Sidepullträns.. fundering

M

Monica S

Har nyligen köpt ett kallblod som har vissa olater för sig..
Börjar alltid gå innan man hunnit sitta upp och går direkt i trav när man kortar tyglarna i skritt ( och är sedan något svårstoppad för den orutinerade som kanske försöker stoppa honom med tyglarna). Jag gissar att i hans tidigare liv har han inte blivit uppfostrad vad gäller det ena och så gissar jag att han blivit riden så.. långa tyglar = skritt och så fort ryttaren kortat tyglarna har hon menat trav.. Dom här sakerna vill jag få bukt med BUMS!! Har en 9 årig dotter som inte törs sitta på honom pga detta. Min tanke är att kanske det går att få bukt med problemet om man provar bettlöst...
Någon som har en tanke kring detta?? ( har aldrig någonsin haft sådant träns).
Jag jobbar jättemycket med att bara skritta ute med långa och korta tyglar men kan man genskjuta problemet med att plocka bort bettet och införa ett "annat stopptecken"??
En annan jobbig grej.. Vi går i cirklar om jag försöker leda... Provat longerdelta utan resultat.. Att longera honom med liten flicka inte heller ännu OK eftersom han konsekvent går över i trav i alla lägen
:-(
Ska nog prova rida med grimma idag för att se vad som händer..
Nu har jag tänkt högt men önskar era tankar!

Sv: Sidepullträns.. fundering

låter som att ni skulle behöva hjälp med grundutbildningen.
hästen verkar inte vara korekt inriden och utbildad. och sådant kan ta tid.
jag skulle rekomendera att du tar hälp av en instruktör. om du själv inte har rrätt erfarenhet så kan du ju behöva lite hälp.

ett tips från mig är att vara konsekvent. i alla lägen.
om du leder h*n och ni bara går i cirklar skulle jag prova en kedja, hinstbett eller någt annat som kanske sätter lite "respekt" i h*n.

innan du kan skritta hästen på kort tygel, så skulle jag vänta med att låte 9 åringen rida.

jag skulle skippa grimman, vad händer om hästen springer iväg fr dig. om du inte får stopp på den med bett....
att rida bett löst kan vara bra på lydiga hästar som tar sätes hjälperna på ett bra sätt. annars anser jag att det är dumdristigt och rent av farligt.

men jag tror som sagt att grundutbilda pållen är A o O

lycka till!

Håller med Remmis, tycker bettlöst som sidepull är en dålig ide om den inte lyder med bett. Stor risk att den bara ångar på etter värre och dessutom inser att ryttaren inte har så mkt att sätta emot.

öva skritt, stopp, skritt, stopp, och sen succesivt upp i trav. gå tillbaks till grunden skritt stopp skritt stopp så fort den drar iväg det minsta lilla. kommer kräva en hel del arbete och framför allt konsekvent milimeternoga hantering, men brukar då ge snabba resultat även om man oftast får "påminna" länge.

lycka till.

Om ditt kallblod gott löp från början så reagerar han ju helt rätt utifrån vad han är skolad till = tryck från tygel till mun spring rakt fram fortast möjligt!

Sen när de ska bli ridhästar så får många problem.
Även ridmässigt så lär allt för många sin hästar att skritt= lång tygel, trav galopp= kort tygel och de sig fort.

Om det är en inlärning från travet och hästen är lugn och orädd och lyssnar för övrigt så bort med bettet. Den behöver då omprogrameras och det görs enklast genom att rida bettlöst så att den slipper stressen de känner så fort det kommer tryck i munnen, de behöver mycket tid och massor av beröm när de i sitt huvud gör fel = går sakta trots att man kortar tygeln. Ibörjan så får du nog nöja dig med att han håller sig lugn när du tar i tygeln, känner du att han börjar spänna sig så släpp direkt och beröm om han går kvar å så bygg vidare därifrån små steg.
Låt det ta den tid det tar och låt inte barnet rida under tiden om du inte är med och leder.

Strunta i longering idag sätt på en kapson och gå ut i skogen och bara skritta/gå och lär in olika röst och kroppskommandon som är lugnande istället. Böjningar kan ni sedan börja med runt träden där kan han inte springa iväg å sedan bygg vidare utan träden när han är mogen. Longerdelta är ju lika illa för hans mun som om man satt uppepå så han svara helt rätt enl. honom där med fast det blir så fel.

Har man inte tiden och tålamodet så är det bättre att sälja till någon som har och köpa sig en redan lugn fungerande häst.

Senast ändrad:

Tack, Sissu!
Precis så är det.. han är 15 år och har gått på bana några år. Gått på ridskola en tid och sedan varit i privat ägo. Han är gudomlig att pyssla med och trygg på alla sätt o vis i övrigt....

Han är mycket lyhörd och observant för hjälper (rösten inkluderat). Går dit jag tänkt fast jag inte tycker mig ha visat det :-).

Jag har tidigare inte fattat de där med travet du beskriver :idea:

Jo, tid o tålamod finns!
De var bara tankarna som behövde ventileras
O klart att en orutinerad 9 åring inte får rida själv som han är idag!!
Mitt sätt att få honom att sakta ner är ju en kombination av vikthjälper, röst och tyglarna ( ta ge ta ge men mest ge efter)
o det klarar ju inte hon...
Trevlig helg :banana:

Jobba på och lycka till. Tänk utifrån hans sätt att se och tro sig göra rätt och jobba därifrån.

Hejsvejs,

Har ridit in och till travare, har blivit några st. Har 5 hingstar och 7 ston.

Du kan longera honom med 2 linor ungefär som du tömkör, fast på volt, då kan du ställa honom samtidigt som du lär honom röstkommandon. Börja i skritt, när du känner att du får den responsen du eftersträvar kan du trava 1 varv eller så.

Du kan gå in på www.montyroberts.se och handla dig en specialgrimma som du tömkör och kan rida på. den kostar lite men den är SÅ bra.
Använder du bett så testa ett äppelbett, gör att han får extra saliv som gör munnen lite mer "känslig" och du får en bättre kontakt. Gärna ett rakt, låter tokigt men det kan funka.

Har en "snorhet " madam som pullade något vansinnigt, men funkar väldigt bra med rakt äppelbett. Trodde inte det var sant men som sagt blev faktiskt mkt bättre.

Lycka till!:rofl:

Har du kollat munnen, kan ha vargtänder som gör ont när du tar tygeln, eller är det bara" dumheter" som har har med sig i bagaget.:(

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 520
Senast: Stekspaden
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama