dagar :cool:
 
Nej när det är soliga dagar åker det på, för då kommer knotten. Hittills har hon inte haft behov av täcke i vinter, hon har en "varm och go" päls så någon d-vitaminbrist lär inte vara aktuell.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp