sidförande skänkel

Mirre

Trådstartare
Hurc ska jag få honom att förstå?
Jag och Tor får inte till det.
För att jag gör fel antagligen, för han kan det, det vet jag.
Fast har upptäckt en olat som jag lagt mig till med på senaste tiden, antagligen pga av hans ovana att sticka och att man då har suttit och tjuvhållt honom istället och inte vågat rida med benen. fel jag vet. Så har upptäckt nu att jag rider för mycket med handen och nästan "glömmer bort benen" klart det blir fel då. Förösker att tänka på det men ändå faller man dit igen. *skaka på huvet* ska bli så skönt att komma tillbaka till skolan och börja rida lektion igen.
Men åter till frågan, hur jag ska få honom att förstå sidförande hjälper? Det börjar lossna lite. Men oftast går det bara framåt :D

Sv: sidförande skänkel

Jag börjar på marken,
i stallgången när du kanske ska rykta och du vill att hästen ska ta ett steg åt sidan.
Du petar hästen i sidan lätt, reagerar inte hästen så petar du hårdare nästa gång och hårader nästa gång.
Observera att du ska inte stå och hacka utan mer en rytmisk takt.
Om du får en reaktion av hästen dvs, den försöker göra som du vill går du tillbaka till de lägsta läget för att säga bra men försök igen.
tillslut kommer hästen göra rätt.
Det kan gå på 2 eller 15 minuter men de har ingen betydelse och komihåg att berömma massor de liiiiilla steg han tar åt sidan.
Klia gärna på de ställa du petat på när han flyttat.

Sen utvecklar du detta därifrån.

Om du vet att han förstår.. vilket jag utgårifrån då du skriver att han kan.. så är mitt råd att du börjar med en "övertydlig halvhalt" så att du vekligen känner att han lyssnar på dig.
Lägg på den sidförande skänkeln, och om han inte går åt sidan utan tuffar på framåt så måste du bromsa upp honom med tygeln.
Om du hindrar honom från att gå framåt, samtidigt som du naturligtvis inte accepterar att han stannar och står still, så har han ingen annan stans att ta vägen än åt sidan.

Om han går emot din skänkel.. dvs kanske till och med flyttar åt "fel håll" så lägg på spöt ordentligt en gång precis bakom sidförande skänkeln....

KRÄV alltså att han flyttar sig åt sidan, och bromsa upp honom så att han inte kan rinna iväg framåt... låt honom under inga omständigheter gå framåt när du kräver sidvärtsflyttning..
I början är det mycket möjligt att han stannar, backar och försöker komma undan - men ge dig inte - ber du att han ska gå åt sidan så ska han det - och bara du är nog envis och konsekvent att driva igenom det du ber om så kommer han snart att bli mer och mer lyhörd, och du kan använda finare och finare hjälper...

Om han nu är så mycket framåt så ställ honom mot en vägg/staket och be honom att flytta framdel och bakdel. Lägg dit skänkeln och vänta tills han utför det du ber om, släpp efter och beröm! Har funkat mycket bra för mig! :)

en annan gjej, förutom det som tidigare nämts är att du måste hålla din sidförande skänkel där den behövs.
Tex så rider jag en unghäst som jag rider skänkelvikning på genom att lägga tyngden på ytter sittben och lägga innerskänkeln framför sadelgjorden. Det enda jag gör med tygeln är ställningen, då går hon bums åt sidan, utan att baken leder vilket lätt annars kan bli resultatet.

Jag har lite samma "problem". Har precis fått hem en ny foderhäst så vi har inte lärt känna varann rätt.. Men har ett gammalt knep.
Eftersom hästen är pigg och som du säger, redan kan det, då kan du ju KRÄVA det. Rid gärna ut på en väg med dike/staket, så du får en naturlig framåtbjudning och inga onödiga stopp i och med att en ridbana är fyrkantig.
Flytta hästen utmed dikeskanten. Med hjälp av alla andra råd du fått (halvhalter osv), hindra hästen att gå framåt tack vare diket och tryck på den framåt om den backar osv.
Har man en naturlig avledare som stoppar hästen när den går i fel riktning blir det iaf enklare.
Lycka till!

Om du vet att han kan det så träna på att samla honom så att han lyssar på dej utan att du behöver att sitta och tjuvhålla. Sedan när du känner att detta fungerar så kan du börja att vara väldigt övertydlig. Sitt hårt på det det sittbenet så du sväger åt och använd benen. Nu håller jag på med lite western men om du ska forma honom i en volt med nästan uterslutande ben och sits så formar du honom runt innerbenet. Ska du bara svånga åt ett hål så trycker du honom åt det hållet. Precis som i stallet så någon annan skrev om!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 225
Senast: Sesca
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 048
Senast: cili
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar