Fritidsryttare
Trådstartare
Lillpållan jag har hand om konstaterades ha vargtänder för ca en månad sen, tandläkare kontaktades men han har inte tid för henne förrän i oktober. Sedan dess har jag ridit henne ett par gånger med tredelat bett men det var inte uppskattat över huvudtaget, uppenbarligen har hon ont och jag köpte därför ett sidepull åt henne att använda tills hon fått tänderna ordentligt undersökta och vargtänderna borttagna.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av sidepull och vill därför veta hur det fungerar och framförallt, hur hårt ska man spänna nosremmen? Ska det sitta som en vanlig engelsk nosgrimma eller ska den vara löst spänd?
Kan man fortsätta rida henne på sidepull även längre fram i utbildningen? Vad är skillnaden mellan ett sidepull och ett hackamore?
Tacksam för svar!
Jag har ingen tidigare erfarenhet av sidepull och vill därför veta hur det fungerar och framförallt, hur hårt ska man spänna nosremmen? Ska det sitta som en vanlig engelsk nosgrimma eller ska den vara löst spänd?
Kan man fortsätta rida henne på sidepull även längre fram i utbildningen? Vad är skillnaden mellan ett sidepull och ett hackamore?
Tacksam för svar!