Silage eller hö?

T

Tess82

Jag vill först ha redan på om det är någon skillnad på ensilage och silage eller sägs det olika bara??

Sen har jag "hört" att det inte är bra för hästarna, att de presterar sämre än när de går på hö,vad tycker ni om det??Jag har ingen aning eftersom min alltid har gått på hö.

Kan det vara dumt att ge detta till en ponny som är svårfödd som åxå haft fång? den går på hö nu,men som sagt svår att få upp i hull.

Sv: Silage eller hö?

Ensilage brukar man kalla riktigt blött silage och hösilage är torrare silage som är nästan som HÖ - därav namnet silage.

Ensilge är mycket "starkare" och ges vanligen till kossor. Hösilage passar känsliga hästmagar bättre. "Silage" skulle jag tippa på är ett smeknamn för antingen ensilage eller hösilage, vilket man vill.

Tess82 skrev:
Sen har jag "hört" att det inte är bra för hästarna, att de presterar sämre än när de går på hö,vad tycker ni om det??Jag har ingen aning eftersom min alltid har gått på hö.

Det där har jag aldrig hört talas om tidigare :smirk:
Skulle inte tro att det ligger någon vidare forskning i det där ...

Tack för infon.
Jag har fått reda på att det är så pass surt att det är dåligt för mage och njurar. och att det framkallar fång :confused:

Tess82 skrev:
Tack för infon.
Jag har fått reda på att det är så pass surt att det är dåligt för mage och njurar. och att det framkallar fång :confused:
Ensilage kanske, men jag har aldrig hört talas om att hästar får detta av sjysst hösilage... mina har överlevt hitills ;) :D (har ätit hösilage sen -98)

Silage är ett smeknamn. Det heter ensilage. Det ensilage man kallas hösilage är ett förtorkat ensilage med högre torrsubstans. Mellan ca 50-70%. Det skiljer mellan ensilage-kofoder (blötare) och hösilage-hästfoder (torrare) i protein. Hästar inte har lika högt protinbehov som högmjölkande kor. Det är oftast mer protin i blötare ensilage. Så för att särkillja ett blött ensilage med torrare ensilage kallar man det torrare för hösilage helt enkelt. Nackdelen med för blött ensilage är att hästen oftast inte orkar äta så mycket och att deras tuggbehov inte blir tillfredsställt då ett blött ensilage har en låg fiberhalt...detta medför även lösmagar.

"Nackdelen med för blött ensilage är att hästen oftast inte orkar äta så mycket och att deras tuggbehov inte blir tillfredsställt då ett blött ensilage har en låg fiberhalt...detta medför även lösmagar."

Det där får du gärna utveckla för mig som har hört det många gånger men fortfarande inte fattar... Ensilaget kan ju (oavsett hur blött det är) inte vara bötare än gräset man gjort det av. Jag har aldrig hört talas om en häst på gräs som inte hinner äta tillräckligt för att få sitt tuggbehov tillfredsställt för att gräset skulle vara för blött...:confused:

Jag glömde tydligen skriva några meningar...Det skulle stå: Nackdelen med för blött ensilage är att hårt arbetande hästar som äter stora mängder foder oftast inte orkar äta så mycket, eller vägra äta så mycket som de borde om TS halten är för låg.

Hårt arbetande hästar brukar sällan gå på bete.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
634
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 683
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama