Sida med foderförklaring?

Joyride

Trådstartare
Finns det någon sida där man kan se vad olika grovfoder är bra till?
Finns ju så mycket olika, som kli, soja, melass, fibergi, mm mm

Sv: Sida med foderförklaring?

Tror att du ska först börja med att reda ut vad som är grovfoder och vad som inte är det. ;)
Det du räknar upp är främst kraftfoder och inte grovfoder.
Grovfoder är saker som hö, ensilage, lusern och betfor.
Fibergi och soja är helt klart inte grovfoder utan kraftfoder.

Vad olika kraftfoder är bra för, beror egentligen på vad det grovfoder man ger hästen saknar.
Soja höjer proteinhalten i fodret till en häst som behöver mer än vad grovfodret ger.
Fibergi finns det flera olika typer av men det är samma sak där de ska komplettera grovfodret som hästen får med det som saknas.

Sv: Sida med foderförklaring?

Den store foderbog (dansk) förklarar ganska bra om de olika råvarorna, tror den finns översatt till svenska också!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
472
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV